این تصویر پیامبر اسلام (ص) نیست

naqqaashi_montasab_payaambar داستان نقاشی که بحیرای راهب از [حضرت] محمد در سفری که ایشان به همراه عمویش ابوطالب به شام داشت کشیده، سال‌هاست همراه با خود تصویر در ایران منتشر می‌شود. مردم به آن عشق می‌ورزند و در تابلوهای زرین بر دیوار خانه و مسجد و زیارتگاه می‌آویزند. اما آیا باید آن را باور کرد؟!
دو محقق به نام‌های Pierree Centlivre & Micheline Centlivres-Demont در سال ۲۰۰۶ در مقاله‌ای استدلال‌های خاص خود را ارائه و تلاش کردند تا نشان دهند اصل این تصویر از کجا آمده است. شاید باب بحث در این باره همچنان باز باشد.
نام اصلی مقاله: The Story of Picture ; Shiite Depictions of Muhammad
خلاصه ای از مقاله: «شیعیان ایران سابقه‌ی دیرینه‌ای در به تصویر کشیدن اعضای خاندان [حضرت] محمد و خود ایشان دارند. از اواخر دهه‌ی نود، پوسترهای پرفروشی منقش به تصویر [حضرت] محمد در ایران چاپ شده است که در آنها او به صورت جوانی خوش‌چهره تصویر گردیده و اغلب در زیر آنها نوشته شده محمد رسول الله. نویسنده‌ی مقاله اما در سال ۲۰۰۴، در حین بازدید از یک نمایشگاه عکس مختص به دو عکاس Lehnert و Landrock، تصادفاً موفق به کشف ریشه‌ی این پوستر ایرانی شد و آن عکسی بود که Lehnert بین سالهای ۱۹۰۴ و ۱۹۰۶ در تونس گرفته بود و سپس در اوایل دهه‌ی بیست به صورت کارت پستال چاپ و توزیع شده بود. عکس‌های لنرات و لندراک نه تنها بیابان، تپه‌های شن روان، بازارها و مناطق محلی تونس را نشان می‌داد، بلکه شامل تصاویری از پسران و دختران نابالغ جوان بود که سنی بین کودکی و نوجوانی و چهره‌ای بین زن و مرد داشتند. این تصاویر معمولاً مطابق سلیقه‌ی مشتریان اروپایی تهیه شده بود که تصویری وسوسه انگیز و وهم آمیز از شرق داشتند. پوستر عکس‌های این دو بعدها بسیار در اروپا پرفروش شد. می‌توانید مجموعه‌ی آلبوم آنها را در سایت تخصصی شرکت لنرات و لندراک (L&L) ببینید. در این آلبوم، عکس فوق در مجموعه‌ی تونس و الجزایر قابل مشاهده است.
naqqaashi_montasab_payaambar_model
 هیچ شکی نیست که عکس فوق به عنوان مدل پوسترهای ایرانی مورد استفاده قرار گرفته است. به علاوه در عنوان این عکس نام این نوجوان احمد ذکر شده، که این خود به تنهایی می‌تواند نشان دهد که چرا تصویرگران ایرانی آن‌را به عنوان مدلی از [حضرت] محمد انتخاب نموده‌اند. بدین ترتیب، این عکاس ناخواسته در قلب یک اسطوره قرار گرفته است.
قبل از جنگ جهانی اول، تصویر احمد در مجله‌ی نشنال جئوگرافیک (National Geographic) در ژانویه‌ی سال ۱۹۱۴ و تحت مقاله‌ای با عنوان اینجا و آنجا در شمال آفریقا چاپ شد که زیر آن نوشته شده بود «عربی با یک گل». در دهه‌ی بیست، کارت پستال‌های تونسی L&L بین سربازان فرانسوی در شمال آفریقا بسیار محبوب بود. در دهه‌های هشتاد و نود، کتب متعددی شامل عکس این نوجوان چاپ شد، ولی اغلب آنها عنوانی غیر از [حضرت] محمد به عکس داده‌اند. در نسخ ایرانی فعلی، اصلاحاتی روی تصویر انجام شده و از فریبندگی چهره‌‌ی نوجوان چیزهایی نگه داشته شده، ولی از زیبایی جذاب آن کاسته شده است. شانه‌ی سمت چپ اندکی با پارچه پوشانده شده و دهان و چشم‌ها اندکی اصلاح شده است. به طور کلی می‌توان گفت که هنرمندان ایرانی سعی کرده‌‌اند جنبه‌های زیبا پسندانه‌ی تصویر Lehnert را کاهش دهند و تصویر را از حالت جذاب خارج نموده، به آن زیبایی مقدسی ببخشند.» در همین رابطه مقاله‌ی مرکز تبلیغات اسلامی واشنگتن را بخوانید.
این تصویر پیامبر اسلام (ص) نیست, 4.7 out of 5 based on 77 ratings
اجتماعی باشید! به اشتراک بگذارید...

    18 دیدگاه درباره “این تصویر پیامبر اسلام (ص) نیست

    1. منم با اون (ص) زیاد حال نمیکنم. :دی
      البته شاید خواستن به افراد معتقد احترام بذارن… که خب مشکلی نداره ولی خب گذاشتن صلوات چیز واجبی نیست و نبودش هم نشان بر بی احترامی هم نیست.

      VA:F [1.9.22_1171]
      Rating: -5 (from 33 votes)
    2. اگه قراره بیطرف باشید نباید اون «ص» و «حضرت» رو میذاشتید چرا که حتی در ویکی پدیا هم صفات ستایشی ممنوعه. راحت میشد مثل شبکه های خبری از «پیامبر اسلام» یا «محمد بن عبدالله» استفاده کرد.

      VA:F [1.9.22_1171]
      Rating: +6 (from 30 votes)
    3. وقعا راست گفتید این یه افسانه ذهن است.این که اصلا زیبا نیست واصلا اونی نیست که روایات گفتند.لطفا بیشتر بر علیهش مطلب بدید.

      VA:F [1.9.22_1171]
      Rating: 0 (from 6 votes)
    4. اینو که خودمم میدونستم پیامبر نبوده. اخه این قیافه چرا باید پیامبر باشه!.ضمناپیامبرهیچوقت اینجورنمیخندیده. همیشه لبخندملیح داشته.
      ضمناٌ خطاب به رضا؛ واسه پیامبر فرق داره!!.هرکی اسم پیامبربیاد و صلوات نفرسته گناه کرده. خطاب به سجاد و Mag؛ شما بیخود میکنید از (ص) گذاشتن بدتون میاد. اصل موضوعوبگیر.چرا چرت میبافید همش!.

      VA:F [1.9.22_1171]
      Rating: -4 (from 18 votes)
    5. بحث (ص) نذاشتن، به خاطر رعایت بى طرف بودن هست، کسان بسیارى مسالمان نیستند یا اعتقادى به تقدس سازى ندارند، اما این به معنى بى احترامى یا بى اعتنایى نیست. این رعایت عدالت در نقد و نگاه متخصصانه هست.

      VA:F [1.9.22_1171]
      Rating: +1 (from 7 votes)
    6. سلام
      اگر داستان بحیرا صحت داشته باشد اولین کسانیکه ضرر میبینند دشمنان اسلام (طبق آیات قرآن)یعنی یهودیان میباشند.چرا که اساسا این مسئله خود تبلیغ پیامبر اسلام میباشد.باید در این موضوع اسناد بررسی شود و به این سادگی نمیتوان قضاوت کرد.چراکه از طرفی موارد استنادی این مقاله میتواند به راحتی توسط خود یهودیان یا افراد سودجو جعل و ساخته شود.
      در ضمن این فقط یک نظریه و احتمال میباشد.با تشکر

      VA:F [1.9.22_1171]
      Rating: 0 (from 2 votes)
      • شاید مطالبتون درست باشه اما به گفته خودتون باید بررسی بشه و درسته که یهودیان از صدر اسلام با اسلام با راه های مختلف مبارزه کرده اند اما نمیشود تمامی مسائل را به آنان نسبت داد.

        VA:F [1.9.22_1171]
        Rating: 0 (from 2 votes)
    7. سلام
      بابا این عکس به عنوان عکس پیامبر اسلام تو موزه روم موجوده

      اتفاقا یه زرتشتی که با اسلام هم میونه خوبی نداشت و ساکن روم بود اذعان کرد که رفته و اون عکس رو دیده

      من واقعا نمیدونم بعضیا دنبال چین

      VA:F [1.9.22_1171]
      Rating: -2 (from 4 votes)

    پاسخ دهید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    *


    2 × شش =

    به صورت خودکار کلمات فینگلیش را به فارسی تبدیل کن. در صورتی که می‌خواهید انگلیسی تایپ کنید Ctrl+g را فشار دهید.