آیا ناسا معجزه شق القمر را تایید کرده است؟

شاید مبنای شایعه مربوط است به سخنرانی حجت الاسلام بی‌آزار شیرازی ریاست دانشگاه مذاهب اسلامی در نشست «شق‌القمر معجزه پیامبر اعظم (ص) با استناد به تحقیقات ناسا» که در “سلسله نشست‌های بخش دانشگاهی ‌پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم” ایراد شده است.

اما واقعیت چیست؟

یکی از عکس های استفاده شده در این شایعات مربوط به گسل معروف “سن آندریاس” در امریکاست و ارتباطی با ماه ندارد!
گسل سن آندریاس

یکی دیگر از عکس هایی که در این شایعه به آن استناد شده مربوط به شیاری در ماه است.

گسل در ماه

در توضیح این عکس آمده: “شیارهای روی ماه اولین بار ۲۰۰ سال پیش با یک تلسکوپ کوچک در سرتاسر این سیاره مشاهده شدند. درادامه درموردانواع شیارهای موجودبرروی ماه گفته شده. در پایان تشریح شده که از این شیارها توسط گروه آپولو۱۰ درسال ۱۹۶۹ عکس برداری شده و دو ماه بعد توسط آپولو۱۱ تایید شده است”

نام علمی این شیار، Ariadaeus Rille است. برخلاف آنچه که گفته میشود، این شیار بصورت کمربندی دور تا دور ماه را فرا نگرفته، بلکه طول آن تنها ۳۰۰ کیلومتر است (قطر ماه ۳,۴۷۶ کیلومتر است) و از پیدایش آن نیز میلیونها سال میگذرد نه ۱۴۰۰ سال. و البته هیچگونه شیاری که سرتاسر ماه را فرا گرفته باشد، روی ماه وجود ندارد. همچنین در اسناد، تصاویر و گزارشات ناسا نیز اشاره ای به وجود چنین شیار یا دو نیم شدن ماه یا غیرطبیعی بودن شیار نشده.
صفحه شیار Ariadaeus Rille که ادعا میشود محل دو نیم شدن ماه است را  ببینید.

Ariadaeus Rille یکی از دهها شیار مستقیمی است که بر روی ماه وجود دارد. برای بدست آوردن اطلاعات بیشتر در مورد این شیار و دیگر شیارهای «مستقیم» در ماه و مشاهده ی مشخصات و جایگاه آنها، این صفحه در سایت ناسا را ببینید.

بسیاری منبع این شایعه را دکتر پیدکوک رئیس حزب اسلامی بریتانیا می دانند که مدعی شده بود که در برنامه ای تلویزیونی فضانوردان ناسا در این مورد توضیحاتی داده اند.
این داستان پبه شدت مشهور شده عاقبت به ناسا رسید. یکی از دانشمندان “انستیتو تحقیقات ماه ناسا” به نام Brad Bailey در پاسخ به این شایعه گفته است:

“پیشنهاد میکنم هرچیزی که در اینترنت می خوانید باور نکنید. تنها نوشته هایی قابل قبول هستند که منابع معتبر و علمی داشته باشند. هیچگونه شواهد علمی و گزارشی مبنی بر دو یا چند پاره شدن ماه و اتصال مجدد آن به هم در گذشته وجود ندارد “

——————————

بدیهی است که این متن در خصوص ادعای “تایید معجزه شق القمر توسط ناسا” می باشد و نه اصل معجزه شق القمر.

در این وبلاگ نیز می توانید تحلیل خوبی در همین زمینه ببینید.

آیا ناسا معجزه شق القمر را تایید کرده است؟, ۳٫۷ out of 5 based on 63 ratings
اجتماعی باشید! به اشتراک بگذارید...

    55 دیدگاه درباره “آیا ناسا معجزه شق القمر را تایید کرده است؟

        • به این علت که در کشور ما برای فیـل تـر کردن غالباً دلائل منطقی را لازم نمی‌دانند. همین که تصور شود چیزی ممکن است باور عده‌ای را سست کند فیـل تـر می‌شود.

          VA:F [1.9.22_1171]
          Rating: +8 (from 16 votes)
    1. در سال ۱۹۶۸ یک متخصص علوم فضائی به نام joosf morgan به وجود اثرات باقیمانده از شکافی در مدار مرکزی ماه اشاره کرد ،پس از تحقیقات بسیارهیچ دلیلی برای این نوار سیاه که در بعضی سطوح ماه دیده می شد،پیدا ننمود.
      دو سال بعد ۱۹۷۰ پس از بررسی های بسیارمتوجه شد« سطوحی که در مسیراتصال این نوارقرارداشته ولی پیدا نبوده در اثر بعضی تغییرات در زیر لایه ی سطحی پنهان شده است.»
      در همان سال برای تحقیق بیشتر به ایالت کالیفرنیا رفت ودر کتابخانه ی یکی از اساتیدش،کتابی در خصوص پیامبر اسلام حضرت محمد(صلوات الله علیه واله)به دست آوردکه به زبان لاتین از روی آن نسخه ای دیگر به صورت خطی استنساخ شده بود.
      قضیه ی معجزه شق القمر را متوجه شد .مورگان پس از تحقیقات در سال ۱۹۷۵رسما در کمیسیون کار شناسی سازمان فضائی ایالات متحده اعلام نمود« این نوار سیاه چیزی نیست جز تغییری که در قرن ها پیش درکره ماه به وسیله معجزه پیامبراسلام (صلوات الله علیه واله)اتفاق افتاده است»طرح موضوع برای سازمان ناسا به سختی قابل درک بود،اما مورگان تحقیقات را ادامه داد ،متاسفانه حدود دو هفته بعد به همراه خانواده اش به صورتی مشکوک در اثر یک آتش سوزی عمدی در منزلشان کشته شدند!!!

      نشریه الکترونیک is.u.s مقاله علمی دکتر جک فولن

      VA:F [1.9.22_1171]
      Rating: -40 (from 114 votes)
      • شما اون “joosf morgan” رو تو گوگل سرچ کن که ببینی به سایت های محترم ایرانی فقط می رسی، خیلی وقتها نمی دونم چجور به بقیه نشون بدم که جملات داد می زنن که از ذهن متعصب یه آدم ایرانی در اومده که هیچ تصوری از مفاهیمی مثل ناسا، دانشگاه، استاد و اصولا مفهوم علم نداره

        VA:F [1.9.22_1171]
        Rating: +55 (from 89 votes)
      • متاسفانه باز هم میبینیم به رغم اینهمه توضیح و مدارک و شواهد،بازهم افرادی هستند که نمیخوان دست از افکار خرافاتی خود بردارند چون اونوقت احساس میکنن که تو زندگی باختن تا به حال….واقعا مایه تاسف هست.
        اصلا درسته حرف امثال شماها..۱۴۰۰ سال پیش با موشک بالستیکی ماه رو از وسط به دو نیم کردند.مدارکش هم موجوده!

        VA:F [1.9.22_1171]
        Rating: +12 (from 64 votes)
    2. شاید مدارکی که شما ارائه کردید ثابت می کنه که شق القمری وجود نداشته، ما هم به بودن یا نبودنش کاری نداریم. به نظرم صحیح نیست که برای رد یک ادعا یا یک شایعه کمی اغراق کنید.
      در جمله ای که نوشتید “محل دو نیم شدن ماه است را در سایت ناسا ببینید”، این سایتی که شما معرفی کردید سایت ناسا نیست. حداقل مدرکی رو که ارائه می کنید که قراره ادعایی رو ثابت کنه، درست معرفی کنید و بی خودی از اسم ناسا سوءاستفاده نکنید.
      این سایتی که شما به اشتباه/عمد به نام ناسا معرفی کردید، پورتال نجوم منجمان آماتور فرانسویه و نکته جالبم اینه که سایت کلا به زبونه فرانسویه نه آمریکایی.
      سایت رسمی ناسا: http://www.nasa.gov

      VA:F [1.9.22_1171]
      Rating: +11 (from 33 votes)
      • ببینید اگر بحث معجزه باشد وقتی کاری فراتر از علم فیزیک اتفاق افتاده است انتظار اینکه نتایج یا شواهدش با علم فیزیک ثابت شود انتظار درستی به نظر نمی رسد. این مطلب شایعه “تایید معجزه شق القمر” توسط ناسا را بررسی کرده است و مشخص کرده است که ناسا چنین چیزی نگفته است. ما در خصوص اصل معجزه اظهار نظر نکرده ایم.
        اما در خصوص لینکی که فرمودید حق با شما بود. لینک بعدی مربوط به ناسا بوده است نه این لینک. ممنون از تذکر شما. تصحیح شد.

        VN:F [1.9.22_1171]
        Rating: +35 (from 37 votes)
    3. سلام. من یک سوال داشتم. آیا امکان داره که واقعا همچین چیزی بوده باشه و بعدا حذف شده باشه؟ به هر حال ناسا مال آمریکاست و امریکا دوست نداره اسلامو تایید کنه. پاک کردن لینک ها و شواهد از اینترنت هم که براشون کاری نداره. نمیخوام تلاش ها و کاری شما رو مورد کم لطفی بزارم اما داشتم فکر میکردم اگر انطور بوده راهی برای اثبات و ردش وجود نداره. فعلا هم که هایتک ترین دانش دنیا خصوصا در زمینه هوا فضا دست آمریکاست.

      VA:F [1.9.22_1171]
      Rating: -21 (from 51 votes)
      • اینو قبول کنید که ناسا یه سازمان عریض و طویله که خیلی به صدا و سیمای ایران شباهت نداره و انقدر هم توش مسلمان ( از دانشمند و مهندس تا janitor) هست که اگر خبری بود درز می کرد، در ثانی یه مفهومی به نام کش وجود داره که شما می تونید به صفحاتی که حذف شده دسترسی داشته باشید، یه مسلمون نبود که اون صفحات رو سیو کنه؟ و ناسا هم تنها سازمان فضایی که توی ماه کاوش کرده نیست، روسیه، اروپا و فکر می کنم ژاپن همه کاوشگر به ماه فرستادند. یه مفهومی هم به نام سکولاریسم علمی وجود داره، اگر توی ناسا چنین پدیده ای پیدا می کرد سعی می کرد یه توضیح غیر الهی براش پیدا کنه و مقالش تا حالا چاپ شده بود، شما می گین معجزه، اونها مثل احتمال می دادند یه موقعی هوش فرازمینی اینجا مستقر بوده. آمریکا هم یه دولت سکولار داره، دولت سکولار یعنی دولتی که کاری به کار دین نداره، و سعی در تضعیف دینی نداره، مشکل آمریکا با مسلمان هاست نه اسلام

        VA:F [1.9.22_1171]
        Rating: +37 (from 47 votes)
    4. دوستان
      اگر تعصب از در وارد شود خرد از پنجره گریخته است
      مگر کسی در مورد شق القمر شک کرده که اینطور واکنش نشان داده اید؟
      نشان دادن دوپارگی ماه که نباید دلیل دوپارگی فیزیکی آن باشد
      گاهی فکر می کنم در عصر نوین دیگر نیازی به معجزه نیست برخی از گرامیان خودشان معجزه ای هستند ماشاءا…
      روحانی محترمی در جایی تفسیرو نظرش را گفته خب قرنها این اتفاق در خود مدارس دینی افتاده و خواهد افتاد ایشان که به هر حال دانش نامحدود ندارند که تازه انسان هم هستند و انسان جایزالخطاست زمانی آب پاک احکامی داشت که شامل آب لوله کشی نمی شد تحقیق شدو اصلاح شد رفت پی کارش…حالا هم تفاوتی ایجاد نشده فکر نمی کنم هیچ روحانیی باشد که ادعا کند فیزیکدان است هیچ فیزیکدانی هم ادعای روحانیت ندارد هر کدام از اینها ممکن است در حوزه تخصص دیگری به اشتباه بیافتد باور کنید شیعیان چهارده معصوم(ع) بیشتر ندارند و هر کسی ممکن است اشتباه کند تعصب اجازه اصلاح اشتباه را از فردی که دوستش دارید می گیرد مطمئن باشید حضرت حجه السلام خودشان بیشتر تحقیق می کنند و اگر اشتباهی در بیان یا درک موضوع باشد اصلاح می کنند.

      VA:F [1.9.22_1171]
      Rating: +9 (from 23 votes)
      • راستی خاطره ای از داستان دوپاره شدن ماه به یادم آمد که نه تنها خالی از لطف نیست بلکه دو نکته نیز در بر دارد.
        سالها پیش روزی با دوستی به مدرسه خان شیراز رفته بودم طلاب و اساتید اینجا و آنجا زیر درختان نخل و نارنج نشسته بودند
        یکی از اساتید با دیدن ما به سویمان آمد و پرسشی درباره بازدید پیشین من از مدرسه عنوان نمود
        نمی دانم چه شد که بحث به معجزه دوپارگی ماه کشید که بسیار جذاب و شیرین بود و به قول معروف حسابی گل انداخته بود
        حاج آقا می گفت هر چند که پیامبران از ذرات نیروی خداوند بهره مند بوده اند لکن مگر در موارد خاص از آن استفاده نمی کردند واز فلسفه دین اعتدال و نظم است لذا نیروی خود را در کاری نمی کردند که نظام طبیعت مختل شود و حتی از مرگ خویشتن و نزدیکان نیز جلوگیری نمی کردند و دوپارگی ماه نیز بر همین روال فیزیکی نبوده بلکه آنچنان به نظر کافران رسیده که آن را دوپاره ببینند شاید پذیرفته و ایمان آورند وگرنه می توانستند از این نیرو برای پیروزی در جنگهایی که موجب شکست مسلمانان شد نیز بهره ها ببرند و اصولا به کاری بر خلاف روال و نظم طبیعت انجام نمی دادند هر چند وقوع چنین چیزی آنچنان شگفت انگیز است که در صورت چنین پیش آمدی امم دیگر که از سطح دانش و سواد بالاتری برخوردار بوده اند آن را گزارش کرده و تا قرنها در اذهان جهانیان باقی می ماند…ناگهان میان تجزیه تحلیل استاد دو جوان ظاهرالصلاح که دکمه های پیراهن سپید و بلندشان را تا بیخ بسته بودند از راه رسیدند و از آنجا که ظاهرا با استاد آشنایی داشتند به میان سخن پریده و پرسیدند:
        حاج آقا مگر تراشیدن صورت کراهت ندارد؟ حاج آقا پاسخ دادند البته همین گونه است جوانان پرسیدند پس چرا این دو آقای مخاطب شما با ریش تراشیده مقابل شما ایستاده اند؟
        پاسخ استاد جالب بود
        نباید تعصب از بینایی انسان جلوگیری کند من سوالی دارم
        دروغ بدتر است یا تراشیدن ریش؟
        جوان : البته دروغ که گناه کبیره است
        استاد : آیا از صبح تا کنون دروغی به شوخی یا جدی کوچک یا بزرگ نگفته ای؟
        جوان : به دلیلی چرا گفته ام
        استاد : امر به معروف و نهی از منکر پسندیده است اما شما ابتدا گناه کبیره خودت را ترک کن بعد دیگران را از گناهان کوچکشان نهی کن. روزی که گناه نکردی می توانی به خود اجازه امر و نهی بدهی.
        بستن دکمه نیز بسیار خوب است اما به شرطی که از رسیدن خون به مغز جلوگیری نکند یقه پیراهن شما بیش از اندازه تنگ است آن دکمه را نیز باز کن بلکه خون تازه مغزت را از تعصب پاک کرده و بشوید (البته با لحنی حاکی از آشنایی پیشین و شوخی) و با افزایش اکسیژن مغزت بتوانی بهتر فکر کنی از این به بعد نیز خارج از موضوع بحثی را پیش نکش و میان حرف دیگران هر چه از تو کوچکتر باشند نپر.
        به هر حال این پیشامد به من یادآوری کرد که در حوزه ها و مدارس دینی به طلاب تعصب را آموزش نمی دهند بلکه بر فهم و درک مطالب اصرار دارند و محفوظات کور کورانه در درجه پایینتری از تعقل و استدلال قرار دارد.

        VA:F [1.9.22_1171]
        Rating: +14 (from 28 votes)
    5. با سلام. به نظر من، داستان شق القمر را باید در فضای فکری مردم عرب صدر اسلام درک و تفسیر کرد. برای تحلیل عمیق آن، توجه به چند نکته ضروری است:
      ۱) فراموش نشود که در ذهنیت عربها، دوران، دوران آخرالزمان بود. برخی از آنها ـ همچون پیروان حضرت رسول (ص) ـ معتقد بودند پیامبر آخرالزمان ظهور کرده، و برخی نیز ـ همچون کفار و یهودیان و مسیحیان عربستان ـ هنوز منتظر ظهور کسی دیگر بودند. به هر حال، همه در این باور به سر می بردند که اکنون دیگر دنیا به آخر رسیده، و نشانه های آخرالزمان یکی یکی در حال پدیدار شدن است. حتی در روایات اسلامی گفته شده است که حدود سال ۱۰۰ هجری، وقتی دیواری در شهر کوفه فروریخت، همۀ مردم شره بسیار برآشفتند که: «دجال ظهور کرده است»؛ یا مثلا، مقاتل بن سلیمان (د ۱۵۰ق) می گفت: اگر تا سال ۱۵۰ق دجال ظهور نکرد و کار دنیا به آخر نرسید، دیگر هیچ یک از احادیث و روایات مرا باور نکنید و مرا دروغگو بدانید. باری، در این شرایط، مردم هر لحظه انتظار واقعه ای غریب می کشیدند که خبر از پایان دنیا بدهد. آیات نخستینی که بر پیامبر اکرم (ص) نیز نازل شد، همین طرز فکر را دامن می زد. پیامبر (ص) ـ آن سان که در قرآن بازتابیده است ـ اصرار داشت به مردم بفهماند که قیامت و پایان دنیا بسی نزدیک است.
      ۲) اقوام مختلف بدوی، از جملۀ عربهای عصر پیش از اسلام، نسبت به وقایعی همچون رعد و برق، خسوف، کسوف، و…، بسیار با هراس می نگریستند و آنها را وقایعی غیر طبیعی، و نشانۀ خشم خدایان تلقی می کردند. از دید آنها، این وقایع بد یمن بود. اگر یادمان نرود که در عضر ظهور اسلام، عربها منتظر پایان دنیا بودند و در هراسی دایم از این بابت نیز به سر می بردند، طبیعی بود که یک رویداد سماوی غیر منتظره از دید آنها بسیار هراسناک، و یک نشانه از نشانه های پایان دنیا و به هم ریختگی آن محسوب شود.
      ۳) یادمان باشد که آنها نجوم مدرن و این چیزها نمی دانستند و ممکن بود پدیده ای که از دید ما تفسیری ساده داشته باشد، از دید آنها بسیار پیچیده تلقی شود. اکنون فرض کنید شبی از شبها، هلال ماه طبق معمول در آسمان دیده شود. حال، از قضا در همان شب، ستاره ای دیگر، مثل مشتری نیز طلوع کند؛ طلوعی که در آسمان مکه ـ آن کویر مناسب رصد ستارگان ـ به خوبی رؤیت شود. فرض کنیم ستارۀ طلوع کرده، به قدری بزرگ باشد که با توجه به دوری بسیارش از زمین، وقتی در آن شب طلوع کرد، به اندازۀ ماه ـ که بسی به زمین نزدیک تر است ـ رؤیت شود. طبیعتا چنین طلوعی لزوما طلوع کامل نیست، و می تواند هلالی دیگر در جایی دیگر از آسمان تشکیل دهد. اکنون می توان به راحتی قضاوت یک عرب بدوی نسبت به این پدیده را دریافت: آسمان امشب دو ماه دارد! او نمی داند که ماه دوم، ستاره ای است که مثلا، هر چند هزار سال یک بار از زمین رؤیت می شود. از دید او، این امر، معنایی ندارد جز آن که ماه دو شقه شده است.
      ۴) یادمان باشد که عصر ماقبل مدرن، عصر حیرت بود. لازم نبود آن نیمۀ دوم، کاملا شبیه و هم شکل و هم اندازۀ ماه باشد که بگویند ماه دو نیمه شده است. ذهنیت فردی که هر لحظه نگران پایان دنیاست و هر لحظه منتظر است آیه و نشانۀ عجیبی دال بر این ببیند، خود به خود می تواند همه چیز را عجیب و غریب تلقی کند. بدین سان، طبیعی است که حتی اگر هلال ستارۀ دوم قدری متفاوت، کوچک تر، یا … هم باشد، باز از دید وی می تواند این معنا تصدیق شود که ماه دو نیم شده است؛ چه، هیچ تئوری مشخص و روشن دیگری در این زمینه برای او وجود ندارد.
      ۵) اکنون همۀ عربها به فکر فرو رفته اند؛ حتی آنها که کافرند. پیامبر (ص) نیز ـ به عنوان فردی در همان فضا و فرهنگ ـ به کافران هشدار می دهد که قدرت خدا بر شما چیره است و همۀ چیزهایی که در دنیا هست، نشانه های ساعت (قیامت و پایان دنیا) است و همچنان که پیش از این هم به من وحی شده بود، نشانه های ساعت انکار پذیر نیست. این میان، مشرکان مکه احساس خطر می کنند و برای آن که عربها تحت تأثیر این فضا به پیامبر (ص) گرایش پیدا نکنند، این باور را ترویج می کنند که محمد (ص)، ماه را هم سحر کرده است. آن گاه آیات نخست سورۀ قمر بر پیامبر اکرم (ص) نازل می شود که: «ساعت (قیامت) نزدیک شد و ماه دو نیمه شد. بااینحال، این قوم هر نشانه ای از نشانه های قیامت را هم که ببینند، باز می گویند که سحری مستمر در حال روی دادن است…».

      VA:F [1.9.22_1171]
      Rating: -2 (from 26 votes)
      • “فرض کنیم ستارۀ طلوع کرده، به قدری بزرگ باشد که با توجه به دوری بسیارش از زمین، وقتی در آن شب طلوع کرد، به اندازۀ ماه ـ که بسی به زمین نزدیک تر است ـ رؤیت شود”
        فرض شما کاملا امکان ناپذیره، خورشید تقریبا angular دیامتر برابر ماه داره برای همینه که کسوف کامل رو می بینیم، برای اینکه ستاره ای انقدر بزرگ باشه که هم اندازه ماه به نظر برسه اندازه خودش با نسبت فاصله باید افزایش پیدا کنه که با توجه به ۴ سال نوری نزذیکترین ستاره به ما که می شه حدود ۲۵۳۰۰۰ برابر فاصله خورشید از ما، قطر اون ستاره باید حدود ۲۵۳۰۰۰ برابر قطر خورشید باشه که طبق قوانین ستاره شناسی اصولا ستاره ای که بزرگتر از ۱۵۰۰ برابر خورشید باشه نداریم

        VA:F [1.9.22_1171]
        Rating: +9 (from 13 votes)
        • خواستم یه تصحیح کوچیک انجام بدم، بزرگترین ستاره شناخته شده، NML Cygni قطرش ۱۶۵۰ برابر خورشیده، طبق داده های ما از ستاره ها، چون بزرگترین ستاره های ممکن ابرغول های سرد خواهند بود، و هر چه بزرگتر بشن دما کاهش پیدا می کنه، در ۳۰۰۰ درجه کلوین(۲۷۲۶٫۸۵ درجه سانتی گراد) قطر ۲۶۰۰ برابر خورشیده
          خلاصه اما باز از عدد ۲۵۳۰۰۰ خیلی فاصله داره

          VA:F [1.9.22_1171]
          Rating: +2 (from 2 votes)
      • متاسفانه این حرف شما از حقیقت به دور است! اشتباه شما اینست که عرب بدوی را با مسلمان جمع میزنید. عرب بدوی یعنی بیابانگردی که به دین اشنایی ندارد. کتاب قرآن پر از شواهد علمی و نجومی است که در طول سالیان کشف و ثابت شده. مسلمانان اولیه هم هیچ اعتقادی به آخر الزمان بودن دوره خود نداشتند. چون به انها گفته شده بود که دانش و ساعتِ پایان زمان در اختیار خداست.
        ولی در مورد دجال سخن شما درست است! دجال و فرو امدن منجی به آن شکل حماسی و اسطوره ای فقط در باور عده بسیار کمی از مسلمانان است و هیچ ربطی به اسلام ندارد.
        اگر تا کنون مدارکی دال بر انشقاق ماه پیدا نشده، دلیل بر عدم وقوع آن نیست. احادیث مربوط به شق القمر مستند و صحیح هستند و از راویان درجه یک و مورد اطمینان مسلمانان به آنها رسیده. و هرگز ستاره ای با این نور مشابه با ماه در زمین دیده نشده که با ماه اشتباه گرفته شود! بلکه سخن از این بوده که ماه کاملا به دو تکه تقسیم شده. طوری که نیمی از آن در سمتی از کوه احد(اگر صحیح به خاطرم باشد) و نیم دیگر آن در سمت دیگر بوده.

        VA:F [1.9.22_1171]
        Rating: -4 (from 22 votes)
    6. پای استدلالیان چوبین بود / پای چوبین سخت بی تمکین بود

      صد البته که تحقیق شما جای بسیار تقدیر دارد اما به معنی رد معجزه پیامبر اکرم نیست. حتی شق القمر به این معنی نیست که واقعا ماه دو نیم شده باشد بلکه ممکن است پیامبر اکرم در ذهن آن افراد تصرف کرده و به اذن خدا در نظر آن افراد این تصور به وجود آمده باشد.

      VA:F [1.9.22_1171]
      Rating: -20 (from 30 votes)
      • اول: پای استدلالیان چوبین بود / پای چوبین سخت بی تمکین بود
        این خودش یک استدلال است، خودتان را نقض کردید. این سفسطه فلسفی سالهاست رد شده است!

        دوم: کسی قصد رد کردن معجزه را ندارد. هدف رد کردن این شایعه بود دوست عزیز

        VN:F [1.9.22_1171]
        Rating: +18 (from 22 votes)
        • صد البته که تحقیق شما جای بسیار تقدیر دارد اما به معنی رد معجزه پیامبر اکرم نیست.

          بنده هم دقیقا از کار شما تقدیر کردم و همین جمله دوم شما را بیان کردم

          VA:F [1.9.22_1171]
          Rating: +2 (from 8 votes)
    7. با سلام .ما برای چیزهایی که بدان معتقدیم و ایمان داریم به تاپید ناسا و امثال آن احتیاج نداریم .این دانشمندها هستند که به دانش و علوم ‍‍‍‍‍‍پایه اسلامی محتاجند .و باید تحقیقات خودشون را مبتنی بر پایه های علمی اسلامی که از هر نظر کامل است انجام دهند .حال ما و شما بعنوان یک مسلمان اگر بدنبال تازه های علم نمیرویم و دنبال خور و خواب و خشم و شهوتیم و هر روز با قصه های جدید و ناپخته خودمون رو فریب دادیم سرمون رو زیر برف کردیم نتیجه اش این میشه که همه با دانش دانشمندان اسلامی و علوم قرانی پیشرفت میکنند و جلو میرن و به ما میگن جهان سومی ! در حالی که جهان اسلام زمانی که اختر شناسی و فلسفه و منطق و ریاضیات و هندسه و جانور شناسی و روانشناسی و جامعه شناسی وپزشکی و هزاران رشته علوم رو بیان کرده دانشمندان زیادی رو پرورده بود و هزاران جلد کتاب در خصوص علوم طبیعه و ما بعد الطبیعه و فقه و اصول و طب و روانشناسی تو کتابخونه اش بود جهان اول امروز تو منجلاب خرافات و جنگ وبیسوادی دست و پا میزد . و حال چرا قضیه برعکس شده جای بحث و گفتگو داره ؟

      VA:F [1.9.22_1171]
      Rating: -17 (from 27 votes)
      • جناب کاظم پور
        احتمالا منظور شما از “چیزی” که به آن ایمان دارید “اسلام” یا “حدیث” یا امثال آنهاست درست شما به چیزی که ایمان دارید نیازی به تایید دانشمندان ندارید چراکه حوزه ی کاری دانشمندان “چیزهایی” که شما به آنها ایمان دارید نیست پس تا اینجا حق با شماست، اما آن چیزی که به آن “علم” می گویند حاصل پژوهش ها، آزمون ها و در نهایت تایید جامعه علمی مرتبط است. شما از “پایه های علمی” اسلام گفتید که دانشمندان باید “تحقیقات شان را مبتنی بر آن” کنند. سوال این است مگر اسلام پایه علمی دارد؟! فکر می کنم نظر کارشناسان دین این باشد که نه اسلام بلکه تمام ادیان ریشه هایی فرا زمینی دارند… یعنی هیچ ارتباطی نه تنها با علم که اساسا با زمین ندارند! شما بفرمایید چطوری می توان مباحث فیزیک نظری مثل مکانیک آماری یا کوانتوم را با استفاده از آموزه های اسلامی دنبال کرد تا ما که مسلمان هستیم قانع شویم دانشمندان و دیگران بماند برای بعد. ضمنا دانشمندان اگر تمرکزشان را بگذارند به تحقیقات پیرامون دین توجه کنید که نام آنها دیگر دانشمند نیست، آنها را بعضی روحانی و بعضی آخوند و بعضی دیگر ملا می نامند. این عده ای که از آنها نام برده شد ظاهرا که به دنبال “خواب و خور و خشم و شهوت” نبودند اگر بوند “روحانی” نامشان نبود پس چرا با وجود تعداد زیادی از این عزیزان ما را “جهان سوم” می نامند؟ ادعا کردید “همه با دانش دانشمندان اسلامی و علوم قرآنی” پیشرفت کردند و ما غافل شدیم و پس ماندیم از این “همه” چند مورد را نام ببرید که با “دانش دانشمندان اسلامی و علوم قرآنی” پیشرفت کرده باشند. حتی سندی دال بر استفاده دانشمندان مسلمانی مثل ابوریحان و خیام هم از “علوم قرآنی” نیست. هزاران کتابی هم که ادعا کردید وجود ندارد البته که کتبی حاصل کار دانشمندان مسلمان وجود دارد که ربطی به اسلام و قرآن ندارد.
        به هر حال ما با هم دعوا نداریم، منتها به حرفی که می زنید از این به بعد بیشتر فکر کنید.

        VA:F [1.9.22_1171]
        Rating: +9 (from 21 votes)
        • مرسی آقا حسین خیلی روان و منطقی گفتی .بیشتر اینجا فکر میکنن من ناسیونالیست هستمو اسلام ستیز ولی نه.چرندیاتی که در کتب مذهبی وجود داره به راستی با علم و عقل نمیسازه .از علوم پزشکی اسلام واقعا نام نبرده اند کدام دانشمند کدام را امتحان کرده و تایید کرده .حتی مجله دانستنیها مسئله ی رفتن به حمام با شکم پر را که در اسلام برای اولین بار ذکر شده را رد کرده و گفته ثابت نشده .الان بشر اختراعات خودش رو اول مضر میدونه بعد میگه ثابت نشده چه برسه به نظریه های یک دین ۱۴۰۰ سال پیش و ….

          VA:F [1.9.22_1171]
          Rating: 0 (from 10 votes)
          • جناب بهرام خان بیدار شو…
            ۱۴۰۰ سال و خورده ای از ظهور اسلام می گذره اما تازه دارن دانشمندان به اصطلاح نخبه پی به معنی آیات قرآن می برند…
            اون دانشمندانی که امروز یه چیز میگن و فردا ردش می کنن و هنوز بعد از حداقل ۲۲۰ سال نفهمیدن که مایکرو ویو بلاخره خوبه یا بد؛با عقل دنیایی محدودشون روبرو هستن و به خاطر همین عقل محدود مجبورن سال ها آزمون و خطا کنن…
            اما خدایی که اسلام و قرآن رو فرستاده نیازی به آزمون و خطا نداره…
            شاید دین اسلام مال ۱۴۰۰ سال قبل باشه اما خدایی که این دین رو به وجود آورده خیلی ببیشتر از درک و عقل من و تو تجربه و قدرت داره…

            ثُمَّ خَلَقْنَا النُّطْفَةَ عَلَقَةً فَخَلَقْنَا الْعَلَقَةَ مُضْغَةً فَخَلَقْنَا الْمُضْغَةَ عِظَامًا فَکَسَوْنَا الْعِظَامَ لَحْمًا ثُمَّ أَنشَأْنَاهُ خَلْقًا آخَرَ فَتَبَارَکَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِینَ
            آنگاه نطفه را به صورت علقه درآوردیم پس آن علقه را [به صورت] مضغه گردانیدیم و آنگاه مضغه را استخوانهایى ساختیم بعد استخوانها را با گوشتى پوشانیدیم آنگاه [جنین را در] آفرینشى دیگر پدید آوردیم آفرین باد بر خدا که بهترین آفرینندگان است
            مومنون/۱۴
            ۱۴۰۰ سال قبل سیر تشکیل جنین در قرآن اومده در حالی که علم جنین شناسی کل عمرش به ۱۰۰ سال هم نمی رسه…
            یه سرچ کوچولو کنی کلی از این اضبات ها می بینی تو همه رشته ها از جمله نجوم و پزشکی…
            طب الرضا که شامل احادیث امام رضا (ع) میشه و طب بوعلی سینا امروزه تو رشته پزشکی سنتی منبع هست…
            یک کم تو این حوزه مطالعه کن تا ببینی اسلام و قرآن چه حرفی برای بیداری تو دارن…

            VA:F [1.9.22_1171]
            Rating: -1 (from 11 votes)
    8. متاسفم برای کسانی که هنوز برای باور خداوند ، ذهن خود را درگیر داستانها و معجزاتی میکنن که هیچ پشتوانه و سندی منطق پسند نداره. بعد دنبال راز عقب مانگی میگردند

      VA:F [1.9.22_1171]
      Rating: 0 (from 10 votes)
    9. با سلام بر دوستان
      در اینخصوص بهتر است ببینیم قران مجید چه میفرماید
      دوستان عزیز این اصلا مربوط به گذشته نیست بلکه خاصیت یک زبان است که فعلی را در گذشته و با اشاره به آینده ذکر میکند
      ‏ اقْتَرَبَتِ السَّاعَةُ وَانشَقَّ الْقَمَرُ ‏
      قیامت هر چه زودتر فرا می‌رسد ، و ماه به دو نیم می‌گردد .
      توضیحات زیر از تفسیر نور استاد خرمدل نقل گردیده است.
      ‏ « إِقْتَرَبَ » : نزدیک گشته است . ذکر فعل به صورت ماضی ، برای تحقق وقوع است ( نگا : نجم‌ / ۵۷ ، انبیاء / ۱ و ۹۷ ) . « إِنشَقَّ » : دو نیم شد . مراد وقوع آن در آینده به هنگام فرا رسیدن قیامت است ( نگا : حاقه‌ / ۱۶ ، رحمن‌ / ۳۷ ، انشقاق / ۱ ) . اکثر فعلهائی که برای رستاخیز و حساب و کتاب اخروی بکار رفته است ، به شکل ماضی است ( نگا : نحل‌ / ۱ ، زمر / ۶۸ و ۶۹ و ۷۰ ، تکویر / ۱ – ۱۴ ) . « إِنشَقَّ الْقَمَرُ » : ماه به دو نیم می‌گردد . ماه به دو نیم گشته است . معنی اخیر مبنی بر روایات متعددی است که می‌گویند پنج سال قبل از هجرت نبوی ، اهل مکه از پیغمبر درخواست کردند که ماه را بعنوان معجزه برای ایشان دو نیم سازد و پیغمبر نیز با اشاره انگشت چنین کرد . بسیاری از مفسرین این امر را پذیرفته و بسیاری هم آن را نقد نموده و حادثه را مربوط به آینده می‌دانند ( نگا : التفسیر القرآنی للقرآن ، المراغی ، المنتخب ، المصحف المیسر ) . ‏
      حال قیامت کی میرسد؟
      فقط خدا میداند
      آیات مشابه
      ‏ فَإِذَا انشَقَّتِ السَّمَاء فَکَانَتْ وَرْدَةً کَالدِّهَانِ ‏ بدانگاه که آسمان شکافته شود ، و گلگون گردد همچون روغن گداخته
      وَانشَقَّتِ السَّمَاء فَهِیَ یَوْمَئِذٍ وَاهِیَةٌ ‏ و آسمان از هم می‌شکافد و می‌پراکند ، و در آن روز سست و نااستوار می‌گردد . ‏
      إِذَا السَّمَاء انشَقَّتْ ‏ هنگامی که آسمان می‌شکافد . ‏
      در عجبم از این معتقدان به قران که کلام خدا را گوش نمیدهند و به کلام دیگران چسپیده اند

      VA:F [1.9.22_1171]
      Rating: +1 (from 7 votes)
    10. ما انسان ها در حدی نیستیم که بخوایم کلام خدا رو انکار یا تایید کنیم.این مطالب هم یک وسیله ای شد برای سود جویانی که بیان و مطالب کفر آمیزشونو بیان کنن .شما هم این زمینه رو به وجود آوردین اگه واقعن این چیز ها جز خرافه ای بیش نیست چرا در مورد این موضوع مطلب می نویسین می خواین دیگرانم در گمراهیه خودتون شریک کنین البته آدم های سست ایمانو که دورو برمون زیاد ریختن اون وقت خودتونم دانشمند معرفی می کنین اگه واقعا آگاهی در این رابطه ندارین حدسیاتتونم بیان نکنین آقای دانشمند منکر اسلام.

      VA:F [1.9.22_1171]
      Rating: -4 (from 12 votes)
    11. با سلام
      با منظور آقای ناشناس کاملا موافقم وبه خاطر ایمان پاکشون به خداو کلام خدا به ایشان رای مثبت میدم.
      اما با جمله بندیشون موافق نیستم.
      اصولا یکی از نشانه های ایمان و یا بی ایمانی همین تایید و یا انکار کلام خداودیگر نشانه های ایمان است(ایمان به رسل،کتب،ملائکه،روز جزا)‏ الَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِالْغَیْبِ وَیُقِیمُونَ الصَّلاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ یُنفِقُونَ ‏
      آن کسانی که به دنیای نادیده باور می‌دارند ، و نماز را به گونه شایسته می‌خوانند ، و از آنچه بهره آنان ساخته‌ایم می‌بخشند
      والَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِمَا أُنزِلَ إِلَیْکَ وَمَا أُنزِلَ مِن قَبْلِکَ وَبِالآخِرَةِ هُمْ یُوقِنُونَ ‏ آن کسانی که باور می‌دارند به آنچه بر تو نازل گشته و به آنچه پیش از تو فرو آمده ، و به روز رستاخیز اطمینان دارند . ‏
      ‏ یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ آمِنُواْ بِاللّهِ وَرَسُولِهِ وَالْکِتَابِ الَّذِی نَزَّلَ عَلَى رَسُولِهِ وَالْکِتَابِ الَّذِیَ أَنزَلَ مِن قَبْلُ وَمَن یَکْفُرْ بِاللّهِ وَمَلاَئِکَتِهِ وَکُتُبِهِ وَرُسُلِهِ وَالْیَوْمِ الآخِرِ فَقَدْ ضَلَّ ضَلاَلاً بَعِیداً ‏
      ‏ ای کسانی که ایمان آورده‌اید ! به خدا و پیغمبرش و کتابی که بر پیغمبر نازل کرده است و به کتابهائی که پیش‌تر نازل نموده است ایمان بیاورید . هرکس که به خدا و فرشتگان و کتابهای خداوندی وپیغمبرانش و روز رستاخیز کافر شود واقعاً در گمراهی دور و درازی افتاده است . ‏و….
      اگر تایید کنیم یعنی ایمان آورده ایم اگر هم انکار کنیم یعنی کفروگرنه ما انسانیم و من دون الله و خدا با هرچیز غیر خودش فرق داردلَیْسَ کَمِثْلِهِ شَیْءٌ
      .

      VA:F [1.9.22_1171]
      Rating: +1 (from 7 votes)
      • جمله آخر منظورم از((ما انسانیم و من دون الله و خدا )))
        اصلاح میشود
        ما انسانیم و من دون الله و غیرخدا با خدا فرق دارند)))

        VA:F [1.9.22_1171]
        Rating: -1 (from 3 votes)
    12. وقتی حوزه علمیه قم، آستان قدس رضوی امامزاده ها وسایر مراکز معتبر علمی شق القمر را با استفاده از تکنولوژی پیشرفته فضایی تایید میکنند نیازی به چرندیات ناسا که یم سازمان خرافه پرست هست، نیازی نیست. دانشمندان قم میگن هست یعنی هست و شما هم قبول نکنید تبدیل میشین به سنگ و یا کور میشید ایشالا

      VA:F [1.9.22_1171]
      Rating: +7 (from 15 votes)
    13. یک فیلمی در یوتیوب وجود داره که یکی از دانشمندان ناسا رو نشون میده که داره احتمالاتی رو در مورد این شیار مطرح میکنه و میگه ممکنه که علت این واقعه شاید شق القمر باشه نظرتون رو می خواستم در موردش بدونم؟

      VA:F [1.9.22_1171]
      Rating: -2 (from 10 votes)
    14. اگر قرار بود با علم معیوب امروزی که در حد کامل و پیشرفته ای نیست اثبات چنین معجزه ای را رد کنیم بنابراین معجزه دریا شکافتن موسی توسط عصایش را هم میشود با همین علم پایه رد کرد بی شک کسی که گمان کند علم در نهایت پیشرفت است سخت در اشتباه است چرا که علم جوابگوی همه مسائل نیست

      VA:F [1.9.22_1171]
      Rating: +2 (from 10 votes)
    15. سلام.ممنون از مطلب خوبتون،ولی اینو به یاد داشته باشید:نا سا میاد این حرفو میزنه،برای اینکه یه جورایی اسلام رو رد کنه… و هر چیزی نباید دلیل علمی داشته باشه

      VA:F [1.9.22_1171]
      Rating: -3 (from 15 votes)
    16. باسلام.اصلا ثابت کردن اینکه الان اثری از معجزه پیامبر روی ماه هست یا نه چه تاثیری در اعتقاد ما به پیامبر وائمه ودرنهایت دین اسلام دارد؟اگرمنظور کسانی که می خواهند ثابت کنند که این خرافه است چیزهایی بالا ترازانکارعلائم دونیم شدن ماه باشه باید بگم کسانی به این صحبتها اهمیت میدهند که بیکارندیا کارشان ایجاد شبهه در ذهن جوانانی ست که اطلاعات دینی کمی دارند

      VA:F [1.9.22_1171]
      Rating: +2 (from 6 votes)
    17. حتما قبلا که علم مثل امروز نبوده
      کسانی بودند که مثلا گفتند
      چطور ممکنه این حرفه قران راست باشه اینکه با علم ما جور در نمیاد
      ما هم الان مثل اوناییم فک میکنیم علمه ما الان کامله

      VA:F [1.9.22_1171]
      Rating: 0 (from 4 votes)
    18. سلام
      ما که کاری نداریم ولی ناسا پارسالم گفت یه ستاره ای ازو دورا میاد میخوره به زمین دنیا تموم میشه هممون میمیریم با توجه به حرفای شما چون ناسا حرف حق میزنه حرفشم رد خور نداره الان ما مردیم روحمون رو زمینه :)))

      VA:F [1.9.22_1171]
      Rating: -2 (from 10 votes)
      • اولاً ناسا این حرف را نزده و این شق القمر هم باورش برای بعضی ها سخته. یه کم فکر کن آخه میشه یه ستاره ای از دور بیاد بخوره به زمین دنیا تموم بشه هممون بمیریم. برو یکم کتاب نجوم بخوان.

        VA:F [1.9.22_1171]
        Rating: +1 (from 1 vote)
    19. متاسفم برای یه عده که فکر می کنن اسلام دین عقب مانده ایست. اما اینقد مطالعه ندارن که بدونن همون علمای غربی هم روز بروز دارن معرفت اسلامیشون را تقویت می کنن. مگه ناسا چقد سواد داره که بتونه ماجرای شق القمر را کشف و تحلیل کنه. اینقد غربی ها را عالم دهر ندونید. خودشون اعتراف می کنن که عامل رشد علم غرب، اسلام و مسلمانها بودند حالا بعضی ها را ببین.« اقترب الساعه و انشق القمر»ولی بازهم برخی آیات ما را تکذیب کردند.

      VA:F [1.9.22_1171]
      Rating: 0 (from 6 votes)
      • ثنا کی گفته عامل رشد علم مسلمونا و اسلام بوده؟اسلام در حجاز یا عربستان ظهور کرد.حالا ما چندتا فیلسوف و دانشمند بزرگ تو عربستان داریم.تقریبا هیچی.دانشمندانش اسلامی مثل فارابی،ابن سینا و … اینها قبل از اینکه مسلمان باشن ایرانی بودن و ایرانی ها پیش از اسلام هم علم دوست و دانشمند بودن.این سینا ها بودن که چراغ عقلانیت و دانش رو دی میان اسلام روشن نگاه داشتن.اسلام مدیون ابن سینا هاست نه ابن سیناها یا علم مدیون اسلامآیه ای را هم که شما ذکر کردید بد نیست ترجمه اش رو هم بخونید.منظور از اون آیه اینه که موقع قیامت ماه به دو نیم خواهد شد.پیامبر خودشون هیچ معجزه انجام ندادن این امر مکررا در آیات بیان شده

        VA:F [1.9.22_1171]
        Rating: +3 (from 3 votes)
    20. بنظرمولانا پیامبر ماه ذهنشو به دو نیم کردواز ذهن بیرون امدوکینه وکدورت شخصی راکنار گذاشت وانچه شد که قران می فرماید انک لعلی خلق عضیم

      VA:F [1.9.22_1171]
      Rating: 0 (from 0 votes)

    پاسخ دهید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    *


    + 4 = دوازده

    به صورت خودکار کلمات فینگلیش را به فارسی تبدیل کن. در صورتی که می‌خواهید انگلیسی تایپ کنید Ctrl+g را فشار دهید.