خانه » شایعات » شایعات ایرانی » ماجرای اتصال دریاها چیست؟!

ماجرای اتصال دریاها چیست؟!

«ماجرای عکس موسوم به برخورد دو دریا چیست؟!»
ماجرای اتصال دریاها چیست؟

چند سالی است عکس و فیلم‌هایی در شبکه‌های اجتماعی به طرز باورنکردنی منتشر می‌شود که ادعا می‌کند تصاویری از برخورد دو دریای بالتیک و دریای شمال به یکدیگر است و آب این دو دریا با یکدیگر ترکیب نمی‌شود و طبق معمول هم عده‌ای که کارشان ربط دادن انواع مسائلی است که حداقل ۱۰٪ با هم شباهت دارند کمر همت بستند و با زور و ضرب این رویداد طبیعی را به معجزات و آیات قرآن مرتبط کرده‌اند! متنی که به همراه این عکس منتشر می‌شود مضمونی اینچنینی دارد:
«در شمالی ترین شهر دانمارک می توان یک نشانه قرآنی را دید. در شهر توریستی اسکاگن این زیبایی را می توان در سجیه دید. جایی که دریای بالتیک و دریای شمالی بهم می پیوندند. دو دریای مختلف با هم یکی نمی شوند و بنابرین این پدیده زیبا بوجود می آید و این همان چیزی است که در قرآن آمده است.»
و پس از آن آیات زیر را از قرآن در ارتباط با این رویداد بیان می‌کنند:

سوره فرقان آیه ۵۳:
وَ هُوَ الَّذِی مَرَجَ الْبَحْرَیْنِ هذا عَذْبٌ فُراتٌ وَ هذا مِلْحٌ أُجاجٌ وَ جَعَلَ بَیْنَهُما بَرْزَخاً وَ حِجْراً مَحْجُوراً
 و اوست کسی که دو دریا را موج زنان به سوی هم روان کرد این یکی شیرین و آن یکی شور و تلخ است ومیان آن دو حریمی استوار قرار داد.

سوره فاطر آیه ۱۲:
وَمَا یَسْتَوِی الْبَحْرَانِ هَذَا عَذْبٌ فُرَاتٌ سَائِغٌ شَرَابُهُ وَهَذَا مِلْحٌ أُجَاجٌ وَمِن کُلٍّ تَأْکُلُونَ لَحْمًا طَرِیًّا وَتَسْتَخْرِجُونَ حِلْیَهً تَلْبَسُونَهَا وَتَرَى الْفُلْکَ فِیهِ مَوَاخِرَ لِتَبْتَغُوا مِن فَضْلِهِ وَلَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ
 این دو دریا یکسان نیستند: یکی آبش شیرین و گواراست و یکی شور و تلخ، از هر دو گوشت تازه می خورید، و از آنها چیزهایی برای آرایش تن خویش بیرون می کشید و می بینی که کشتی ها برای یافتن روزی و غنیمت، آب را می شکافند و پیش می روند، باشد که سپاسگزار باشید.

سوره نمل آیه ۶۱:
اَمَّنْ جَعَلَ الْاَرْضَ قَرَارًا وَ جَعَلَ خِلالَهَا اَنْهَارًا وَ جَعَلَ لَهَا رَوَاسِیَ وَ جَعَلَ بَینَ الْبَحْرَیْنِ حَاجِزًا ءَاِلهٌ مَعَ اللهِ بَلْ اَکْثَرُهُمْ لَا یَعْلَمُونَ ﴿۶۱﴾
[آیا شریکانى که مىپندارند بهتر است] یا آن کس که زمین را قرارگاهى ساخت و در آن رودها پدید آورد و براى آن، کوهها را [مانند لنگر] قرار داد، و میان دو دریا برزخى گذاشت؟ آیا معبودى با خداست؟ [نه،] بلکه بیشترشان نمىدانند.

و یا آیات ۱۹ تا ۲۳ سوره‌ی الرحمن که در شایعات کمتر نام‌برده شده است اما مشابه آیات فوق است و توضیحاتی نیز توسط یکی از خوانندگان گمانه در بخش دیدگاه‌ها داده شده است.

فَبِأَىِّ آلاءِ رَبِّکُما تُکَذِّبانِ (١٨) مَرَجَ الْبَحْرَیْنِ یَلْتَقِیانِ (١٩) بَیْنَهُما بَرْزَخٌ لایَبْغِیانِ (٢٠)
پس کدامین نعمتهاى پروردگارتان را انکار مى کنید؟! (١٨) دو دریاى مختلف (شور و شیرین، گرم و سرد) را در کنار هم قرار داد، در حالى که با هم تماس دارند; (١٩) در میان آن دو مانعى است که یکى بر دیگرى غلبه نمى کند (و به هم نمى آمیزند). (٢٠)
 

توجه کنید که ترجمه‌های نوشته شده آن‌چیزی است که به همراه شایعه منتشر شده است. مثلا عبارت موج‌زنان را شایعه‌پردازان به ترجمه‌ها اضافه کرده‌اند. به دلیل کنار هم چیدن چندین مطلب راست و دروغ و تغییر و ترکیب معانی و موقعیت‌های جغرافیایی و … درک واقعیت کمی پیچیده‌تر شده است که به تفکیک به همه‌ی این مسائل خواهیم پرداخت.
نخست اینکه خود این عکس مشهوری که پخش میشود و منظره‌ای از دریا با آسمان ابری را نشان می‌دهد که در آن آب‌های سمت چپ رنگ سبز روشن‌تر و آب‌های سمت راست تصویر رنگ سبزتیره‌تر دارند، توسط یک عکاس جوان به‌نام Kent Smith در ساعت ۳ بعدازظهر روز ۴ جولای ۲۰۱۰ با دوربین Canon EOS 40D از روی یک کشتی تفریحی در کناره‌ی خلیج آلاسکا و در فاصله‌ی حدود ۵ مایلی از محل گرفته شده است و این اتفاق در مواقعی خاص (و نه همیشه) روی می‌دهد. خلیج بخشی از دریا است که در خشکی پیش رفته باشد یا به بیان دیگر به پیشروی آب در خشکی، خلیج می‌گویند. پس اولین نکته اینجاست که این تصویر اصلا مربوط به دو دریا نیست بلکه مربوط به یک خلیج و یک دریاست! خلیج آلاسکا حاصل پیشروی آب‌های اقیانوس آرام به سمت خشکی‌های کانادا و آلاسکاست.
این عکاس هرگز فکر نمی‌کرد که عکسش به یکی از پربازدیدترین عکس‌های Flicker تبدیل شود و به رکورد بیش از ۱ میلیون فقط در این سایت برسد! پس از مدتی وی نام Merging Oceans را برای عکسش انتخاب کرد و شاید دردسر اصلی از همینجا شروع شد.

عکس اصلی را در اینجا ببینید

همان منظره از زاویه‌ی دیگر در همان روز

محل دقیق این عکس روی نقشه‌ی گوگل

تصویر ماهواره‌ای خلیج آلاسکا، محل گرفته‌شدن عکس

نقشه‌ی منطقه‌ی خلیج آلاسکا

نقشه‌ی منطقه‌ی خلیج آلاسکا

تصویر ماهواره‌ای خلیج آلاسکا

تصویر ماهواره‌ای خلیج آلاسکا

وب سایت AlaskaDispatch در تاریخ ۵ فوریه ۲۰۱۳ در مقاله‌ای به قلم Ben Anderson نویسنده و پژوهشگر آلاسکایی تبار به توضیح این رویداد طبیعی پرداخت که به طور خلاصه چنین می‌گوید:
«این رویداد زمانی رخ می‌دهد که آب‌های مملو از رسوبات ناشی از آب‌شدن یخ‌ها یا رودخانه‌ها به آب‌های باز اقیانوس می‌ریزد و این دو جریان آب در خلیج باعث پدید آمدن چنین رویدادی می‌شود. عنوان جذابی که برای این عکس گذاشته شده با نام «محل اتصال دو دریا»، باعث شده است اشتباهاتی در توضیح این عکس پیش بیاید و گاهی نیز در کنار لینک‌ها و تصاویر دیگر گذاشته شود که مشهورترین آن مرتبط کردن این عکس با یک عنوان اشتباه به صورت «محل اتصال دریای بالتیک و شمال» است. اما عکس مشابهی که قبل‌تر و در سال ۲۰۰۷ منتشر شد باز هم از همین محل بود و توسط گروهی از پژوهشگران دریایی از جمله پروفسور Ken Bruland از دانشگاه کالیفرنیا با هدف بررسی نقش آهن در خلیج آلاسکا بود و اینکه آهن چطور می‌تواند به نقاطی از این خلیج برسد.
که چطور جریان‌های بزرگ و آرام از سواحل آلاسکا تا شعاع‌های صدکیلومتری خلیج آلاسکا می‌چرخند و پیش‌می‌روند. این جریان‌های متلاطم مقادیر زیادی از رسوبات یخی را با کمک رودخانه ۲۸۶ مایلی آلاسکا حمل می‌کند و به خلیج می‌ریزد و این جریان سنگین و پر رسوبات آب در مواجهه با آب اقیانوس در زمان‌های خاصی باعث پدید آمدن این منظره شده که کاملا موقتی است و پس از مدتی آب‌ها با هم مخلوط می‌شوند. ضمنا این مرز هیچگاه ثابت نبوده و بر اثر جریان آب و میزان رسوبات در زمان‌های مختلف محل آن تغییر می‌کند و یا کلا ناپدید می‌شود. ضمنا فقط جریان رودخانه نیست که این رسوبات را وارد خلیج می‌کند بلکه وزش بادهای سنگین نیز در این منطقه از دیگر عوامل انتشار رسوبات به داخل خلیج آلاسکاست.»

در علم oceanography (اقیانس شناسی) به این وضعیت Halocline میگویند که اشاره به ورود و ترکیب جریان‌های پرفشار با چگالی‌ها و ترکیبات مختلف در اقیانوس‌ها با یکدیگر می‌شود.

————————
اما دریای بالتیک و دریای شمال کلا هیچ ربطی به این عکس ندارد و آن هم یک داستان دیگر برای خود دارد که شباهت‌هایی هم با این داستان دارد.
اینجا نیز با ترکیب واقعیت و دروغ روبرو هستیم. شهر اسکاگن (Skagen) یک شهر بسیار کوچک در شمال دانمارک با جمعیتی در حدود ۱۰هزار نفر است که بالای آن نیز تنگه اسکاژراک قرار گرفته است و ساحل این تنگه Grenen نام دارد.
دریای بالتیک و دریای شمال هر دو آبشان شور است و همانطور که در نقشه‌های ماهواره‌ای مشخص است دریای بالتیک و شمال ارتباطی چندانی به هم ندارند و توسط خشکی از هم جدا شده اند اما این تنگه و این ساحل را محل ارتباط بین دو دریای بالتیک و دریای شمال می‌شناسند که باز هم هیچ چیز عجیبی در اینجا رخ نمی‌دهد! به دلیل وزش بادهای ساحلی موج‌های کوچکی در امتداد این ساحل پدید آید و در آب کف به وجود بیاید که نمونه‌های آن در بسیاری از سواحل می‌تواند دیده شود. در این ساحل آب روی شن‌های ساحلی در جریان است و معمولا تا مچ پا آب بالا می‌آید و اگر از زاویه‌هایی به این ساحل نگاه کنیم بدیهی است که به خاطر عمق کم آب و حرکت آب روی شن‌های ساحل اختلاف رنگی در تصویر دیده شود که متاسفانه چنین عکس‌هایی را بارها همراه با عکس خلیج آلاسکا منتشر کرده‌اند و هر دو داستان را سر هم زده‌اند تا به هر قیمتی که شده تفکرات خودشان را با واقعیت تطبیق دهند! در این ویدئوها تصاویری از ساحل توریستی زیبا و آرام Grenen یا همان محل نزدیک شدن دو دریای شمال و بالتیک از نظر جغرافیایی را می‌توانید ببینید:

 

محل این دو دریا روی نقشه گوگل

تصویر ماهواره‌ای از این منطقه روی نقشه‌ی گوگل 

تصویر ماهواره‌ای دریای بالتیک و دریای شمال

تصویر ماهواره‌ای دریای بالتیک و دریای شمال

نقشه‌ی دریای بالتیک و دریای شمال

نقشه‌ی دریای بالتیک و دریای شمال

اما علاوه بر عکس‌ها و ویدئوهای مربوط به این دو منطقه فیلم‌های دیگری نیز با همین موضوع منتشر می‌شود که معمولا از نمای بسته و با کیفیت پایین منتشر می‌شود و تصاویری از دو جریان آب با دو رنگ مختلف را نشان می‌دهد و باز آن را به محل اتصال دریای بالتیک و دریای شمال ربط می‌دهند!! این ویدئوها معمولا تنها بخش کوچکی از لحظه‌ی پیوستن دو جریان مختلف آب مانند اتصال دو رودخانه با یکدیگر را نشان می‌دهد که به دلیل اختلاف در رسوبات و مسیری که رودها طی کرده اند در لحظه‌ای که به هم می‌پیوندند طبیعی است اختلاف رنگی دیده شود اما خیلی زود و تنها چند قدم آن‌طرف تر مثل ترکیب هر دو آب دیگری با یکدیگر مخلوط می‌شوند و مسیر خود را ادامه می‌دهند و هیچ خبری از حائل و دیوار و … بینشان نیست! ضمنا هر دوی رودخانه‌ها جزء آب‌های شیرین محسوب می‌شوند. نمونه‌ی این رویداد طبیعی را می‌توان در محل اتصال رودهای سولیموز (Solimoes) و نگرو (Negro) در آمازون مثال زد.
نقشه محل اتصال این دو رود: http://goo.gl/Xml4Xi
——————–
بنابراین می‌توان گفت این رویدادها هیچ ارتباطی با آیات قرآن نداشته و هر یک داستان و دلایل خاص خود را دارند. اما مفسران عقیده دارند این آیات به وجود آب‌های شور و شیرین در زمین و یا تفاوت رود با دریا اشاره دارد که با اینکه رود به سمت دریا حرکت می‌کند اما مسیر خاصی برای خود دارد و اینکه این آب‌ها چطور برای مقاصد مختلف مانند ماهیگیری، کشتی‌رانی، یافتن مواد زینتی و …. به کار می رود.

با مرور دوباره‌ی این آیات نیز به سادگی می‌توان متوجه شد که آیات تنها به بیان مشاهدات و یافته‌های روزمره‌ی مردم آن زمان و تشبیهات مرسوم در قرآن اشاره دارد.
شکافتن رودخانه‌ها توسط کشتی‌ها اشاره به کار ماهیگیری است و وجود دیوار استوار بین آنها می‌تواند اشاره به وجود خشکی بین آب‌ها برای جدا شدن آب شور و شیرین (دریا و رودخانه) باشد.

عده ای نیز معتقدند اشاره‌ی قرآن به عدم ترکیب آب شور و شیرین به وجود قنات‌ها برای رسیدن به آب شیرین زیر زمین برمی‌گردد در حالی که در فاصله‌ای از همان قنات‌ها دریا (آب شور) وجود داشته است که با توجه به وضعیت زندگی و تجارت در آن زمان و شناخت اعراب از جغرافیا و علم در آن زمان هر دو دیدگاه به نظر درست می‌رسد. در برخی تفسیرها نیز از این آیات برداشت‌های تشبیهی و استعاری شده است. از جمله در این قسمت که آیت‌اله مکارم شیرازی تفسیر کرده‌اند:

« وسائل زینتى مختلفى از قبیل «مروارید»، «صدف»، «درّ» و «مرجان» از آن استخراج مى شود، و تکیه قرآن روى این مسأله، به خاطر آن است که روح انسان بر خلاف چهار پایان، داراى ابعاد مختلفى است، که یکى از آنها حس زیبائى است که سرچشمه پیدایشِ مسائل ذوقى، هنرى و ادبى مى باشد، که اشباع آن به صورت صحیح، و دور از هر گونه، افراط و تفریط و اسراف و تبذیر، روح را شاداب مى سازد، و به انسان، نشاط و آرامش مى بخشد، و براى انجام کارهاىِ سنگین زندگى آماده مى کند.»

و یا در بخشی از تفسیر المیزان می‌خوانیم:

«در این آیه شریفه مؤمن و کافر را به دریاى شیرین و شور مثل مى زند، و یکسان نبودن آن دو را در کمال فطرى بیان مى کند، هر چند که در بسیارى از خواص انسانى و آثار آن مثل همند، ولى مؤمن به همان فطرت اولى و اصلى خودش باقى است، و در نتیجه به سعادت حیات آخرت، و دایمى خود مى رسد، ولى کافر از آن فطرت اصلى منحرف شده، و وضعى به خو گرفته که فطرت انسانى، آن را پاک و خوشایند نمى داند، و به زودى صاحبش به کیفر اعمالش معذب مى شود.پس مثل این دو قسم انسان مثل دو دریاى شور و شیرین است، که یکى بر فطرت آب اصلى اش، که همان گوارایى باشد باقى است، و دیگرى (به خاطر اختلاط با املاح) شور شده است، هر چند که در بعضى از آثار نافع شریکند، چون مردم از هر دوى آنها ماهى مى گیرند، و یا مرغابى شکار مى کنند، و یا زیور مروارید استخراج مى نمایند، و یا صدف و مرجان مى گیرند.»

تفسیر آیات در تفسیر نمونه (وب‌سایت آیت‌الله مکارم شیرازی)

تفسیر این آیات در وب‌سایت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی

تفسیر آیات در تفسیرالمیزان علامه طباطبایی

همه‌ی تفسیرها و ترجمه‌ها از سوره‌ی الرحمن آیات ۲۱ به بعد در سایت تبیان

تفسیر و ترجمه در سایت آیت‌الله مکارم شیرازی (باید از سمت چپ سوره و آیه انتخاب شود)

——————–
ادمین R

اجتماعی باشید! به اشتراک بگذارید...

    ۱۸۱ دیدگاه

    1. سلام

      لینک اول، یعنی “عکس اصلی را در اینجا ببینید” یک فاصله (space) اضافه دارد. لطفن تصحیح کنید.

      VA:F [1.9.22_1171]
      Rating: -6 (from 12 votes)
      • اذعان سایت گمانه : بالاخره این دو دریا در محلی به دو رنگ دیده میشوند ودارای اختلاف رنگی هستند چونکه (توجیه تراشی) .. .
        دست و پا زدن گمانه : ولی باز هم هر چی دوستان گمانه زور زدند نتونستند حقیقت فوق رو مخفی کنند … .

        VA:F [1.9.22_1171]
        Rating: -4 (from 96 votes)
        • gplus-profile-picture

          کدام حقیقت؟! اینکه آب روی شن ساحل با آب وسط دریا رنگش متفاوت است؟ یا اینکه ربط دادن عکس جاری شدن موقتی رسوبات به همراه آب های ناشی از ذوب شدن یخ در خلیج آلاسکا را به محل جغرافیایی دریای بالتیک و دریای شمال؟!
          منظورتان از معجزه همین هست؟!

          VN:F [1.9.22_1171]
          Rating: +15 (from 73 votes)
          • سلام
            چند وقت پیش تلویزیون گزارشی از جایی در استرالیا پخش کرد که مثال واقعی این آیه بود. دو دریا با آب ها و رنگ های متفاوت. اگه میشه در مورد اون هم بگید. ولی اون دیگه فیلم بود و بنظر نمیومد بخاطر عمق کم و امثالهم باشه.
            البته این فقط میتونه یه مثال ساده و بصری باشه و میدونیم که آیات قرآن معانی فراتر از ظاهر دارن که در اوردن اونا کار متخصصین و اهل علمه که نمونه هایی رو شما اوردید.
            با سپاس و درود فراوان

            VA:F [1.9.22_1171]
            Rating: +23 (from 41 votes)
          • ادمین جان گناه شما نیست

            مقصر مفسرین اند و مترجمین… که درست ترجمه نکردند و صد البته مسلمانان چشم و گوش بسته که بدون بررسی و مطالعه فقط لایک میکنن و به اشتراک میزارن

            این لینک رو مشاهده کنید تا حقیقت مشخص بشه!!!

            https://www.facebook.com/video.php?v=1464634850454698

            موفق باشید…

            VA:F [1.9.22_1171]
            Rating: +1 (from 15 votes)
            • مرسی واقعا عالی بود چقدر وجود افرادی مثل شما نیازه

              VA:F [1.9.22_1171]
              Rating: +1 (from 11 votes)
            • من این فیلمو که توی (مثلا)بیداری اندیشه است رو با دقت دیدم.خیلی جالبه که جدا از همه ی این بحثا اومده ایراد گرفته از ترجمه ی قران.و گفته که باید درست معنی بشه و نیاز به تفسیر داره.خب اصلا تا اینجا درست.اما جالبه که قران اومده از دو تا دریا حرف زده.بعد آخر فیلم میشه دو تا آب تا حرف سازنده ی فیلم درست باشه.حالا ببینم آیا میتونید کلمه ی بحرین در قران رو هم یجوری ماست مالی کنید.آدم عاقل میفهمه که قران همش نقصه و ساخته ی دست یه بی سواد با سیاست به اسم محمد.همین.تموم

              VA:F [1.9.22_1171]
              Rating: -29 (from 61 votes)
              • شما حق توهین به دین و پیامبر ما ندارین بیسوادم شمایین که بدون توجه به قران یا حتی خوندنش این حرفو میزنین واقعا برای خودمون متاسفم که با یه مطلب تو یه سایت راحت میتونن دین و مذهب و خودمون رو تحریف کنن

                VA:F [1.9.22_1171]
                Rating: +19 (from 37 votes)
              • فقط میتونم بگم واقعا یه حیوونی که بدون تحقیق یا حتی خوندن قرآن در مورد این معجزه زنده خدا صحبت میکنی.واقعا برات متاسفم.

                VA:F [1.9.22_1171]
                Rating: 0 (from 20 votes)
              • دوست عزیز یه سر به معجزات عددی قران هم بزن که خیلی چیزا مشخص میکنه

                VA:F [1.9.22_1171]
                Rating: +2 (from 6 votes)
              • سلام دوست عزیز. من نظر شمارو رد نمیکنم هرکی با عقل و منطق خودش یک نظری مییده همه انسان ها مثل هم نیستن بعضی ها خدا، پیامبرشو قبول ندارن ولی لطفا به نظرات ما که ب خدا و پیامبرش ایمان داریم احترام بزارید ممنون

                VA:F [1.9.22_1171]
                Rating: 0 (from 0 votes)
              • ای بیسواد به ظاهر با سواد هرگز نمی تونی به دین و ایین مقدس اسلام و پیامبر عزیزمان توهین کنی خودتم میدونی که پیامبر عزیز ما مدینه العلم هست و علی باب آن سعی کن دل پلیدتو به سوی این معدن رحمت و سخا سوق بدی وگرنه فاتحه

                VA:F [1.9.22_1171]
                Rating: -1 (from 1 vote)
          • ادمین جون، خودتون هم توی حرفتون دارین حرف از آب شور و آب شیرین میزنین، خب قرآن هم که همین رو گفته!
            چه فرقی میکنه این آب روی زمین پیشروی کرده باشه یا نه؟ مهم اینکه حرف قرآن درست و اعجاز گونه در اون زمانه ی عرب جاهلی این واقعه رو به طرزی دقیق وصفکرده

            VA:F [1.9.22_1171]
            Rating: +10 (from 30 votes)
            • با سلام
              من کار به این جریان ها ندارم فقط بعضی وقت میبینم که دوستان در مورد اعراب جاهلیت صحبت میکنند و علم ۱۴۰۰ سال قبل عرب ، لطفا دقت کنید که قرآن اگر کلام خداست و اگر محمد پیامبر آخرخداست بنابراین میبایست این قرآن و قوانین پیامبر تا ابد نشانگر و رهنمای انسان باشه و همیشه نسبت به علم روز انسان برتری و معجزه باشه نه اینکه بگیم برای اعراب ۱۴۰۰ سال قبل فقط کاربرد داشته ، یعنی خدا نمیدانسته که علم انسان پیشرفت میکنه و میتونه مطالب رو تمیز بده ؟؟؟؟؟

              VA:F [1.9.22_1171]
              Rating: +6 (from 14 votes)
          • هرچقد هم تلاش کنی نمیتونی این jaryan رو انکار کنی .بد دلی،دلت پر از آلودگیه .

            VA:F [1.9.22_1171]
            Rating: +4 (from 26 votes)
        • http://www.hoaxorfact.com/Science/merging-oceans-where-two-oceans-meet.هتمل
          اینجا که گفته این پدیده واقعیه شاید نوشتیه های اول فیلم درست نباشه ولی این پدیده طبق این سایت معتبر درسته

          VA:F [1.9.22_1171]
          Rating: +4 (from 6 votes)
      • با سلام ،دوستان قرآن به زبان ساده برای مانازل شده و نیاز به تفسیر نداره،
        ااگربه گفته شما این پدیده که رخ میده یک امرطبیعی است اشکال نداره
        مهم این که خدااین وقایع روچندین هزارسال پیش توقران گفته
        مثالهای زیادی زده که الان نمیشه کتمانش کرد،مثل دوره ماهانه خانوما….

        VA:F [1.9.22_1171]
        Rating: -9 (from 37 votes)
      • با سلام به دوستان . این مورد که اشاره شد ( عدم اتصال آب شور و شیرین) رو من در یک مستند علمی که خود دانشمندان اروپایی ساخته بودن ، دیدم و گویا یکی از علت ها عدم اتصال آب شور و شیرین یک جریان دریایی بود . … با توجه به اون مستند حرف شما درست نیست . دقت کنید !

        VA:F [1.9.22_1171]
        Rating: +17 (from 31 votes)
        • gplus-profile-picture

          کدام بخش حرف ما منظورتان است؟ نام مستند علمی چه بود؟ ما هم در متن در مورد جریان‌های رسوبات مربوط به خلیج آلاسکا توضیح دادیم. درباره‌ی خلیج آلاسکا صحبت میکنید یا دریای بالتیک و شمال یا رودهای آمازون یا جای دیگر؟!

          VN:F [1.9.22_1171]
          Rating: -1 (from 19 votes)
        • نکته اینجاست که کی ای جریان دریایی رو راه انداخته که آب شور و شیرین با هم تداخل نکنن؟

          VA:F [1.9.22_1171]
          Rating: +3 (from 7 votes)
      • من یه سرچ کوچیک تو ویکی پدیا انجام دادم میگه که آب دریای بالتیک شیرین همین نکته کوچیک ادعای شمارو مبنی برشور بودن آب بالتیک رد می کنه.

        VA:F [1.9.22_1171]
        Rating: +6 (from 14 votes)
        • شما با رد کردن این مطلب در واقع دارید جریان گلف استریم رو زیر سوال میبرید
          درضمن این اشتباه مفسرانه نه قران هرچند که با کمال احترام شما اشتباه می کنید.

          VA:F [1.9.22_1171]
          Rating: +3 (from 7 votes)
        • با سلام
          لطفا اگه میگید آب دریا شور نیست و تحقیق کردید لینک بزارید من که چنین چیزی ندیدم که شیرین باشه

          VA:F [1.9.22_1171]
          Rating: +3 (from 3 votes)
      • در مورد این و همین طور معجزات ریاضی قرآن اشتباه کردید. بعضی از معجزات ریاضی قرآن قطعا صحیح هستند. لطفا بیشتر دقت کنید

        VA:F [1.9.22_1171]
        Rating: 0 (from 0 votes)
      • خیلی باحال بود فقط باید یه چهل پنجاه صفحه دیگه هم می نوشتید شاید اونوقت میشد یکم مردم رو گمراه کنید.
        آخه یکی نیست بگه شما سطح تحصیلاتت چیه؟ من دقیقا این مطلب رو تر یه سایته دیگه خونده بودم ورداشتی کپیش کردی. شایعه درست کنی. من نظرم اینه برو سراغ چیزایی که دیگه انقدر واضح نیست بگرد
        دوستان با توجه به گرد بودن زمین این جریان ها بوجود میاد یعنی دلیل اصلیش اینه که خدا تو آیه قبلیش میگه پروردگار دو مشرق و دو مغرب
        آخه اصلا آدم تقارن موجود در بدنشو میبینه بعد طبیعت گرا میشه!

        VA:F [1.9.22_1171]
        Rating: +3 (from 7 votes)
    2. در بحثهای علمی حرفه ای بودن یک شرط لازم است و نبایست با احساسات و عقاید شخصی آمیخته شود. جملاتی با علامت تعجب و سوال (؟!) یا کلماتی نظیر “دیوانه‌وار” یا “طبق معمول هم عده‌ای که کارشان ربط دادن انواع مسائلی است ” مناسب یک متن حرفه ای نیست.

      دریا و خلیج در بسیار از جاها به جای هم به کار میروند. به طور مثال “خیلج کالیفرنیا” را “دریای کورتز” هم مینامند.

      ضمنا مطالب مطرح شده بسیار شبیه مطالب این وبسایت است

      http://www.hoaxorfact.com/Science/merging-oceans-where-two-oceans-meet.html

      در صورتی که از این مرجع استفاده میکنید لطفا ارجاع بدهید،
      و اگر استفاده نمیکنید لازم است با جستجوی بیشتر مراجعی که قبلا این موضوعات را بررسی کرده اند پیدا کرده و یا خوانندگان را ارجاع بدهید یا به صورت مناسب حق کپی رایت را اعطا کنید.

      بررسی دقیق شایعات کاری ارزشمند است. با استانداردهای بالاتر نگارش حرفه ای با ارزش تر هم خواهد بود.

      VA:F [1.9.22_1171]
      Rating: +35 (from 41 votes)
      • gplus-profile-picture

        با سپاس از شما دوست گرامی
        طبق روالی که تا کنون در بیشتر کارها در این پیج در نظر گرفته‌ایم و با توجه به مخاطبانی که از همه قشر و فرهنگ و گروهی داریم سعی کردیم زبان نگارشی کارهایمان به ویژه در بخش‌های بازگو کردن شایعه و توضیحات جانبی تا حد ممکن بسیار ساده و خودمانی باشد و در عین حال مستندات و دلایل کافی در تحلیل و توضیح مطلب در نظر گرفته شود.
        شاید در دو سه سال گذشته بیش از ۳۰۰ بار این عکس فقط برای ما فرستاده شده بود و انتشار عکس در سایت‌های اسلام‌گرای عربی نیز بسیار زیاد بوده و عبارت دیوانه‌وار تنها کنایه از حجم بالای مشاهده و انتشار این عکس بوده که حتی خود عکاس را هم متعجب کرده بود! به هر حال چنانچه بارمنفی‌ای برداشت شود که دیگران نیز تائید کنند حتما اصلاح خواهد شد.

        فرمت مطالب ما جهت چاپ در ژورنال‌های علمی نیست و شیوه‌ی رفرنس‌دهی معمولا به صورت هایپرلینک کردن بخش‌هایی از نوشته به سایت مرجع است که در همین متن واژه‌های قرمزرنگ همان منابعی است که مد نظر شماست. سایتی که اشاره کردید هم خودش کتابخانه، ژورنال معتبر و یا تولید کننده‌ی محتوا نمی‌باشد و مطالب هم از آن ترجمه نشده و مسلما ممکن است در جستجوهای ما دیده شده باشد اما.اصلی ترین منابعی که به کار بردیم همگی به صورت لینک در متن مشخص هستند.
        ضمنا به صورت کلی زمانی که شما مطلبی را میخوانید یا پیدا میکنید که در آن به یک منبع دیگر اشاره شده که باعث شود شما عملا از آن منبع دیگر استفاده کنید دیگر لزومی به ذکر منبع اولیه ندارید.
        مثلا هیچ‌گاه به گوگل ارجاع نمی‌دهید و یا تا حد ممکن به خود ویکیپدیا رفرنس نمی‌دهید بلکه به منابعی که در آن‌ها معرفی شده مراجعه می‌کنید و اصل منابعی را که استفاده میکنید به عنوان رفرنس می‌آورید.

        VN:F [1.9.22_1171]
        Rating: +15 (from 31 votes)
    3. واقعاً ممنون. مدت زیادى بود که دنبال حقیقت این موضوع می گشتم. کارتون بى نظیره.

      VA:F [1.9.22_1171]
      Rating: +5 (from 29 votes)
    4. خیلی ممنون که با شبه علم و دروغ و شایعه مبارزه میکنید
      تازه با سایتتون آشنا شدم.امیدوارم این سایت مثل خیلی از سایت ها راهش رو گم نکنه و بازار دروغ و شایعه بسته بشه

      VA:F [1.9.22_1171]
      Rating: +3 (from 19 votes)
    5. واقعا سخته مطالب این چنینی گمانه رو خوند و حتی یک تشکر خشک و خالی هم نکرد.
      واقعا تیم گمانه وقت میذاره … متاسفانه آیات بسیار زیادی از قرآن که بسیار معانی گنگی دارن به زور با سیم رابط به کشفیات علمی ربط داده میشن، اون وقت وقتی یکی میاد ردش میکنه افراطیون برچسب فعالیت ضد دینی بهشون میزنن.
      چیزی که تو کامنتای همین سایت به وضوح مشهوده. برچسبایی مثل حمایت شدن از سوی بی بی سی، عملکرد نرم و موذیانه علیه اسلام و …

      VA:F [1.9.22_1171]
      Rating: +7 (from 31 votes)
      • اگه فلج نباشید میتونید معانی گنگ قرآن رو از تفاسیر معتبر بخونید .. (بخاطر اینم اینجوری بات حرف زدم که سابقه بی ادبی داری!). از این به بعد سایت یا بی تبعیض همهء همهء همهء نظرات رو تائید میکنه یا همینی که هست!. حتی یک عدد علامت تعجب!. علامت تعجب خشک و خالی منو تائید نمیکنید بعد فحش ها (بخصوص مال علی بی بته و بی خانواده) به من رو تایید میکنید؟؟؟!!!!!!!!. اگه اینجوری باشه کاری میکنم سایتتون تعطیل بشه!. حالا بخندید !.

        VA:F [1.9.22_1171]
        Rating: -25 (from 55 votes)
        • gplus-profile-picture

          کاربر مهشید! اگر میبینید نظرات سراسر توهین و بعضا بی‌ارزش شما در این مدت داره تایید میشه فقط به خاطر این هست که تا حد ممکن سعی میکنیم همه آزادانه نظراتشون رو بگن و فضای گفتگو ایجاد بشه. اما این بار به شما اخطار میدم در صورتیکه به چنین توهین‌ها و ترول‌بازی‌ها ادامه بدین مسلما سخت‌گیری‌های بیشتری در انتظارتون خواهد بود.
          نحوه‌ی گفتگوی شما بیانگر شخصیت و تفکر شماست و قضاوت با دیگران هست. توهین و تهدید کردن روش مناسبی برای اثبات عقایدتون نیست!

          VN:F [1.9.22_1171]
          Rating: +16 (from 36 votes)
        • سرکار خانوم مهشید من حتی یک بار هم تا به این لحظه در پاسخ به شما کامنت نذاشته بودم
          اون قدر تو این سایت با همه درافتادی که اسم اشخاص رو با هم اشتباه میگیری
          از گمانه هم به خاطر درج همه نظرات حتی توهینهای این خانوم و کامنتهای بی ارزششون سپاسگزارم

          VA:F [1.9.22_1171]
          Rating: +5 (from 17 votes)
        • یحیی من کسی رو اشتباه نگرفتم.اسمتم خوب یادمه.مستقیم زیرنظرمن که جواب ندادی ولی مسخره و بی ادبی تو کارت بوده. اگه خیلی راست میگی الانم اینجوری حرف نمیزدی. بعدشم من با کسی درنمیافتم بلکه کسی که با حرف مودبانه درمیفته و با بی ادبی حرف میزنه لیاقتش اینه بد بشنوه. هرچند باید همون اول که سایت رو دیدم بهش توجه نمیکردم و میرفتم.
          ادمین یه سؤال :: یه ایمیلی برام اومده بود از طرف سایت واسه یه مطلب. تو اون نظر که از محتواش مشخص بود یه نفر به کاربر علی یه تشرایی زده بود، بااینکه نظرش به مراتب مودبانه تر از نظر اون بود، ولی این نظر توی سایت وجود خارجی نداره!. فقط لابداشتباهاً به ایمیل اومده ولی دیگه تایید نشده. دقیقاً چرا؟ الله اعلم. و لابد باید درمقابل همه این حرفا سکوت کنم و منم که بی ادبم!. من خیلی وقت پیش هم اظهار تعجب کردم از اینکه این سایت نظرات عجیب غریب و بی ادبانه رو تایید میکنه!. میتونستید رویه رو تغییر بدید.اون فقط یه پیشنهاد مودبانه بود!!. اخلاق ادمو خراب میکنید. **** ضمناً خودم میدونم ارزش من بیشتر از این حرفاست که با هر کس و ناکسی دهن به دهن بشم.*
          خلاصه خودم همین الان از این نادان کده میرم و بیشتر از این وقتمو هدر نمیدم!. باندازه کافی اهداف والا تو زندگیم دارم که دیگه تا آخر عمر به این سایت وقت تلف کن و با وجود بعضی کاربرای فاقد شعورش! پا نذارم.
          خداحافظ همگی.

          VA:F [1.9.22_1171]
          Rating: -11 (from 23 votes)
        • راستی ادمین من پشیمون شدم و بهتون پیام دادم گفتم اون جملات اخرم (تعطیل کردن و…) رو تایید نکنید و حذفش کنید. ولی شما مخصوصاً تاییدش کردید تا اینطوری جواب منو بدید!. خداحافظ.

          VA:F [1.9.22_1171]
          Rating: -3 (from 13 votes)
        • مهشید جان یک هدیه برات دارم!!!!
          این لینک رو مشاهده کنید !!!
          یه هدیه ویژه !!!

          https://www.facebook.com/video.php?v=۱۴۶۴۶۳۴۸۵۰۴۵۴۶۹۸

          موفق باشید…

          VA:F [1.9.22_1171]
          Rating: -2 (from 2 votes)
      • راست میگه یحیی، دمتون خیلی گرم که اینقدر وقت میگذارید.

        VA:F [1.9.22_1171]
        Rating: 0 (from 2 votes)
      • متاسفم یحیی جان

        باید بیشتر مطالعه میکردین دوست عزیز

        البته مشکل از گمانه جان نیست

        مشکل از مسلمانان ظاهر انگاره که کورکورانه بدون مطالعه هر چی ببینن میپذیرن

        و این باعث شده که گمانه جان هم ببه اشتباه بیفته

        حقیقت نه جانب گمانه جان هست نه جانب مسلمانان ظاهر انگاری که این مطالبو در اینترنت پخش کردن

        حقیقت اینجاست!!!

        این لینک رو مشاهده کنید تا حقیقت مشخص بشه!!!

        https://www.facebook.com/video.php?v=1464634850454698

        موفق باشید…

        VA:F [1.9.22_1171]
        Rating: 0 (from 0 votes)
    6. اگر خدا میخواست قران را چنان نازل میکرد تا همه به ان ایمان بیاورند اما ان را بصورتی نازل کرد تا انان را که میپسندد به ان ایمان بیاورند واین ایه بارها در قران تکرار شده و به شیطان اجازه داد تا نزد قران حضور داشته باشد بهمین دلیل به انان که برای تلاوت به قران روی میاورند می گوید قبل بسم الله بگویید اعوذبالله من الشیطان رجیم بعد بگویید بسم الله الرحمن الرحیم تا هر نابخردی مدعی مسلمانی نکند همانگونه که ما اختیار داریم کسی را بعنوان دوست بپذیریم یا نپذیریم خدا نیز این حق را در مراتب یالاتر دارد اما امیختن این دریاها ..تحقیقات شما مثل این می ماند که من بگویم اب دریا بر اثر گرما تبخیر میشود سپس در دمای خاصی قرار می گیرد و باران بوجود می اید و این هیچ ارتباطی به ایات قران و تولید باران توسط خدا ندارد این مسخره ترین استنباط برای نفی قران کریمیست که به کوچکترین جزئیات مثل بوجود امدن نطفه ی انسانها و دیگر مخلوقات اشاره کرده کمال در اثباط خداست نه انکار خدا که خالق من و شما و عالمیان است

      VA:F [1.9.22_1171]
      Rating: +4 (from 26 votes)
      • سلام دوست گرامی
        از شما و دوستان مذهبی عزیزم درخواست می کنم که یه نگاه به تفاسیر معتبر قرآن بیندازند. اون وقت می بینید که بسیاری از این مطالب ذکر شده در وبلاگهای مذهبی، حتی از طرف مفسران هم رد شده اند. خوشبختانه این تفاسیر در اینترنت قابل دسترسی اند و نیازی به خرید کتابها نیست. به طور مثال تفسییر المیزان رو می تونید در این آدرس ببینید:
        http://www.ghadeer.org/qoran/almizan/almizan.html
        تفسیر نمونه هم از این آدرس قابل دریافته:
        http://makarem.ir/Quran/?lid=0#1:1
        ممنون

        VA:F [1.9.22_1171]
        Rating: +1 (from 7 votes)
        • gplus-profile-picture

          دوست عزیز هر دوی این تفسیرها به صورت لینک کوتاه در پایین مطلب آمده بود. به جای لینک اسم لینک‌ها را هم اضافه کردیم تا راحت‌تر پیدا شود. ممنون

          VN:F [1.9.22_1171]
          Rating: +1 (from 1 vote)
      • ببخشید یعنی شما تو قرن ۲۱ اعتقاد دارین که خدا بارون رو به وجود میاره؟؟؟؟؟؟؟
        نه واقعا ؟؟؟؟؟؟؟؟
        بعد قران در مورد نطفه چی گفته اونوقت ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
        ها ، منظورتون همونه که میگه شما از “اب” بوجود اومدین ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
        اره؟؟؟؟؟؟؟؟؟
        والا ما که هیچ تفسیری بغیر از این تو قران ندیدیم !!!!!!!!!!

        VA:F [1.9.22_1171]
        Rating: -14 (from 34 votes)
      • سلام دوست عزیز

        یه هدیه ویژه براتون دارم

        حتما مشاهده کنید

        این لینک رو مشاهده کنید تا حقیقت مشخص بشه!!!

        https://www.facebook.com/video.php?v=1464634850454698

        موفق باشید…

        VA:F [1.9.22_1171]
        Rating: 0 (from 0 votes)
      • ضعف شماها مثلا مسلمون اینه که خدارو خیلی راحت با انسان مقایسه میکنید
        خدایی که با انسان مقایسه بشه که دیگه خدا نیست
        “همانگونه که ما اختیار داریم کسی را بعنوان دوست بپذیریم یا نپذیریم خدا نیز این حق را در مراتب یالاتر دارد”

        امیدوارم به حقیقت اعتقاد پیدا کنید نه به شایعات و تخیلات

        VA:F [1.9.22_1171]
        Rating: +1 (from 1 vote)
      • پس خدااحمقهاروبیشترمیپسنده

        VA:F [1.9.22_1171]
        Rating: +1 (from 1 vote)
      • قرآن مث شعر حافظه هرجوری میشه ربطش داد حالا بگین یه فکری بحال شهابسنگ کنن که خدا سه چار جا گفته چون شیاطین بحرف خدادزدکی گوش میدهند با گوله آتش اونارو میرانیم-یا بچه ازامتزاج آب سینه زن وکمر مرد بوجود میاد-یا مازمین را مسطح آفریدیم -یا خورشید در یک چشمه تاریک فرو میرود-وووووصد اشتباه دیگر

        VA:F [1.9.22_1171]
        Rating: -4 (from 6 votes)
    7. با تشکر از مطالب مفید شما. نکته جالبی پس از خواندن این مقاله توجه من رو به خودش جلب کرد که گفتم بد نیست با بقیه هم به اشتراک بگذارم. نکته تشابه اسمی “البحرین” در آیه قران با نام کشور بحرین هست. پس از اندکی تحقیق متوجه شدم که نام کشور بحرین واقعا به معنی دو دریاست. حتی قبل از شکل گیری کشور بحرین منطقه شرقی عربستان با نام بحرین شناخته می شده:

      http://en.wikipedia.org/wiki/Eastern_Arabia

      حالا نکته جالب تر دلیل این نام گذاری هست. اون طور که گفته در زیر آب های اطراف کشور بحرین (که آب شور هست) آب تازه و شیرین پیدا می شه. به طوری که افراد می تونن با شنا کردن به زیر آب به آب شیرین برسن و حتی در مکان هایی حتی در سطح دریا هم آب شیرین مشاهده شده. (رجوع به مقاله بالا).

      یک مقاله جالب دیگه لینک پایین هست که در اون اشاره شده استخراج مروارید از این آب ها تاریخچه ای طولانی داره و به ۲۰۰۰ سال قبل از میلاد برمی گرده:

      https://www.saudiaramcoworld.com/issue/196406/land.of.the.two.seas.htm

      نمی دونم منظور قرآن در این آیه این موضوع بوده یا چیز دیگه٬ ولی در هر حالت موضوع قابل تاملیه.

      VA:F [1.9.22_1171]
      Rating: +12 (from 14 votes)
      • سلام پ ن گرامی
        در مطلبی که فرمودید، اشاره به چشمه های آب شیرین در زیر دریا شده. به هر حال نمیشه این چشمه ها رو دریا نامید. آب این چشمه ها هم بعد از مدتی با آب دریا مخلوط میشه.

        VA:F [1.9.22_1171]
        Rating: 0 (from 10 votes)
      • سلام پ ن عزیز!!!

        مطلب رو اینجوری ندیده بودم… آفرین به تلاشت ولی این حقیقت آیات نیست!!!

        میخوای حقیقتو بدونی؟؟!!

        این لینک رو مشاهده کنید تا حقیقت مشخص بشه!!!

        https://www.facebook.com/video.php?v=1464634850454698

        موفق باشید…

        VA:F [1.9.22_1171]
        Rating: -3 (from 3 votes)
    8. منظورمم این مطلب نبود. کلی بهت گفتم بدونی.

      VA:F [1.9.22_1171]
      Rating: -1 (from 7 votes)
    9. سلام. مطلب خوب بود و زحمت کشیدید
      ولی باید بگم دریایی که در قرآن ازش نام برده شده با تعاریفی که ما از دریا و اقیانوس و خلیج داریم متفاوته. مثلا مطلبی که در مورد غرق شدن فرعون در قرآن میاد میگه که در دریا غرق شده در حالی که میدونیم فرعون در رود نیل غرق شده.

      VA:F [1.9.22_1171]
      Rating: +2 (from 8 votes)
    10. سلام خدمت ادمین گرامی
      به قول دوستمون خیلی سخته که این مطلب رو بخونیم و تشکر نکنیم. مشخصه که کلی تحقیق پشت این نوشته هست.

      اجازه می خوام یه مطلبی رو اضافه کنم: دوستان توجه داشته باشند که تمام آبهای آزاد شور اند و بنابراین از این نظر فرقی بین خلیج و دریا نیست. پیوستن آب شیرین و آب شور رو فقط در جاهایی مثل دهانه رودها میشه دید که البته آب این رودها هم بعد از طی مسافتی، با آب دریا ترکیب میشه.

      VA:F [1.9.22_1171]
      Rating: +10 (from 14 votes)
    11. شما که واسه اثبات نظرت به بخشی از تفسیر نمونه( آیه ۱۲ سوره فاطر) متوسل میشی خوبه نظر تفسیر نمونه رو راجع به آیه ی ۵۳ فرقان هم بزاری چون اونجا دقیقا به همین موضوع مخلوط نشدن دو آب و اعجاز علمی قرآن اشاره شده!!!

      VA:F [1.9.22_1171]
      Rating: +5 (from 11 votes)
      • gplus-profile-picture

        تمرکز این بررسی روی شایعه‌ی مربوطه بوده یعنی متنی که درباره‌ی دریای بالتیک و شمال گفته شده و عکی که منسوب به آن‌ها منتشر می‌شود و بیشترین تکیه‌ی معتقدان به این معجزه هم روی این آیه بود که به گمان خودشان شباهت بیشتری به عکس دارد. به هر حال اگر تفسیری هست که این عکس و شایعات را تائید میکند لطفا برایمان بفرستید یا لینک کنید.

        VN:F [1.9.22_1171]
        Rating: -1 (from 13 votes)
      • سلام علی آقا
        در تفسیر نمونه، در تفسیر آیه ۵۳ سوره فاطر چنین گفته شده است:
        “گرچه جمعى از مفسران، براى پیدا کردن این دو دریا در روى کره زمین به زحمت افتاده اند که در کجا دریاى آب شیرین در کنار آب شور قرار گرفته و مخلوط نمى شود؟ ولى، این مشکل نیز براى ما حل شده است; زیرا مى دانیم: تمام رودخانه هاى عظیم آب شیرین که به دریاها مى ریزند، در کنار ساحل، دریائى از آب شیرین تشکیل مى دهند، و آبهاى شور را به عقب مى رانند … و انسان ها از زمان هاى قدیم از این موضوع استفاده کرده، نهرهاى زیادى در این گونه مناطق دریا کنده اند، و زمین هاى فراوانى را زیر کشت درختان برده اند، که وسیله آبیارى آنها همین آب شیرین است، که به وسیله جزر و مد، بر مناطق وسیع گسترش مى یابد.
        هم اکنون، در جنوب ایران شاید ملیون ها درخت نخل وجود دارد که، ما قسمتى از آن را از نزدیک مشاهده کرده ایم که تنها با همین وسیله آبیارى مى شوند، و در فاصله زیادى از ساحل دریا قرار گرفته اند، در سال هائى که بارندگى کم و آب رودخانه هاى عظیمى که به دریا مى ریزد، تقلیل پیدا کند گاهى آب شور غلبه مى کند، که مردم کشاورز این سامان از آن سخت نگران مى شوند، زیرا به زراعت آنها لطمه مى زند. ولى معمولاً چنین نیست، و این آب «عذب و فرات» که در کنار آن آب «ملح و اجاج» قرار گرفته، به آن آمیخته نمى شود، سرمایه بزرگى براى آنها محسوب مى شود.”

        در اینجا توجه به چند نکته ضروری است:
        ۱- همان طور که در تفسیر گفته شده است، وجود آب شیرین در دهانهرودها موضوعی است که از قدیم برای مردم شناخته شده بوده. بنابراین نمی توان آنرا یک معجزه دانست.
        ۲- آب شیرینی که به دریا می ریزد، به خاطر جریانی که دارد، آب شور را پس می زند. اما بعد از طی مسافتی با آن مخلوط می شود. در مورد اختلاط آب شور و شیرین در دهانه رودها، می تونید این مقاله رو بخونید:
        http://www.civilica.com/Paper-INCWR01-INCWR01_۰۵۳
        ممنون

        VA:F [1.9.22_1171]
        Rating: +12 (from 14 votes)
      • علی جان زیاد خودتو نگران نکن

        حقایق این آیات و این اعجاز رو در هیچ تفسیری پیدا نمیکنی حتی تفسیر نمونه!!!

        میخوای حقیقتو بدونی؟!!!

        یه سوپرایز!!!

        این لینک رو مشاهده کنید تا حقیقت مشخص بشه!!!

        https://www.facebook.com/video.php?v=1464634850454698

        موفق باشید…

        VA:F [1.9.22_1171]
        Rating: 0 (from 0 votes)
    12. البته شایدم بهتر باشه که تایید کنید اینجور نظرات رو! البته شاید!. چون مشخص میشه تعداد بی ادبای جامعه و شاید این وسط ضایع بشن توپ تشری چیزی بهشون بشه بلکه یه ذرررره عبرت بگیرن. هرچند بعضیا پوست کلف تر از این حرفان!.

      VA:F [1.9.22_1171]
      Rating: -8 (from 16 votes)
    13. چقدر دروغ پردازی میکنی آخه گمانه بسه دیگه ،هرجووری دوست داری واسه خودت میبری و میدوزی ،خواننده ها رو هم به هر مسیری دوست داری میکشی ، یک جانبه گری ودروغ پردازی بسه ،شما به بررسی شایعات میپردازید یا به تخریب حقایق ؟؟!!

      VA:F [1.9.22_1171]
      Rating: -7 (from 27 votes)
    14. به نظر بنده باید کمی متنتان را دقیق تر بنویسید و جملات محاوره ای و اضافی را از آن حذف کنید و تمام آن را مستند کنید برای مثال این جمله بیشتر عوامانه است تا تحقیقی :

      “با مرور دوباره‌ی این آیات نیز به سادگی می‌توان متوجه شد که آیات تنها به بیان مشاهدات و یافته‌های روزمره‌ی مردم آن زمان . . . ”

      جمله ی زیر که در متن آورده اید اگر حدس و گمان شخصی شماست نیاز به اثبات دارد و اگر نیست نیاز به رفرنس و مرجع دارد.

      “و وجود دیوار استوار بین آنها می‌تواند اشاره به وجود خشکی بین آب‌ها برای جدا شدن آب شور و شیرین (دریا و رودخانه) باشد. . . .”

      شما تحقیقی کرده اید و با آن قصد دارید شایعه سازی ذیل یک آیه ی شریفه را خنثی کنید. تلاش و تحقیق شما در جای خود ارزشمند و قابل تقدیر است. ولی توجه داشته باشید که دیگر نیاز نیست که شما خود را در جایگاه مفسر قرآن ببینید و آیه را تفسیر کنید چرا که ممکن است شما جمله ای بزبان بیاورید که چه بسا از خود شایعه بدتر باشد …
      این گونه اظهار نظر های شما از اعتبار متن شما میکاهد و ارزش کارتان را از بین میبرد.

      نکته ی بعدی دقیق نبودن ترجمه ی آیه ی ۵۳ فرقان است. که در آیه قید “موج زنان” بودن وجود ندارد.

      نکته بعد هم این عبارت شماست که در انتهای مطالب معمولا آن را میگذارید که البته اینبار پررنگ تر به آن تاکید دارید :
      “کمک کنید این مطلب نیز با همان سرعتی که شایعه‌اش پخش می‌شود به دست دیگران برسد.
      ادمین R
      اجتماعی باشید! به اشتراک بگذارید…”

      طبق گفته ی خودتان این گونه التماس ها برای انتشار یک مطلب نشانه ایست بر شایعه و کذب بودن آن . . .! پس لطفا خودتان نیز رعایت بفرمایید و از آوردن این گونه درخواست ها در انتهای مطالب بپرهیزید.

      متشکرم

      VA:F [1.9.22_1171]
      Rating: +4 (from 16 votes)
      • gplus-profile-picture

        ۱- حدس و گمان نیست. اگر دقت کنید چند نوع برداشت ذکر شده است. تفسیر مستقیم آیات، تفسیر غیر مستقیم آیات و برداشت مستقیم و ساده از آیات. بسیاری معتقدند قرآن نیاز به تفسیر ندارد و خود متن آن به همان صورتی که نوشته شده باید برداشت شود. بسیاری نیز هستند که در ایران مسلمان نیستند اما به هر حال مایلند متن این کتاب را بدانند.

        ۲- ترجمه از یکی از وب‌سایت‌های اسلامی برداشته شده بود. اگر لطف کنید لینک یک ترجمه‌ی معتبر را بدهید حتما تصحیح میکنیم.

        ۳- این التماس نیست دوست عزیز! فقط یک درخواست کمک هست از خوانندگان ما که برای زدودن شایعات و … با ما همکاری کنند. از طرفی درخواست به اشتراک گذاری مطلب یک رویه‌ی متداول در وب‌سایتهای اینترنتی است. جمله پایین هم خود وب‌سایت به صورت خودکار اضافه می‌کند. چون مطلب از جای دیگر کپی شده بود جمله‌ی درخواست به اشتراک گذاری هم آمده بود که با وجود جمله‌ی خود سایت اضافه است و در متن تصحیح کردیم.

        VN:F [1.9.22_1171]
        Rating: +2 (from 14 votes)
        • ببینید آقای ادمین بسیاری ممکن است اعتقادات بسیاری داشته باشند خب ممکن است درست نباشد. آنجایی که از خود متن قرآن به همان صورتی که نوشته شده نمی توان نتیجه و مقصود نهایی را یافت مفسران از کنار هم گذاشتن دیگر آیات قرآن (تفسیر قرآن با قرآن مثل تفسیر المیزان) و یا استفاده از روایات معتبر(تفسیر روایی مثل تفسیر محمع البیان) معانی قرآن را روشن میسازند. که البته بسیاری از آیات بدون مراجعه به تفاسیر و غیره قابل درک و بسیار تاثیر گذار هستند ولی باید توجه بفرمایید که قرآن تشکیل شده از “محکمات” و “متشابهات” شما به عنوان یک محقق باید اینها را در نظر بگیرید اگر به قلمتان تعهد دارید نباید آنچه را بنویسید که مخاطب دوست دارد باید آنچیزی را بنویسید که درست است. اگر مقصودتان هم آشنا کردن افراد غیر مسلمان با قرآن است این روشتان اشتباه است و دارید آنها را گیج میکنید . . . !

          ترجمه ای که شما گذاشته اید ترجمه فولادوند است بهرحال دقیق نیست . . . در این که “بحر” را دریا معنی کنند یا رود یا دریاچه ی بزرگ اختلاف است (در زبان عرب بحر را برای موارد مختلفی بکار میبرند مثلا رود نیل در قرآن نیز به “بحر” تعبیر شده است)حال این ترجمه که آن را مواج نیز میخواند بسیار دور از ذهن است و با آیه تطابق ندارد و بنده در ده ترجمه و دو تفسیری که نگاه کردم هرگز “موج زنان” ترجمه نکرده اند. بنده از روی کتاب و نهایتا نرم افزار هایی شبیه نور میتوانم رفرنس بدهم. در زمینه های قرآنی و اسلامی اصولا مراجع اینترنتی معتبر بسیار کم و از آن طرف نامعتبر آن بسیار زیاد هستند!

          در این آیه برای تفهیم یک معنی از یک تمثیل استفاده شده است. مهم این است که تمثیل مورد استفاده از لحاظ علمی “غلط” نیست چرا که میدانیم که آب خالص و آب شور که دارای غلظت متفاوتی هستند اگر یک غشای طوری مانند بین آنها باشد این دو هرگز باهم مخلوط نمیشوند که در علم شیمی ذیل آن _فشار اُسمُزی_ را مطرح میکنند. حال عده ای از روی جهل و یا عدم شناخت صحیح دین میخواهند برای آن در میان اقیانوس ها یک مصداق واقعی و حی و حاضر پیدا کنند که کار بیهوده ایست از نظر من … چراکه اصل مطلب برما واضح است که از لحاظ تجربی و عینی صحیح است و خدشه ای به آن وارد نیست . . . حالا مصداق بارز آن در طبیعت میخواهد باشد یا نباشد مهم نیست … اگر کسی میخواهد از این آیه به اعجاز قرآن پی ببرد نیازی به پیدا کردن دو اقیانوس که با هم مخلوط نمیشوند نیست.

          یک گله هم از دوستان بازدید کننده دارم : لطفا اینجا را فیس بوکی نکنید کامنت نگذارید !

          VA:F [1.9.22_1171]
          Rating: +5 (from 13 votes)
      • علی مستان عزیز

        نیاز به ایین همه انتقاد نیست جانم

        برات یه هدیه دارم

        این لینک رو مشاهده کنید تا حقیقت مشخص بشه!!!

        https://www.facebook.com/video.php?v=1464634850454698

        موفق باشید…

        VA:F [1.9.22_1171]
        Rating: -1 (from 1 vote)
    15. سلام

      مطلبی که ارسال می کنم تفسیر آیات ۱۹ تا ۲۳ سوره الرحمن می باشد که شما اشاره ای به آن نکرده اید.مطالب شما اشکال دارد و ناقص می باشد.لطفا هر چه زودتر این تفسیر را به اشتراک بگذارید تا دوستان عزیز اطلاع یابند.

      تفسیر نمونه، ج‏۲۳، ص: ۱۲۳
      [سوره الرحمن (۵۵): آیات ۱۹ تا ۲۳]
      مَرَجَ الْبَحْرَیْنِ یَلْتَقِیانِ (۱۹) بَیْنَهُما بَرْزَخٌ لا یَبْغِیانِ (۲۰) فَبِأَیِّ آلاءِ رَبِّکُما تُکَذِّبانِ (۲۱) یَخْرُجُ مِنْهُمَا اللُّؤْلُؤُ وَ الْمَرْجانُ (۲۲) فَبِأَیِّ آلاءِ رَبِّکُما تُکَذِّبانِ (۲۳)
      ترجمه:
      ۱۹- دو دریاى مختلف را در کنار هم قرار داد، در حالى که با هم تماس دارند.
      ۲۰- اما در میان آن دو برزخى است که یکى بر دیگرى غلبه نمى‏کند! ۲۱- پس کدامین نعمتهاى پروردگارتان را انکار مى‏کنید؟
      ۲۲- از آن دو لؤلؤ و مرجان خارج مى‏شود.
      ۲۳- پس کدامین نعمتهاى پروردگارتان را انکار مى‏کنید؟

      تفسیر نمونه، ج‏۲۳، ص: ۱۲۴
      تفسیر: دریاها با ذخائر گرانبهایشان‏
      در ادامه شرح نعمتهاى پروردگار سخن از دریاها به میان مى‏آورد، اما نه همه دریاها بلکه کیفیت خاصى در پاره‏اى از دریاها که هم پدیده‏اى است عجیب و نشانه‏اى است از قدرت بى پایان حق، و هم وسیله‏اى است براى پدید آمدن بعضى از متاعهاى مورد استفاده انسانها.
      مى‏فرماید:” دو دریاى مختلف را در کنار هم قرار داد در حالى که با هم تماس دارند” (مَرَجَ الْبَحْرَیْنِ یَلْتَقِیانِ‏).
      ***” اما در میان آن دو برزخى است که مانع از طغیان و غلبه یکى بر دیگرى مى‏باشد” (بَیْنَهُما بَرْزَخٌ لا یَبْغِیانِ‏).
      ماده” مرج” (بر وزن فلج) به معنى مخلوط کردن و یا فرستادن و رها نمودن است، و در اینجا به معنى فرستادن و در کنار هم قرار دادن مى‏باشد، به قرینه جمله” بَیْنَهُما بَرْزَخٌ لا یَبْغِیانِ‏”.
      منظور از این دو دریا به گواهى آیه ۵۳ سوره” فرقان” دو دریاى آب” شیرین” و” شور” است، آنجا که مى‏فرماید وَ هُوَ الَّذِی مَرَجَ الْبَحْرَیْنِ هذا عَذْبٌ فُراتٌ وَ هذا مِلْحٌ أُجاجٌ وَ جَعَلَ بَیْنَهُما بَرْزَخاً وَ حِجْراً مَحْجُوراً:
      ” او کسى است که دو دریا را در کنار هم قرار داد یکى گوارا و شیرین است و دیگرى شور و تلخ، و در میان آنها برزخى قرار داد تا با هم مخلوط نشوند”.
      اما در اینکه این دو دریاى شیرین و شور کجاست که بر یکدیگر غلبه نمى‏کنند؟ و این برزخى که میان آن دو قرار دارد چیست؟ در میان مفسران گفتگو بسیار است، و بعضى تعبیراتى دارند که نشان مى‏دهد وضع دریاهاى زمین‏
      تفسیر نمونه، ج‏۲۳، ص: ۱۲۵
      در آن زمان براى آنها کاملا مشخص نبوده است، از جمله اینکه گفته‏اند: منظور از این دو دریا دریاى فارس و دریاى روم است، در حالى که امروز مى‏دانیم این هر دو دریا آب شور دارد و برزخى در میان آن دو نیست.
      یا اینکه گفته‏اند: منظور دریاى آسمان است، و دریاى زمین که اولى شیرین و دومى شور است، در حالى که مى‏دانیم دریایى در آسمان وجود ندارد جز ابرها و بخاراتى که از اقیانوسهاى زمین برمى‏خیزد.
      یا اینکه گفته‏اند: منظور از دریاى شیرین آبهاى زیرزمینى است، که با آبهاى دریاها مخلوط نمى‏شود، و برزخ میان این دو دیوارهاى این مخازن آنها است.
      در حالى که مى‏دانیم در زیرزمین چیزى به صورت دریا کمتر یافت مى‏شود، بلکه ذرات آب در لابلاى ذرات خاک و شن مرطوب مخفى و پنهان است هنگامى که در نقطه‏اى چاه مى‏کنند این رطوبتها تدریجا جمع شده و آب ظاهر مى‏گردد، بعلاوه لؤلؤ و مرجان که در آیات بعد به آن اشاره شده از آبهاى زیرزمینى به دست نمى‏آید.
      پس منظور از این دو دریا چیست؟
      سابقا در تفسیر سوره فرقان به این واقعیت اشاره کردیم که رودخانه‏هاى عظیم آب شیرین هنگامى که به دریاها و اقیانوسها مى‏ریزند معمولا دریایى از آب شیرین در کنار ساحل تشکیل مى‏دهند و آب شور را به عقب مى‏رانند و عجب اینکه تا مدت زیادى این دو آب شیرین و شور به خاطر تفاوت درجه غلظت به هم آمیخته نمى‏شوند.
      در مسافرت با هواپیما در مناطقى که این رودخانه‏ها به دریا مى‏ریزند منظره دریاهاى آب شیرین و شور که در کنار هم قرار دارند و از هم جدا هستند به خوبى از بالا نمایان است، و هنگامى که کناره این آبها به یکدیگر مخلوط
      تفسیر نمونه، ج‏۲۳، ص: ۱۲۶
      شوند آبهاى شیرین تازه جاى آنها را مى‏گیرند، به طورى که این دو دریاى جدا از هم دائما جلب توجه مى‏کند.
      جالب اینکه به هنگام مد دریا که سطح اقیانوس بالا مى‏آید آبهاى شیرین به عقب رانده مى‏شود، بى آنکه با آب شور مخلوط گردد (مگر در مواقع خشکسالى و کم آبى) و قسمت زیادى از خشکى را مى‏پوشانند، لذا ساحل‏نشینان در این مناطق با مهار کردن این آبهاى شیرین نهرهاى زیادى در منطقه ساحلى به وجود مى‏آورند که به وسیله آن زمینهاى فراوانى مشروب مى‏شود.
      این نهرها که از برکت جزر و مد ساحلى و تاثیر آن در آب این نهرها به وجود مى‏آید در شبانه‏روز دو بار از آب شیرین پر و خالى مى‏شود، و وسیله بسیار مؤثرى براى آبیارى مناطق وسیعى هستند.
      در باره این دو دریا تفسیر جالب دیگرى از ناحیه بعضى گفته شده که منظور از آن احتمالا جریان” گلف استریم” است که شرح آن را به خواست خدا در نکات ذیل همین آیات بیان خواهیم کرد.
      *** بار دیگر بندگان را مخاطب ساخته و در برابر این نعمتها از آنها سؤال کرده، مى‏فرماید:” کدامین نعمت از نعمتهاى پروردگارتان را انکار مى‏کنید”؟! (فَبِأَیِّ آلاءِ رَبِّکُما تُکَذِّبانِ‏).
      *** سپس در ادامه همین سخن مى‏افزاید:” از آن دو دریا لؤلؤ و مرجان خارج مى‏شود”! (یَخْرُجُ مِنْهُمَا اللُّؤْلُؤُ وَ الْمَرْجانُ‏).
      ***” کدامین نعمت از نعمتهاى پروردگارتان را انکار مى‏کنید”؟! (فَبِأَیِ‏
      تفسیر نمونه، ج‏۲۳، ص: ۱۲۷
      آلاءِ رَبِّکُما تُکَذِّبانِ‏).
      ***” لؤلؤ” و” مرجان” دو وسیله جالب زینتى است و در طب و معالجه بیماریها نیز مورد استفاده قرار مى‏گیرد، ضمنا مال التجاره و کالاى خوبى است که از آن عوائد زیادى به دست مى‏آید، و روى همین جهات به عنوان دو نعمت در آیات فوق به آن اشاره شده است.
      اما” لؤلؤ” که در فارسى آن را” مروارید” گویند دانه شفاف و قیمتى است که در درون صدف در اعماق دریاها پرورش مى‏یابد، و هر قدر درشت‏تر باشد گرانبهاتر است، و در طب موارد استعمال گسترده‏اى دارد، اطباى پیشین داروهایى از آن براى تقویت قلب و اعصاب، و برطرف کردن انواع خفقان، و حالت ترس و وحشت، و تقویت کبد، و رفع بدبویى دهان، و سنگهاى کلیه و مثانه و یرقان تهیه مى‏کردند، حتى در بیماریهاى چشم نیز از آن استفاده مى‏نمودند «۱».
      ” مرجان” بعضى آن را به معنى لؤلؤهاى کوچک تفسیر کرده‏اند، ولى حقیقت چیز دیگر است،” مرجان” موجود زنده‏اى است شبیه شاخه کوچک درخت که در اعماق دریاها مى‏روید، و تا مدتها دانشمندان آن را نوعى” گیاه” مى‏پنداشتند، ولى بعدا روشن شد که نوعى حیوان است، هر چند به صخره‏هاى کف دریا مى‏چسبد، و گاه منطقه وسیعى را مى‏پوشاند و تدریجا افزوده مى‏شود، و جزائرى تشکیل مى‏دهد که به” جزائر مرجانى” معروف است.
      مرجان معمولا در آبهاى ساکن نشو و نما مى‏کند، و صیادان آن را از سواحل” دریاى احمر” و” مدیترانه” و بعضى نقاط دیگر صید مى‏کنند.
      بهترین نوع مرجان زینتى” مرجان سرخ رنگ” است و هر قدر سرخ‏تر باشد قیمتى‏تر است، و تشبیهات شعرا در اشعارشان نیز بر همین اساس است،
      ______________________________
      (۱)” تحفه حکیم مؤمن” و” دائره المعارف دهخدا” و منابع دیگر.
      تفسیر نمونه، ج‏۲۳، ص: ۱۲۸
      و بدترین نوع مرجان” مرجان سفید” است که به طور فراوان یافت مى‏شود، و در میان این دو،” مرجان سیاه” قرار دارد.
      ” مرجان” نیز علاوه بر جنبه زینت استعمال طبى دارد، و خواص زیادى براى آن ذکر کرده‏اند، از جمله از آن داروهایى مى‏سازند که براى تقویت قلب، دفع سم افعى، تقویت اعصاب، معالجه اسهال، و خونریزیهاى رحم، بهره‏گیرى مى‏کنند، و گفته‏اند براى بیمارى صرع نیز مفید است‏ «۱».
      ذکر این نکته نیز لازم است که بعضى از مفسران تصریح کرده‏اند که لؤلؤ و مرجان تنها در آب شور پرورش مى‏کند و لذا در تفسیر آیه” یَخْرُجُ مِنْهُمَا اللُّؤْلُؤُ وَ الْمَرْجانُ‏” (از آن دو لؤلؤ و مرجان بیرون مى‏آید) به زحمت افتاده‏اند، و گفته‏اند منظور یکى از آن دو است (مانند آیه ۳۱ زخرف).
      ولى ما هیچ دلیلى بر این معنى نداریم، بلکه بعضى تصریح کرده‏اند که لؤلؤ و مرجان در آبهاى شیرین و شور هر دو یافت مى‏شود.
      ______________________________

      – گلف استریم، و رودهاى عظیم دریایى!
      اگر تعجب نکنید در سراسر اقیانوسهاى جهان رودهاى عظیمى در حرکت است که یکى از نیرومندترین آنها” گلف استریم” نام دارد.
      این رود عظیم از سواحل آمریکاى مرکزى حرکت مى‏کند و سراسر اقیانوس اطلس را مى‏پیماید و به سواحل اروپاى شمالى مى‏رسد.
      این آبها که از مناطق نزدیک به خط استوا حرکت مى‏کنند گرم هستند، و حتى رنگ آنها گاه با رنگ آبهاى مجاور متفاوت است، و عجب اینکه عرض همین رود عظیم دریایى (گلف استریم) در حدود ۱۵۰ کیلومتر، و عمق آن چند صد متر مى‏باشد! سرعت آن در بعضى از مناطق به قدرى است که در یک روز ۱۶۰ کیلومتر راه را طى مى‏کند.
      تفاوت درجه حرارت این آبها با آبهاى مجاور در حدود ۱۰ تا ۱۵ درجه است، و لذا حاشیه غربى آن را دیوار سرد مى‏نامند.
      ” گلف استریم” بادهاى گرمى به وجود مى‏آورد، و مقدار قابل توجهى‏
      تفسیر نمونه، ج‏۲۳، ص: ۱۳۲
      از حرارت خود را به طرف کشورهاى شمالى قاره اروپا مى‏برد، و هواى آن کشورها را بسیار مطبوع مى‏کند، و شاید اگر این جریان نبود زندگى در آن کشورها بسیار سخت و طاقتفرسا بود.
      باز تکرار مى‏کنیم” گلف استریم” یکى از این رودهاست، و در آبهاى پنج قاره جهان نظیر این جریان دریایى فراوان است.
      و عامل اصلى آن تفاوت حرارت منطقه استوایى زمین و مناطق قطبى است که این حرکت را در آب دریاها به وجود مى‏آورد.
      این موضوع را با یک تجربه ساده مى‏توان دریافت: اگر ظرف بزرگ آبى داشته باشیم در یک طرف آن قطعه یخى قرار دهیم، و در طرف دیگر قطعه آهن داغى، و روى سطح آب کمى کاه بریزیم، مى‏بینیم جریانى در سطح این آب پیدا مى‏شود و آبها آهسته از آن منطقه گرم به سوى منطقه سرد حرکت مى‏کنند، عین این ماجرا در کل دریاهاى جهان روى مى‏دهد، و سرچشمه پیدایش این رودهاى دریایى است.
      عجب اینکه این رودهاى عظیم دریایى با آبهاى اطراف خود کمتر آمیخته مى‏شوند و هزاران کیلومتر راه را به همان صورت مى‏پیمایند و مصداق” مَرَجَ الْبَحْرَیْنِ یَلْتَقِیانِ بَیْنَهُما بَرْزَخٌ لا یَبْغِیانِ‏” را به وجود مى‏آورند! و از آن جالبتر اینکه در محل برخورد این آبهاى گرم با آبهاى سرد مجاور، پدیده‏اى رخ مى‏دهد که براى انسان بسیار پر سود است، زیرا در محل تقاطع این آبهاى گرم و سرد یک نوع حالت بى حسى یا مرگ دستجمعى براى حیوانات ذره‏بینى که در میان آب معلق هستند به وجود مى‏آید، و از این راه ماده غذایى فراوان و بى حساب جمع مى‏شود که سبب جلب دسته‏هاى بزرگ ماهیان مى‏گردد، و به این ترتیب این منطقه یکى از بهترین مناطق صید ماهى در کره زمین است‏ «۱».
      ______________________________
      (۱) دائره المعارف” فرهنگنامه” جلد ۱۲ صفحه ۱۲۲۸ و نشریه” بندر و دریا شماره ۴ صفحه ۱۰۰ و منابع دیگر.

      VN:F [1.9.22_1171]
      Rating: +13 (from 15 votes)
      • gplus-profile-picture

        ممنون. اگر لینکی هم دارید که در پایین مطلب اضافه کنیم بهتر است.

        VN:F [1.9.22_1171]
        Rating: 0 (from 12 votes)
        • من تعجب میکنم شما چه اصراری بر روی لینک دارید ؟!؟!؟
          این همه اسم کتاب و شماره ی صفحه آورده شده که در دسترس و قابل ارجاع هستند
          و فکر میکنم در دسترس همگان هم باشند . . .

          VA:F [1.9.22_1171]
          Rating: +3 (from 11 votes)
          • gplus-profile-picture

            دوست عزیز یک مطلب اینترنتی مهمترین منبعش به شکل لینک باید باشه. آخه الان بنده از خارج از کشور چطور میتونم به کتابی که معرفی شده دسترسی داشته باشم؟!!

            VN:F [1.9.22_1171]
            Rating: +4 (from 16 votes)
          • اقای علی مستان چقدر ایراد بیمورد میگیری. ایرادی داره اگر لینک هم هست در اختیار بقیه بگذارند که راحت بتونن بخونند؟ به این هم اعتراض داری؟

            VA:F [1.9.22_1171]
            Rating: -1 (from 3 votes)
          • دوست عزیز زیاد خودت رو خسته نکن بنده هم در رابطه با بعضی مطالب دیگهدر سایت گمانه ، که منافی احکام اسلامی و رد معجزات قرآنی بود ادله منطقی آوردم با ذکر منابع ولی نظر ادمین سایت گمانه فقط لینک است ،گویا آسمان شکاف یافته وتنها منبع معتبر در عالم فقط مطلبی است که لینک داشته باشد ، اگر لینک نباشد به نظر دوستان کمتر از پشیزی ارزش ندارد که خود این نوع واکنش تاییدی است بر مقرضانه نوشتن این مطالب توسط سایت گمانه .

            VA:F [1.9.22_1171]
            Rating: +2 (from 12 votes)
            • gplus-profile-picture

              اول اینکه سپاس از علی و حسن عزیز که لینک رو در اختیار ما گذاشتن. مطمئن باشید بررسی میکنیم و تصحیحات لازم را در متن خواهیم داد.

              حمیدرضا جان ای کاش شما که اینگونه سینه چاک از شایعات منتسبت به قرآن دفاع می‌کنید مبانی املای زبانی که با آن قرآن را میخوانید هم یاد میگرفتید. املای درست «مغرضانه» به معنی از روی غرض‌ورزی است و «مقرض» از ریشه‌ی قرض به معنی قرض‌دهنده و وام‌دهنده است! کامنت دیگر شما هم که مشابه همین کامنت بود و تائید نشد همین غلط املایی را داشت.
              و اما پاسخ به کامنت شما:
              در عصر حاضر منبعی که در گوشه‌ای از جهان بدون هیچ دسترسی‌ای در حال خاک خوردن باشد و فقط چند نفر محدود به آن دسترسی داشته باشند از نظر علمی قابل استناد و بررسی نیست. چطور شما انتظار دارید منبعی را به ما معرفی کنید که امکان بررسی و خواندن آن برای ما وجود ندارد. آن هم تفسیر کتابی به این مهمی؟!! باید چشم و گوش بسته هر چیزی که خوانندگان ما گفتند به عنوان منبع بپذیریم؟!

              VN:F [1.9.22_1171]
              Rating: +3 (from 11 votes)
              • عجـــــــب !!!
                این دیگه از عجائب هشت گانه جهان هست
                به گفته ادمین محترم فتوا صادر شد :
                هر کتابی که لینک تو اینترنت نداشته باشه ، معتبر نیست ؟!
                پس تمام دکتر ها وپروفسور ها ودانشجو همه مدارکشون بی اعتبار میشه که اونوقت ؟؟!!
                چون بعضی از کتاب هایی که از روش تو دانشگاه های جهان تدریس میشه ،لینکی در اینترنت نداره ؟؟
                ولی بین جامعه مهندسی یا پزشکی شناخته شده است
                پس مدارک همه مهندسین وپزشکان عالم به گفته ادمین محترم بی اعتباره ، چون از رو کتب بی اعتباردرس خوندن ،چرا کتب بی اعتباره ، چون تو اینترنت لینک نداره ؟؟!!
                واقعا جالبه واینجور نظرات جای تاسف داره اون هم از ادمین یک سایت ای که ادعا ی پیدا کردن حقیقت داره .

                VA:F [1.9.22_1171]
                Rating: +2 (from 12 votes)
                • gplus-profile-picture

                  لطفا یک مورد از چنین منبعی که توصیف کرده‌اید را نام ببرید و بفرمایید در کدام دانشگاه جهان توسط کدام دکتر و پروفسور در حال تدریس هست:
                  «بعضی از کتاب هایی که از روش تو دانشگاه های جهان تدریس میشه ،لینکی در اینترنت نداره ؟؟ ولی بین جامعه مهندسی یا پزشکی شناخته شده است»

                  VN:F [1.9.22_1171]
                  Rating: +2 (from 6 votes)
            • حمید رضای عزیز!!!
              این لینک رو مشاهده کنید تا حقیقت مشخص بشه!!!

              https://www.facebook.com/video.php?v=1464634850454698

              موفق باشید…

              VA:F [1.9.22_1171]
              Rating: 0 (from 0 votes)
      • واقعا ممنونم خانوم عالی بود.

        VA:F [1.9.22_1171]
        Rating: 0 (from 2 votes)
      • gplus-profile-picture

        با کمک دوستانی که لینک‌ها را معرفی کردند به نظر می‌رسد سایت تبیان کاملترین تفسیرها و ترجمه‌ها را به صوت آنلاین در اختیار گذاشته است.
        تا لحظاتی دیگر لینک‌های مربوط به این آیات را به متن اضافه می‌کنیم و با مقایسه‌ی ترجمه‌ها، درست‌ترین ترجمه‌ها را برای آیات تصحیح میکنیم. برای نمونه:
        http://www.tebyan.net/newindex.aspx?pid=18395&AyeID=۴۹۲۰

        با سپاس

        VN:F [1.9.22_1171]
        Rating: 0 (from 2 votes)
      • gplus-profile-picture

        این توضیح به متن اضافه شد.
        توجه کنید که ترجمه‌های نوشته شده آن‌چیزی است که به همراه شایعه منتشر شده است. مثلا عبارت موج‌زنان را شایعه‌پردازان به ترجمه‌ها اضافه کرده‌اند.
        آیات سوره‌ی الرحمن نیز در متن قرار گرفت که البته تفاوتی در توضیحات متن ایجاد نمیکند.ممنون از توضیحات خوبتان که به کامل‌تر شدن مطلب کمک کرد. کامنت شما هم به صورت لینک در مطلب گذاشته شد.

        VN:F [1.9.22_1171]
        Rating: +2 (from 4 votes)
      • فریبا خانم عزیز

        نیاز به این همه زحمت نبود جانم!!!

        این لینک رو مشاهده کنید تا حقیقت مشخص بشه!!!

        https://www.facebook.com/video.php?v=1464634850454698

        موفق باشید…

        VA:F [1.9.22_1171]
        Rating: 0 (from 0 votes)
    16. دنبال مدارک جعلی بودن خبر مسلمان شدن سونتا ویلیامز بودم، اومدم گمانه تا ببینم مطلب فارسی ای هست برا اشتراک گذاری که این پست رو دیدم.
      بقول آقای “علی مستان” قرآن مثالی رو زده که از نظر علمی منافاتی با علم ( اقیانوس شناسی مورد اشاره شما ) نداره اما واتر مارک تصویر اول و لحن کلی مطلب بر علیه آیه ی قران جهت گیری کرده در حالیکه براحتی میتونین بگین و اثبات کنین که این عکس ربطی به اون واقعیت علمی و مورد اشاره قرآن ( البته اگر منظور قرآن این موضوع باشه ) نداره و تمام. اما در مورد معجره بودن آیه ی قرآن اگر دانش بشری در آن دوره از چنین پدیده اطلاع داشت اونوخت یه مثالیه مثل بقیه مثال های قرآن ولی اگر بشر آن دوران از چنینی پدیده ای بی خبر بود میشه در مورد معجزه بودن آن بحث و بررسی کرد.

      VA:F [1.9.22_1171]
      Rating: +7 (from 11 votes)
      • gplus-profile-picture

        در مورد مسلمان شدن خانم سونیتا ویلیامز در آرشیو پیام رسان مطلبی کار شده است که میتوانید دریافت کنید.

        VN:F [1.9.22_1171]
        Rating: 0 (from 4 votes)
        • چرا تایید نمیکنید نظرات من را ؟!
          مشکل از کجاست ؟

          VA:F [1.9.22_1171]
          Rating: +5 (from 5 votes)
          • gplus-profile-picture

            کدام نظر شما تایید نشده؟! تایید پیام ها ممکن است بین ۱ ساعت تا ۳ روز تاخیر داشته باشد.

            VN:F [1.9.22_1171]
            Rating: -6 (from 6 votes)
            • آقا این نظری که ما سه روز است ارسال میکنیم کجا میره پس !
              در اون به مورد مشابهی که طبق شایعات بین دو دریای هند و اطلس رخ میده اشاره کرده ام و لینک ها گذاشته ام ولی هرچه میکنم ظاهرا فایده ای ندارد در قسمت تماس با ما هم برایتان ارسال کرده ام ولی اقدامی صورت نگرفته . . . خسته شدم !

              VA:F [1.9.22_1171]
              Rating: +1 (from 5 votes)
              • gplus-profile-picture

                دوست گرامی ظاهرا وقتی از راه منطق بحثتان به بن‌بست میخورد شروع به تشویش اذهان میکنید! چنین کامنتی از شما نداشتیم.

                VN:F [1.9.22_1171]
                Rating: 0 (from 10 votes)
                • جناب ادمین بسیار گرامی این چه حرف هایی است که میزنید ؟!
                  کدام تشویش ؟
                  کدام بن بست ؟
                  من که نمی گویم که شما آن را تایید نمی کنید من با مشکلی مواجهم و از شما انتظار داشتم راهنمایی کنید شاید اشکال از سایت است شاید کپی کردن لینک باعث بروز مشکل یا وجود حروف اینگلیسی موردی ایجاد میکند! من چکار کنم نظرم رو هر حالتی امتحان میکنم رد نمیشه حتی وردپرس پیغام “پیام تکراری” هم داده. من اشکال سایتتان را به شما هدیه کنم؛شما باید این ادبیات را نثار من کنید ؟!

                  بگذریم ،شاید باید همه اش را تایپ کنم و متنی رو کپی نکنم تا ارسال بشه ! حرف ها مو بدون لینک و حروف اینگلیسی اینجا دوباره تایپ میکنم و لینکش رو تو یه کامنت جداگانه میفرستم شاید مشکل حل بشه !

                  میخواستم بگم در برسی های تکمیلی که انجام میدهید بد نیست این مورد را نیز که اخیرا به گوش میرسد در نظر بگیرید: شایع شده که در جنوبی ترین نقطه ی قاره ی آفریقا در سواحل کشور آفریقای جنوبی دو دریای هند و اطلس به هم میرسند. که عکس های آن در برخی وبلاگ ها و شبکه ی اجتماعی پینترست منتشر شده است(که لینک آن را در کامنت بعدی میگذارم) یک ماه پیش نیز از شبکه ی یک سیما گزارشی تصویری پخش شد که در آن خبرنگار از نزدیک به محل رفته بود و از پدیده فیلمبرداری میکرد و متاسفانه آیه ی سوره ی الرحمان را نیز در انتها ذکر کرد. من به دنبال این فیلم در آرشیو نرفتم شاید هنوز موجود باشد البته فیلمبرداری از دور و برای مدتی کوتاه و در هوایی مه آلود بود و خیلی واضح معلوم نبود. محل تهیه ی گزارش رو هم پیدا کردم که لینک میدم… خلیجی است در مناطق ساحلیِ “گِرِیت وایت شارک” که تصاویر به احتمال زیاد در مرز بین خلیج و دریا گرفته شده است و پدیده در اینجا نیز مقطعی است البته در این مکان دیگر خبری از ذوب شدن یخ ها و حمل رسوبات نیست. بنظرم تمرکز بر روی جریان های آبی ای چون گلف استریم که اشاره شد به جواب نزدیک تر باشد.

                  در حالت کلی باید این را در نظر داشته باشید که اصولا اولین کسی که نام “اتصال دو دریا” را بر تصویر های منتشر شده گذاشته خود عکاسان بوده اند که نه مسلمانند و نه ایرانی و احتمالا تعبیری هنری برای اسم گذاری کرده اند و طبیعی است که بعضی ها با توجه به وجود این آیات عجولانه به متناظر سازی بپردازند بدون اینکه برسی کاملی داشته باشند لذا بنظرم بهتر است با قضاوت نکردن متن متعادل تری داشته باشید ،همان طور که دیگران نیز اشاره داشتند.

                  یک مطلب دیگر هم نوع تیتری است که انتخاب میکنید که اگرچه در نشریه ها و… داغ انتخاب کردن تیتر یک روال معمول است و دیگر خوانندگان نیز فهمیده اند که مختوا لزوما کامل منطبق با تیتر ها نیست ولی بنظرم در حیطه مطالب شما این نوع تیتر زدن خلاف اهداف و شعارهایی است که اعلام میکنید. برای مثال در پست “چرا زنان بیشتر از مردان به دین گرایش دارند” عکسی که برای این مطلب در تیتراژ درست کرده بودید به غایت خارج از انصاف و خلاف واقع بود.

                  متشکرم

                  VA:F [1.9.22_1171]
                  Rating: +2 (from 4 votes)
    17. با سلام و عرض ادب خدمت شما
      بنده مذهبی افراطی نیستم ولی الان باید کدوم حرف را قبول کرد؟؟؟
      ببینید من اصلا کاری ندارم که این اتفاق چن سال یکبار رخ میده یا کجای دنیا هست مهم برام اینکه در قآن اونم ۱۴۰۰ سال پیش که نازل شده اینا گفته اون زمان کسی چه میدونسته دریای شمال یا خلیج دانمارک و … کجاست!!!
      بعد شما میگید این معجزه نیست یک امر طبیعی هست خوب مگه قرآن از امر غیر طبیعی تو اون آیه گفته حالا هر دلیلی منجر به این اتفاق شده مهم نیست مهم اینه قرآن اینا گفته.
      البته من فقط نظر خودمو گفتم زیاد تخصصی نیستم ولی به نظرم با واقعیتهای این کتاب آسمانی کنار بیایم بهتره تا مقابلش ایستادگی کنیم.
      در یه کامنتی گفته شده بود در تفسیر این آیه اشاره ای به این موضوع نشده و داستان حضرت علی و … را آورده.به نظر من شما از راه تفسیر این آیه میرفتین جلو بهتر بود حتی اگه خلافش ثابت می شد.
      تشکر

      VA:F [1.9.22_1171]
      Rating: +10 (from 18 votes)
    18. دوست عزیز در چابهار جریان اب شیرین در زیر آب شور قرار دارد . بطوریکه دوستان من هنگام غواصی حتی این آب را چشیده اند و شیرین بودن آن قطعی است . جهت اطمینان می توانید به کلوپ غواصی آقای نائب پور پشت هتل لیپار پابهار مراجعه کرده و جریان زیر آبی را مستقیما تجربه کنید . ضمنا این جریان زیر آبی به لحاظ دمایی نیز خنک تر از آب اطرافش است .
      لطفا پس از اطمینان از هرامری نسبت به انتشار آن در فضای مجازی اقدام نمایید.
      با سپاس

      VA:F [1.9.22_1171]
      Rating: +7 (from 7 votes)
    19. آدمین محترم .

      شما باید طبق منبعی که ارسال کردم نوشته های خود را تصحیح کرده و هر چه سریعتر به اطلاع دوستان برسانید ولی متاسفانه هیچ تغییری در نوشته های خو د ندادید .

      VA:F [1.9.22_1171]
      Rating: +4 (from 4 votes)
      • gplus-profile-picture

        دوست عزیز متن حدود سه روز پیش بازبینی شد و با توجه به کامنتها، منابع، آیات و تغییرات دیگری هم در متن داده شد و بعضی کامنت‌ها هم به دلیل حجم بسیار زیاد در خود متن قرار نگرفت اما در متن به آنها اشاره شد تا خوانندگان در زیر مطلب بخوانند. لطفا با دقت بخوانید و یا منورتان را شفاف تر بفرمایید.
        با سپاس

        VN:F [1.9.22_1171]
        Rating: 0 (from 0 votes)
      • یک هدیه برای شما!!!

        این لینک رو مشاهده کنید تا حقیقت مشخص بشه!!!

        https://www.facebook.com/video.php?v=1464634850454698

        موفق باشید…

        VA:F [1.9.22_1171]
        Rating: 0 (from 0 votes)
    20. سلام
      میدونید ، من طرف هیچ کسی رو نمیخوام بگیرم ، ولی خیلی جالبه اینکه هنوز آدمایی پیدا میشن که میرن اینترنت و کتاب و چیزای دیگه رو میخونن تا جواب سوالاشونو پیدا کنن .
      درباره معجزات قرآن که تو این چند سال گذشته زیاد ازش گفته میشه میخواستم یه چیزی بگم ، ببینید ، اگه آدم بخواد میتونه با بهونه قرآن رو برای خودش قبول کنه میتونه هم ردش کنه ، پس زور نزنیم که کسی رو قانع کنیم ، چون ممکنه هنوز تو بعضی معحزات قرآن گواهی هایی برای اثبات نتونیم پیدا کنیم ، پس بهتره از معجزه هایی از این قرآن بگیم که میتونیم ۱۰۰% ازش گواهی بیاریم.
      من دوست دارم قرآن رو قبول کنم پس میرم تحقیق میکنم ، با چیزایی که میتونم دانششو داشته باشم برای خودم قرآن رو اثبات میکنم ، و بهش میبالم ، چون خود قرآن گفته که فقط خردمندان از قرآن سر در میارن .
      قرآن خیلی بزرگه که بخواد با یه سری حرف های ناشایست ( منظور من هیچ کس نیست ) کوچیک بشه ، ۱۴۰۰ سال از بودن قرآن میگذره ، خیلیا باورش نداشتن ولی امروز خیلیا باهاش زندگی میکنن ، اومدن خرابش کنن ولی نشد ، اومدن از روش بسازن ولی بازم نشد .
      درود بر خداوند من ( الله )

      VA:F [1.9.22_1171]
      Rating: -1 (from 11 votes)
    21. تعریف معجزه چیه؟
      یه کار واقعی ؟ یا غیر واقعی؟ سازگار با علم؟ یا رویایی ؟
      به نظر من دنیا سبب و اسباب هستیم،پس همه چی رو علمه و تدبیر و حساب کتابه.خوب حالا منظورم چیه؟
      منظورم اینه که معجزه قرآن به اشاره کردن مثلا همین واقعه طبیعی و علمی هست و اونم هزار و چهار صد سال پیش که هیچ کس اونجا رو ندیده بود.و هزاران دلیل دیگه مثل همون قضیه استفاده از فعل شکستن در له شدن مورچه که گمانه با مارمولک بازی پیچوندش.
      پس معجزه چیه ؟ چون ما دلیل علمیش رو فهمیدیم از معجزه بودن خارج میشه؟
      من یه سوال دیگه دارم،ما قراره با خدا در بیوفتیم یا با اسلام.منظور من با سایت گمانه هست.با خدا در افتادی یا اینکه میخای یه شکاف ایجاد کنی که بگی مثلا اسلام بیخوده.مشکلت چیه؟با دین خاصی مشکل داری؟هدفت رو رک بگو.مسلما مبارزه با خرافات نیست.چون یکی در میون پسات هایی میزاری که در واقع ضد اسلامی هست وجالبه ما با خوانندگان پست ها که صحبت میکنم نتیجه کارت بر عکسه.واقعا اکه هدفت روشنگری باشه ولی علمت همینه و یا نتیجه بد میده باز قابل احترامی . ولی لعنت به تو اگه هدفت چیز دیگه ای باشه.

      VA:F [1.9.22_1171]
      Rating: -2 (from 6 votes)
      • خوبی؟ اصلا اتفاق مورد اشاره قرآن به تعبیر دو جریان آب شور و شیرین به هم میرسن جایی اتفاق نیفتاده اگه متن رو بخونی!
        ممکن هم نیست این اتفاق بیفته که علتش اختلاف چگالیه و تو یه کامنت دیگه توضیح دادم.

        VN:F [1.9.22_1171]
        Rating: 0 (from 2 votes)
    22. من متوجه نشدم چی شد! الان همه این مباحث علمی و شواهدی که شما ارایه کردید که در تایید حرفی است که در قرآن ۱۴۰۰ سال پیش آمده است! مگه مثلاً قرار بوده قرآن حرفی غیرواقعی زده باشه؟! خداوند این پدیده جالب را به عنوان یکی از نشانه های قدرت خود مطرح کرده است، شما هم که تایید کردید! پس شما میخواهید چی بگید؟! منظورتون چیه؟!… اگه این حرف قرآن رو رد میکردید حرفتون معنی داشت!

      VA:F [1.9.22_1171]
      Rating: -2 (from 8 votes)
      • حرف اینه که پدیده جالب مورد نظر قرآن اتفاق نیفتاده. و ممکن هم نیست از نظر فیزیکی اتفاق بیفته که اگه بیفته همون معجزه است:)) میخونید متن رو ؟

        در رد کردن حرف قرآن اینکه :
        “وقتی دو جریان آب شور و شیرین (و حتی با دو غلظت مختلف) به هم برسن. به دلیل اختلاف چگالی آب کم چگال تر به روی آب پرچگال جریان پیدا میکنه (آب پرچگال باید بره پایین تر) و عملا مخلوط میشن. اگر قراره دو جریان آب به هم برسن و بدون مخلوط شدن کنار هم قرار بگیرن باید غلظت هاشون دقیقا برابر باشه!! (از فاکتورهای فیزیکی جریان آب که بگذریم).
        همین الان با دو رنگ جوهر، یه مقدار نمک، یه دونه ورق حائل و یه لیوان آب میتونید امتحان کنید”

        VN:F [1.9.22_1171]
        Rating: -1 (from 3 votes)
        • این لینک رو مشاهده کنید تا حقیقت مشخص بشه!!!

          https://www.facebook.com/video.php?v=۱۴۶۴۶۳۴۸۵۰۴۵۴۶۹۸

          موفق باشید…

          VA:F [1.9.22_1171]
          Rating: -1 (from 1 vote)
        • با سلام خدمت شما.اشتباه شما در اینجاست که چهار کلمه از یک سایتی میخونید روش هم فکر نمیکنید.بزارید کامل جریان را براتون توضیح بدم که دچار توهم نشوید.برای مثال وقتی دریای مدیترانه که گرم تر شورتر و دارای چگالی بیشتری نسبت به اقیانوس اطلس هست از طریق تنگه جبل الطارق وارد اقیانوس اطلس می شود طبق گفته خودتون به لایه های زیرین نفوذ میکند اما تا عمق ۱۰۰۰ متری.یعنی این نقطه ای است بر اساس نص قرآن برزخ است یعنی دو دریا کاملا به ام مخلط شده اند. آب دریای مدیترانه در آن عـمـق تعادل و توازان ایجاد می‌کند. و از بالا برمی‌گردد. این دو دریا در همین مرز با هم قاطی میشوند و فراتر از مرز خود نمی‌روند.از اون ور هم دریای اطلس به روی مدیترانه حرکت می کند تا جایی که دیگر اجازه پیشروی بیشتری پیدا نمیکند چون اختلاف چگالی مانع میشود.پس این مانع دو دریا را کاملا از هم جدا میکند و خود حایل و مانع جایی است که دو دریا کاملا با هم مخلوط شده اند.اگر قبول نداری برو کتابهای اقیانوس شناسی رو بخون.در پایین صفحه رفنس ها رو اعلام کردم.

          VA:F [1.9.22_1171]
          Rating: +1 (from 1 vote)
    23. سلام آدمین محترم
      شما منابعی که من و دوستانمان به اشتراک گذاشتیم را به مطلب خود اضافه کردید ولی متن نوشته شده را تغییر ندادید و خدای نکرده ممکن است این طور برداشت شود که ما گفته ها و نوشته های شما را تایید می کنیم در آن صورت من هم در پیشگاه خداوند باید جوابگو باشم و هم در برابر دوستانم . بنابر این خواهش می کنم طبق منابعی که خودتان به اشتراک گذاشتید تغییرات لازم در متن نوشته شده را بدهید . اولا این عکس که در پست فیس بوک گذاشتید طبق
      این ویدیو که به اشتراک گذاشتم نشان می دهد که عکس گرفته شده مربوط به محل اتصال دریای بالتیک و شمال در دانمارک می باشد. و درتوضیحات زیر ویدیو نوشته شده که این دو دریا درجه حرارت و غلظت مخصوص به خودشان را دارند و با هم مخلوط نمی شوند .و ما می تونیم به وضوح مرز بین آن ها را ببینیم.در ضمن مرجان و مروارید طبق آنچه که در تفسیر نمونه آمده هم در آب های شیرین هست و هم شور .

      Skagen – the most northern town in Denmark. Grenan is the place where two seas merge – the North Sea and the Baltic, each of which has
      its own temperature, density, so their waters do not mix, and we can see clearly visible border.
      Principles of Oceanography, Davis, pp. 92-93.
      http://www.youtube.com/watch?v=-XIpg2FFW7g

      VA:F [1.9.22_1171]
      Rating: -2 (from 4 votes)
      • gplus-profile-picture

        خانم عطایی عزیز ما که خودمون فیلم ساحل اسکاگن رو هم گذاشتیم! فیلمی که شما دادین یه فیلم طولانی مربوط به یه توریست شخصی هست و واقعا وقت نکردم ۱۵ دقیقه فیلم گشت و گذار یه شخص توی کافیشاپ و خیابون و ساعت فروشی رو نگاه کنم! هر دو لینک ویدئویی که از اسکاگن گذاشتیم کاملا داره این مسئله رو نشون میده. در مورد عکس هم شما چرا به منابع ما اصلا سر نمیزنین!؟!! صاحب عکس مشخصه! زمان و تمام اطلاعات EXIF عکس روی سایت Flicker درج شده! ازتون خواهش میکنم فقط برای ۵ دقیقه تعصبتون رو کنار بذارین و سری هم به لینکهای ما مخصوصا در مورد عکسها بزنید. ممنونم

        VN:F [1.9.22_1171]
        Rating: +3 (from 5 votes)
      • این لینک رو مشاهده کنید تا حقیقت مشخص بشه!!!

        https://www.facebook.com/video.php?v=۱۴۶۴۶۳۴۸۵۰۴۵۴۶۹۸

        موفق باشید…

        VA:F [1.9.22_1171]
        Rating: -1 (from 1 vote)
      • فریبای عزیز

        لینک قبلی مشکل داشت…
        این لینک رو مشاهده کنید تا حقیقت مشخص بشه!!!

        https://www.facebook.com/video.php?v=1464634850454698

        موفق باشید…

        VA:F [1.9.22_1171]
        Rating: 0 (from 0 votes)
    24. با احترام باید بگم که مطلب فوق زیاد منو توجیه نکرد، اینم یک ویدیوی دیگه که شاید به دردتونن بخوره http://www.aparat.com/v/5kKTv

      VA:F [1.9.22_1171]
      Rating: +2 (from 4 votes)
      • gplus-profile-picture

        جناب مستان عزیز تلاش شما واقعا برای ربط دادن این آیه به یک پدیده‌ی غیرعادی و «معجزه‌گونه» روی زمین واقعا جای تعجب داره!!
        همونطور که در متن هم گفتیم بیشتر مانور مسلمانان روی معجزه نشان دادن این آیات قرآن مربوط به عکس و فیلمی بود که در متن بهشون اشاره شد. با این وجود به احترام شما و دیگر خوانندگان لینکهای شما را هم نگاه کردم:
        ظاهرا یکی این عکس هست که با این سایز و زاویه‌ای که گرفته شده بیشتر شبیه خط رد شدن یک قایق روی آب هست نه اتصال دو اقیانوس به هم!!
        http://media-cache-ak0.pinimg.com/originals/d8/a5/fd/d8a5fd867ce8191b754f2532e68c9fae.jpg
        و در لینک دیگر هم که احتمالا به صورت خاص منظورتان این عکس هست:
        http://www.sleeplessinkl.com/wp-content/uploads/2010/02/CapePoint_beach.jpg
        اگر منظورتان سبزرنگ تر شدن کناره‌های صخره‌هاست نمیدونم چطور به این آیه ربطش دادین!!! یک ساحل معمولی است که به هزار دلیل از جمله عمق آب، زندگی مرجان‌ها، سرازیر کردن فاضلاب‌های شهری و خیلی موارد دیگر ممکن است در کناره‌های ساحل رنگ آب تغییر کند.

        VN:F [1.9.22_1171]
        Rating: +4 (from 8 votes)
    25. من فک کنم کسی متن رو نمیخونه کلا که باز میگن قرآن گفته. بهتره یه توضیح کوچک هم به دوستان مومن بدم که به آیه قرآن مرتبط میشه نه متن.
      وقتی دو جریان آب شور و شیرین (و حتی با دو غلظت مختلف) به هم برسن. به دلیل اختلاف چگالی آب کم چگال تر به روی آب پرچگال جریان پیدا میکنه و عملا مخلوط میشن. اگر قراره دو جریان آب به هم برسن و بدون مخلوط شدن کنار هم قرار بگیرن باید غلظت هاشون دقیقا برابر باشه!! (از فاکتورهای فیزیکی جریان آب که بگذریم).
      همین الان با دو رنگ جوهر، یه مقدار نمک، یه دونه ورق حائل و یه لیوان آب میتونید امتحان کنید 🙂
      تعبیر مومنین از آیه قرآن دقیقا خلاف قوانین فیزیکه. و هیچوقت دو جریان با دو غلظت نمیتونن کنار هم ایستا قرار بگیرن. الله اعلم

      VN:F [1.9.22_1171]
      Rating: +1 (from 5 votes)
    26. اگه شما انگلیسی بلد باشی از متن سایت هایی که خودت برای ما گذاشتی حرفت رو رد میکنی.
      شما یک متن من درآوردی رو با اسم چندتا دکتر و پروفسور قاطی کردی و متاسفانه خیلی ها هم باور کردن. منابع خارجی زیادی این شگفتی رو تایید کردند.در ضمن ما حدودا ۳ یا ۴ مورد از این معجزه داریم. شما هم دست از مخالفت الکی بردار و دلت رو به نور قرآ روشن کن.

      VA:F [1.9.22_1171]
      Rating: -3 (from 7 votes)
    27. هر چند می‌دونم تاثیری در نجات شما گمراهان نخواهد داشت … ولی :
      http://www.islam-guide.com/ch1-1-e.htm

      VA:F [1.9.22_1171]
      Rating: +1 (from 5 votes)
    28. این لینک رو مشاهده کنید تا حقیقت مشخص بشه!!!

      https://www.facebook.com/video.php?v=۱۴۶۴۶۳۴۸۵۰۴۵۴۶۹۸

      موفق باشید…

      VA:F [1.9.22_1171]
      Rating: 0 (from 2 votes)
    29. این لینک رو مشاهده کنید تا حقیقت مشخص بشه!!!

      https://www.facebook.com/video.php?v=1464634850454698

      موفق باشید…

      VA:F [1.9.22_1171]
      Rating: +2 (from 2 votes)
    30. سلام من تحصیلات جغرافیا دارم چیزی که تو قرآن اومده کاملا صحیح است جریان های دریایی گلف استریم و چند تا جریان دیگه وجود داره
      جریان اقیانوسی یک جریان آب در درون یک اقیانوس می‌باشدجریان‌ها رودهایی هستند که دمایشان از دمای اقیانوس کمتر یا بیشتر است. این جریان‌ها غالباً به شکل یک دایره بوده و یا یک چرخه کامل را طی می‌کنند. یکی از مهم‌ترین و معروفترین جریان‌های دریایی، جریان گلف استریم است که باعث انتقال هوای گرم از یک نقطه زمین به نقط دیگر می‌شود.
      این هم لینک ویکی پدیا http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%AC%D8%B1%DB%8C%D8%A7%D9%86_%D8%A7%D9%82%DB%8C%D8%A7%D9%86%D9%88%D8%B3%DB%8C

      می تونید تو گوگل سرچ کنید جریانهای دریایی یا اقیانوسی

      VA:F [1.9.22_1171]
      Rating: +1 (from 3 votes)
    31. با سلام خدمت شما دوست عزیز.شما ادعایی کردید که مغایر با دین بنده و دین خیلی ها بود.اول اینکه این متن با تمام احترام به شما نوشتم.جای شکرش اینکه حداقل تعقل در آیات داشتید اما اشتباه بزرگی را مرتکب شدید که وظیفه بنده است که آگاهتون بکنم.پس خوب به نکات ذکر شده دقت بفرمائید. تمامی مطالب حرف من نیست که بخواهید جبهه بگیرید.۱.چرا هر مطلبی که آوردید برایش رفرنس نزدید که ما به اون مرجع مراجعه کنیم؟آخر نمیشود مطلب یا نقل قولی آورده شود و بدون مرجع کسی بپذیرد این خلاف عقل است.۲.این که گفتید این واقعه موقتی است.به قول حضرت علی(ع) آمدید رد کنید تعریف کردید!قرآن نگفته این داستان همواره رخ میدهد.اصلا اساس در اقیانوس ها و دریاها به همین منوال است.۳.شما مثال دریای بالتیک و شمال را زدید.کجای قرآن نوشته این پدیده مربوط به این دو دریاست؟اینها همش گمانه زنی است و این مثال اصلا برای یک مطلب دیگری آورده شده دوست عزیز.حرف من را قبول ندارید به دفتر اول مثنوی مراجعه کنید که در ذیل آیه ۵۳ سوره فرقان مولوی چقدر خوب تفسیر کرده است.۴.قبول کنید این خاصیت وجود دارد و نه تنها این معجزه بلکه مطالب علمی بی شماری در قرآن وجود دارد که به طور مستند عرض می کنم.اما درباره این پدیده به این به کتاب اصول اقیانوس شناسی دیویس(Davis) صفحه ۹۲-۹۳ و کتاب اقیانوس شناسی گراس(Gross) صفحه ۲۴۲ و کتاب اقیانوس شناسی Thurman صفحه ۳۰۰-۳۰۱ مراجعه کنید مطمئنا مطالب خوبی دریافت خواهید کرد.شاید بگید این ها دروغه.باشه مثال دیگه میزنم مثلا خدا در قرآن درباره شخصی که دروغ گفته است(علق-۱۵ تا ۱۶). اشاره دارد که این شخص را در قیامت از جلوی پیشانی گرفته به جهنم می اندازند.قیامت تجسم اعمال است در دنیا.الان کارشناسان فیزیولوژی و آناتومی به این نتیجه رسیده اند که آن بخش از مغز که به تصمیم گیری و انجام کاری مربوط میشود قشر جلوی مغز است که دقیقا همان پیشانی است.منبع سخن بنده کتاب Essentials of Anatomy & Physiology صفحه ۴۱۰-۴۱۱ می باشد.مثال دیگر.خدا در قرآن در مورد بادهایی که باعث حرکت و اتصال ابرهای باران زا می شود نفرموده است باد(ریح) بلکه فرموده است بادها(ریاح) چرا؟چون علم امروز(نزدیک به ۳۰ سال قبل) کشف کرده است که آن دسته بادهای که در ابرهای باران زا دخالت دارند از دو جبهه هوای گرم و سرد منشا میگیرند.برای دریافت مطالب بیشتر به کتاب باد و باران در قران نوشته مهدی بازرگان مراجعه شود.باز هم مثال بزنم؟.این از قران بود حالا اجازه بده از نهج البلاغه هم مثال بزنم.خطبه ۱ بخش سوم را کامل بخونید و سخنان حضرت علی(ع) را درباره خلقت آسمانها و زمین را با علم امروز زمین شناسی تطبیق بدهید.توضیح نمیدم چون خیلی قضیه مفصلی دارد.یا خطبه ۱۵۵ نهج البلاغه که به شگفتی در خلقت خفاش اشاره دارند و در آنجا آناتومی خفاش را شرح داده اند.ببینید این حضرت علی(ع) بنده خداست و این سخنان را ایراد فرموده اند دیگر خدا که تکلیفش معلوم است!خواهش میکنم تدبر کنید چون خدا گفته (فبای آلاء ربکما تکذبان).یعنی کدامیک از آیات خداوند و نعمت های خداوند را تکذیب میکنید.با عرض معذرت.والسلام.

      VA:F [1.9.22_1171]
      Rating: +3 (from 11 votes)
      • ۱.رفرنس وجود دارد. قسمت های با رنگ متفاوت را کلیک کنید.
        ۲.اگر اساس در دریاها همین است چرا می گویید قرآن این را نگفته. طبق گفته شما یا قرآن اشتباه می کنید یا اساس این نیست!
        ۳.مثنوی مولوی رفرنس علمی نیست. کتاب شعر است.
        ۴.چرا باید قوبل کنیم که این معجره است وقتی هیچ ارتباطی نمی بینیم؟
        ۵.در مورد دیگر معجزات حرفی نزدیم و علاقه هم نداریم وارد بحث دیگری شویم.

        VN:F [1.9.22_1171]
        Rating: +2 (from 10 votes)
    32. جالبه
      از نظرات ادمین هم خوشمان امد

      من زیاد خودمو قاطی این چیزا نمیکم اما از یه طرف اون موقع یه سری حرفا زده قران که نمیشه ازش به این سادگی رد شد که البته من فکر نمیکنم بحث این باشه!
      از طرف دیگه هم راست میگن دلیلی برهانی چیزی باید باشه که بشه قبول کرد

      ممنون از سایت خوبتون

      VA:F [1.9.22_1171]
      Rating: -1 (from 3 votes)
    33. آقا خواهش می کنم این “بیداری اندیشه” رو خفه ش کنید لطفا!
      …یید مارو!

      VA:F [1.9.22_1171]
      Rating: +5 (from 5 votes)
    34. اون holacline که اوردین هیچ ربطی به توضیحاتتون نداره بذار روشنت کنم holacline به رودخانه های زیرززمینی دریاها اطلاق میشه که اون هم دلیلش نمک زیاد از حده که جای بحثش اینجا نیست،بعدش هم خداوند هیچ کاری رو تا حالا بدون دلیل علمی انجان نداده اول زمینه های بنیادین رو خلق کرده بعد اونهارو گسترش داده وکشف و مطالعش رو گذاشته به عهده بشر برای همینه که مرتبا در ایاتش دعوت به تامل و تفکر میکنه.این قضیه هر چی که هست و از هر زاویه ای که هست و هر دلیلی هم که برای اثبات علمیش پیدا شده ،شما مطمعن باش که سرچشمه اون دلیل خداوند بوده و ۱۴۰۰سال پیش بهترین توضیح برای فهم بشر اون زمانی همینقدر بوده که در ایه اومده…

      VA:F [1.9.22_1171]
      Rating: +1 (from 5 votes)
    35. من پیشنهاد میکنم که اگر عقیده دارید این رویداد به آیات الهی ربط ندارد:
      دو لیوان آب(از هر نوع) را برداشته و در هر آب و هوایی و در هر ساعتی از روز با هم در یک ظرف بریزید و نشان دهید که شما هم می توانید!!!!(این همه صغری و کبری واسه اثبات حرف باطل واقعا تاسف انگیزه)

      VA:F [1.9.22_1171]
      Rating: -1 (from 7 votes)
    36. مطالب قابل بحث خیلی زیاد بود وقت نکردم همه رو مطالعه کنم .
      نظر اینجانب: با توجه به نقشه ها و موقعیت دریای بالتیک و شمال و توضیحات گمانه در خصوص کلیپ، جملات اول کلیپ رد است .از این بابت سپاسگزار آگاه کننده ها هستیم.
      ولی در خصوص آیات الهی ،اگر دنبال اثبات ویا رد موضوعات قرانی هستید یا اینکه ترکیب آبهای شور و شیرین ،معجزه است یا خیر ؟ و کلیات بحث های دوستان …
      دوستان ،معجزه اطراف ما خیلی زیاد است و اینکه در قران به این معجزه ات مستقیم و غیر مستقیم اشاره شده است ،فقط نیاز به کمی تعقل و تفکر دارد.
      پس از تشکر از گمانه ،لطفا از بی ربط گویی و صغری و کبری گفتن(بقول دوستمان ) بپرهیزیم

      VA:F [1.9.22_1171]
      Rating: 0 (from 4 votes)
    37. با سلام و احترام نسبت به تمام نظرات دوستان.
      روی حرف من با جناب نویسنده است که فرموده اند ” یه عده سعی دارند مسائل اعتقادی را با مسائل علمی مخلوط کنند “. مگر مسائل اعتقادی ما جدا از واقعیات و علم است اعتقادات ما که از منبع قرآن گرفته شده است در دنیایی امروزی بارها و بارها توسط دانشمندان مسلمان و غیر مسلمان ثابت شده است بنده دلیل این جبهه گیری تند شما را متوجه نمیشوم اینکه این مکان مصداق همان آیه قرآن است یا خیر بماند ولی در حقانیت قرآن و وجود عجایب در دنیایی کنونی که در حدود ۱۴ قرن پیش در قرآن بیان شده شکی نیست . ولی نویسنده محترم چرا جبهه گرفته نمیدانم ؟؟؟؟

      VA:F [1.9.22_1171]
      Rating: -3 (from 7 votes)
      • gplus-profile-picture

        دوست گرامی علم برای خودش تعریف مشخصی دارد و بیشتر اعتقادات هیچ ربطی به علم و ادعاهای علمی ندارند. درباره تعریف علم و یا تفاوت علم و شبه‌علم مطالب مختلفی در همین پایگاه وجود دارد.

        VN:F [1.9.22_1171]
        Rating: +1 (from 5 votes)
    38. ازعکس واضحه رنگ اب ب دلیل عمقه این کفی هم که بوجوداومده به دلیل عمق ا اب میاد ولی بالا نمیره میشه گفت با ابی که عمق کمی داره برخورد میکنه کف بوجود میاد !!!!به همین سادگی

      VA:F [1.9.22_1171]
      Rating: 0 (from 2 votes)
    39. واقعا مصداق عینی آیه ؛فبای آلا ربکما تکذبان؛ شماهایید.
      اگر قرار بود حقیقت قران نابود بشه توی این ۱۴۰۰ سال پیشتازتر از شما بودند کسانی که تلاش کردند و به نتیجه نرسیدند، شما هم به جایی نمیرسید فقط در جهل خودتون غوطه ورید.
      به قول بزرگی : برای کسی که میفهمد هیچ توضیحی لازم نیست و برای کسی که نمیفهمد هر توضیحی اضافه است.
      وای بر شما که نمیفهمید.

      VA:F [1.9.22_1171]
      Rating: +6 (from 10 votes)
    40. سلام چه لزومی داره شما روی مسائلی تمرکز کنید که اثرات مثبتش از اثرات منفیش بیشتره
      مثل دو دریا و اعجاز عددی قرآن و فواید سجده و مسلمان شده عده ای و شیعه بودن انیشتین
      می تونید روی مسائل مهم تری کار کنید
      مثلا جملات ساختگی از کوروش
      رد این مسایل با این دلایل شما نه تنها فایده ای نداره بلکه باعث میشه عده ای کم سواد کلا نسبت به دین بد بین بشن
      من نمیگم این شایعات واقعیت داره ولی باور این شایعات ضرری به اعتقادات و افکار کسی نمیزنه
      البه لازم نیست ما برای اثبات حقانیت دین اسلام از این چرندیات بسازیم ولی وقتی ساخته شد و جعلی بودن اون ثابت شد با رد اون در اصل داریم اعتقادات مردم رو تضعیف می کنیم

      VA:F [1.9.22_1171]
      Rating: -2 (from 4 votes)
    41. سلام
      من با مراجعه با تفسیر المیزان در کمتر از ۵ دقیقه مطلب برایم روشن شد،
      انسان به دریا تشبیه شده : مومن به دریای شیرین و کافر به دریای شور.
      شما هم از من نپذیرید،
      ۵ دقیقه وقت بگذارید در تفسیر المیزان آیات اول این مطلب را مطالعه نمائید.

      VA:F [1.9.22_1171]
      Rating: 0 (from 4 votes)
    42. سلام . میدونید قشنگیه قرآن و موجزاتش اینه که دلیل علمی دارند که مدتها بعداز نزول قران کشف شدند و میشند و خواهند شد . درستکه که این پدیده قابل توجیحه اما در گستره ی ذهن ما ! همین توجیح پذیر بودنش هم معجزه است اینکه ذهن ما اجازه داره اینهارو درک کنه . وقتی ما میدونیم ایمان داریم که ماده ای تحت عنوان آب عطش رو رفع میکنه به یک معجزه ایمان داریم و خدا این خاصیت و در وجودش قرار داده . تمام جانداران و جانوران پدیده ای هستند که موجود شدند و این موجودییت رو فقط فقط خدا به اونها بخشیده کسی که خودش برای موجود بودن به چیزی نیاز نداره و همیشه هست. ما و دریا و خلیج و تمامی این تعاریف پدیده هایی هستیم که موجودیتمون از اوست…

      VA:F [1.9.22_1171]
      Rating: +3 (from 5 votes)
      • gplus-profile-picture

        کتابچه‌ی آشنایی با مغالطات رو حتما بخونید. بیش از ۹۰٪ ادعاهای این چنینی تنها مغلطه و بی اساس است. با این روش‌ها حتی میتوانید در کتیبه کوروش و دیوارنوشته‌های مصر و داستان حسنک کجایی هم معجزه و پیشگویی پیدا کرد!

        VN:F [1.9.22_1171]
        Rating: -2 (from 8 votes)
    43. به عکس که اعتمادی نیست ولی فیلمشو دیدم و اصلا شکل این عکس نیست باباجان

      VA:F [1.9.22_1171]
      Rating: -1 (from 1 vote)
    44. سلام به دوستان قرآن و بندگان خدا

      موضوع کاملا واضح هست.

      زیباترین جمله ای که پس از این همه بحث به نظر من رسید همون جمله ای هست که مریم خانم فرمودند:

      “به قول بزرگی : برای کسی که میفهمد هیچ توضیحی لازم نیست و برای کسی که نمیفهمد هر توضیحی اضافه است.
      وای بر شما که نمیفهمید.”

      خدا ما را از پاکان قرار دهد تا بتوانیم حقایق قرآن عظیم را لمس کنیم…

      VA:F [1.9.22_1171]
      Rating: +1 (from 7 votes)
    45. فقط یک چیزی عرض کنم،معجزه یعنی خارق عادت،چیزی که در این دنیا نمیتوان اثبات کرد.معجزه را نمیتوان با مسائل فیزیکی یا ریاضی انکار کرد،چون معجزه ورای این مسائل هست که در ذهن تمام بشریت نمیگنجد.اگر میشد با مسائل ریاضی یا فیزیک قبول یا رد کرد دیگه معجزه نمیشود،میشود یک امر عادی که امکان پذیر است.چطور میشود رود نیل را به دونیم کرد؟چطور میشود مرده ای را که چندین سال از مرگش میگذرد با دم مسیحایی زنده کرد؟آیا میشه این مسائل رو با فیزیک و ریاضی ثابت کرد؟

      VA:F [1.9.22_1171]
      Rating: -1 (from 1 vote)
    46. برگ درختان سبز در نظر هوشیار

      هر ورقش دفتریست معرفت کردگار

      VA:F [1.9.22_1171]
      Rating: +1 (from 3 votes)
    47. حضرت محمد (ص) بگیریم اصلا پیامبر نبوداصلا قران هم حرفهای خودش بوده آیا بر زیبای کلامات قران هن شک دارین به عنوان یه کتاب در رو مره چقدر کمک کرده من مدریت خوندم خودم فقط می دونم خمس و زکات اگه به روش که پیامبر گفته پرداخت بشه پیابر بنظر من نابغه بوده چون ما الان می خونیم که توی ضریب جینی دهکهای جامعه که وضعشون خوبه ازسود پولشون مقدار رو به دهک های پایین کمک کنن باعث رش کن شدن فقر میشه من پیامبر به عنوان اقتصاد دا قبول دارم فکر می نم اگه پیامبر نبوده یه نابغه ابقه بوده که تا الان که ۱۴۰۰ گذشته اقتصاد دانا به حرفش گوش میکنن شمام بجای این کارابروبگرد دنبال چیزای که بدرد جامعه بخوره بیبن چه حرفهای این دانشمند بزرگ بدردت می خوره حد اقل می دونم از منوتو باهوش تر بوده

      VA:F [1.9.22_1171]
      Rating: 0 (from 8 votes)
    48. ولا این سایت عرچی زور زد منو قانع نکرد حالا تصمیم با شما دوستان

      VA:F [1.9.22_1171]
      Rating: +7 (from 11 votes)
    49. هر چقد خودتون ب اسمونو زمین بزنین بالا و پایین بپرین نمیتونین با عقاید و نظرات خودتون ک فقط مختص ب سواد کم انسان هس این واقعیات قرانو ببرین زیر سوال. کاملا واقعیته این حقایق.شما ک سهل مسلمونین ما رفیق مسیحی داشتیم ب خاطر همین دریا و اون مورچه و شکستنش مسلمان شدند اونم با تحقیق چندین ماهه ی خودشون.

      VA:F [1.9.22_1171]
      Rating: 0 (from 6 votes)
    50. معجزه اصلا وجود نداره… همه کار طبیعت طبق قانونه که میشه کشفش کرد مثله ریاضی فیزیک… بدترین آدما خوبی هایی دارن بهترین آدما بدی هایی هیچ پاک و معصوم و مقدسی وجود نداره…

      VA:F [1.9.22_1171]
      Rating: -1 (from 7 votes)
    51. با سلام و تشکر
      ممنون بابت مطالب عالی و مبارزتون با جهل و خرافات.
      به امید روزی که ویروس جهالت از جامعه ما رخت ببنده و بعضی از مردم به خودشون بیان

      VA:F [1.9.22_1171]
      Rating: 0 (from 6 votes)
    52. فقط میشه به نویسنده این مطلب گفت:
      فازت چی بوده؟
      یا چی مصرف میکنی؟
      تو کل مطالب عجیب غریبی که نوشته سعی شده بگه این قضیه تو فلانجا نیست تو اونجاست، یا تو فلان موقع نیست تو اون موقع هست، یا دوربین کانون اینو رصد کرده اونم یه مدل خاص ای فلان پسر که از نژاد x بوده که اگه از y بود اینجوری نمیشد.
      بابا جمع کنید تورو خدا یه چیزی گفته شده تو قران که مصداق عینیش الان رصد شده خلاص حالا شماها برید کله هاتونو بکوبید تو دیوار که این تو دانمارک نیست کاناداست.

      VA:F [1.9.22_1171]
      Rating: 0 (from 0 votes)
    53. همه این سوال ها به خاطر اینه که توحید درست پیاده نشده مگه خدا جدای از علم چون شما خدارو جدا فرض میکنید ومیگید یه خدایی اون بالا هست وبراش یه شکل ظاهری تصور میکنید ومیگیدخداگفته مثلا باران به دستور من از اسمان بر روی زمین میباره شما میگید که این یه چیز طبیعی اب دریا ها یا اقیانوس ها تبخیر میشن میرن بالا بعد تشکیل ابر بعد هم باران خوب پس خدا این جا چی میگه که باران به دستور من میباره در حالی که یه چیز طبیعی پس خدایی وجود نداره این اشتباه بعضی هاست که خدا را جدا فرض میکنند ووقتی این سوال ها پیش میاد به این نتیجه میرسن که خداوجود نداره همه چی طبیعت وطبیعت داره کاره خودش و میکنه تا بحث توحید درست پیاده نشه این سوال ها پاسخ درستی نداره چون بر میگرده به ریشه که بحث خداست ومبنا توحید

      VA:F [1.9.22_1171]
      Rating: 0 (from 0 votes)
    54. درود به همه، اول به مدیر سایت که زحمت میکشه این مطالبو میزاره و آدمو به فکر کردن و تحقیق وامیداره، دوم به عربهای فارسی زبان و نادانی که ۱۴۰۰ سال چشمها و مغزهاشونو میبندن و فقط بلدن فک بزنن به شماهم درود میفرستم 🙂 عقایدی که مسخرستو باید مسخره کرد، اون شخص محترمی که این مطالبو میزاره نه شیطانه نه زمانش اونقدر بی ارزشه که بخواد با شما سرو کله بزنه و گمراهتون کنه، کسی که این مطالبو میزاره قطعاً مثل من زمانی مثل شما فکر میکردیم، و هرچیزی که به ایمان من برگرده و ایمانه منو قویتر میکنه دست میزنیم و حال میکنیم، بدون هیچ فکری بدون هیچ اساسی بدونه هیچ هیچ هیچ… ما جای شما بودیم 😉 ، زیاد چیزی نمیگم چون میدونم همرو جز خودتون شیطانی میدونین که بیکاره بیاد شمارو گم راه کنه 🙂 ، حرف من بیهودست، فقط اینو بدونین کسانی که این مطالبهارو میزاره قبلا مثل شما بودن و زجر میکشیدن مثل خودم 🙂 ، شماهم یه کوچولو از محدودیتهای که اسلام براتون گذاشته دربیاین اینقدر ترسو نباشین، ااااه بازم که حرفامو نفهمیدین 🙂 فقط امیدوارم یه روز شماهم بدونین که باورهاتون ماله دوره تاریکی بوده و جز سیاست چیزی توش نبوده

      VA:F [1.9.22_1171]
      Rating: +1 (from 1 vote)
    55. آیات قرآن هیچ وقت در مورد نظم و شگفتی طبیعت دلیل علمی خودشو نمیاره
      فقط شگفتی های طبیعت رو بیان میکنه
      پشت سرش میگه پس این کتاب حق است
      مثلا میگه آیا نمی بینید ابرها را به وسیله باد به حرکت در می آوریم و آنرا به سوی زمین خشک فرستادیم واز آن باران فرو میریزم و این چنین زمین مرده را زنده میکنیم
      خب اینو که خر مرده هم ببینه متوجه حضور ابر و باد و بارون میشه
      ولی اینا چه ربطی به این داره که این کتاب از سمت خداست؟
      فراوان مثال های قومی رو میزنه که همگی گناهکار و مفسد بودن بعدا هلاک شدن
      یعنی الان دیگه تو آمریکا همجنس باز نداریم؟ چرا عذاب الهی نازل نمیشه؟
      اگه کتاب قرآن همچنان بدون تحریف باقی مونده ، کتاب نهج البلاغه هم بدون تحریفه
      اگه ادعا میکنه حتی یک سوره مثل قرآن نمی تونید بگید ، مگه چه حرفه مهمی میزنه که ما نمی تونیم مثل اونو بگیم؟
      مخاطب قرآن مردان هستن نه زنان. همیشه به مردها میگه با زنان چطور رفتار کنید. چون اعراب زن هارو آدم حساب نمیکنن
      هیچ انسان با وجدانی ، برده داری رو به رسمیت قبول نمیکنه ولی قرآن هم برده داری تایید کرده هم کنیز داری. اتفاقا حلال کرده صاحبان کنیز به کنیزها نزدیکی کنن. در صورتی که از مالکین برده ها نخواسته همسرانشونو به برده ها بدن. مگر بردها نیاز جنسی ندارن؟
      اگه بخوایم صحبت کنیم حرف زیاده
      ولی هر ایرانی باید به این سوال ها جواب بده
      ١- آیا دین و مذهبی که من دارم به انتخاب خودم بوده یا میراث پدرم؟
      ٢- آیا دین و مذهبی که پدرم دارد انتخاب خودش بوده یا میراث اجدادش؟
      ٣- آیا اگر در کشوری دیگر به دنیا می آمدم باز هم همین دین و مذهب من می بود؟
      ۴- مگر نه اینکه اصول دین تحقیقی است نه تقلیدی، پس چرا از بدو تولد توحید، نبوت، و قیامت را به خورد من می دهند؟
      ۵- اگر اصول دین تحقیقی است و من تحقیق کردم و خدایی نیافتم، چرا مرا می کُشند؟
      ۶- چرا قرآن یکی ست ولی اسلام ٢٢ شاخه شده؟ کدام مذهب به بهشت می رود؟
      ٧- چرا تمام پیروان ٢۶ دین موجود در جهان با حدود ٢٠٠ مذهب گوناگون با قاطعیت ایمان دارند که مذهب آنها بهترین مذهب است و فقط آنها به بهشت می روند؟
      ٨ – چرا علی فقط به خواب شیعیان می آید، عمر فقط به خواب سنی ها، و مریم فقط به خواب مسیحیان؟
      ٩- چرا در قاره آمریکا و استرالیا هیچ اثری از دین و پیامبر نبوده و چرا خدا ١٢۴ هزار پیامبر را فقط در منطقه کوچک خاورمیانه فرستاده است؟
      ١٠- چرا هرروز به تعداد خداناباوران اضافه میشود؟ آیا آنها آگاهانه می خواهند به جهنم بروند.

      VA:F [1.9.22_1171]
      Rating: +1 (from 1 vote)
    56. با سلام
      این تصویر معجزه قران نیست تفسیر آن سوره مربوط به زیر اب در دل اقیانوس هاست مستند bbc این راتایید در کرد

      VA:F [1.9.22_1171]
      Rating: 0 (from 0 votes)
      • خداییش جوک گفتید…نمیدونم بخندم یا بگریم…اینکه بی بی سی گفته رو باید پذیرفت؟؟!!! اگه بی بی سی بگه شتر تخم میزاره تو میپذیری؟؟!!! پس عقل و اندیشه ی خودت چی میشه؟؟؟!!! همه ی کامنت ها رو خوندم ولی ندیدم کسی بگه اگه این کتاب کتاب آسمانیست و خدای دانا اونو گفته پس دیگه نباید یک واژه ی نادرست هم درین کتاب دیده بشه آخه….خدای دانا و توانا که نباید یادش بره که شاید برخی آدما باهوش نباشند و باید به گونه ای سخن بگه که گمراه کننده نباشه…خدا بیمار بوده که چیستان بسازه تا ما اکنون بیایم و هی بگیم این درسته یا اون نادرسته؟؟؟!!!! خب ای خدا به گونه ای سخن میگفتی که امروز همه به روشنی پی میبردند که تو خدایی و دانا…اینکه خدا یه سخنی بگه و هرکی تفسری و برداشتی از سخنش داشته باشه که دیگه خدای دانایی نیست…مثلا اگه خدا میگفت که این سرخ یا قرمز هست همه میدونند چی گفته ولی اگه بگه رنگ روشن هرکی میاد یه رنگی رو میگه…یکی میگه سپید یکی میگه زرد وووو پس چرا این خدا اینهمه گنگ سخن گفته…مگه نه اینکه این کتاب واسه برون رفت از گمراهی ما آدمیان فرستاده شده؟؟؟!!!! پس سخنان چیستان گونه از بهر چیست؟؟؟!!!!! اینکه برخی هم میهنان که مسلمان هستند میگوییند خب اینها از دانش و فهم و درک ما برنمیاد که بدونیم این سخنان چیستند!!!!! پس چگونه از گمراهی در بیایم؟؟؟!!!! هرکی که یک برداشت داره از این کتاب…پس،از که بپرسیم ؟؟؟!!! از خود خدا؟؟؟!!!! درین کتاب پر است از نادرستی ها…اگه یک نادرستی هم دیده شود باید به این گفته ها دودل شد…جای شگفتی دارد که مسلمانان هر بخشی را خوششان میاید و دلشان میخواهد آنرا برچسب درستی این نوشته ها میدانند ولی در بخش هایی گفته هایی بسیار بی ارزش دیده میشود از آن گریزانند…دوستی به نگارننده ی این نوشته ها خرده گرفته بود که چرا شما از نشانه ی شگفتی (!!!) و نشانه های پرسشی (؟؟؟) بهره گرفته ای؟؟!!! و چرا ارزش این نوشته ها رو با درج همچین نشانه هایی پایین آورده ای!!! ( گرچه ادمین گرامی با شکیبایی و ادب ویژه ای که من در همه ی پاسخ ها یافته ام بروشنی به ایشان پاسخ دادند که میخواسته ام گفته های برای همه باشد و دانستنش آسون بنماید…گویی برداشت اون دوستمون از نوشته های نگارننده نوشته هایی همردیف با قران بوده است که اینچنین خشمگین گشته اند و برآشفته اند ولی هیچگاه پیش خودشان نشسته اند و بیاندیشند که براستی چرا خداوند در قرانش از سکس با کنیز و یا دیگر سخنان کم ارزش سخن به میان آورده است ولی هیچ نامی از برف نیامده است!!! هیچ اشاره ای انرژی تاریکی و یا سیاه چاله ها و یا خمیدگی نور در کنار خورشید وووو بسیار سخنان ارزشمند دیگر…خب اگه شما میگویید این کتاب برای دانش آن دوران بوده است پس امروزه دیگر پشتیبانی ازین کتاب برای چیست ؟؟؟!!! خب بزارید کتاب در موزه ها بماند…از یک سو گفته هایش رو چیستان( و یا برداشت آزاد) میدانید که دانستنش رو بدست آدمیان نادیده میگیرید و از یک سو آنرا رهایی بخش زندگی میدانید که برای خوشبختی آدمیان از آسمان فرود آمده…به زبون آسونتر( اگه بهم خرده نگیرید که ارزش گفته هامو پایین اوردم) بخوام بگم ، براستی با خودتون چن چندین؟؟؟!!!! کدوم بخش از گفته هاتون رو باور کنیم؟ پیشنهاد من بشما دوستان اینه که اندیشه کنید و ببینید نوشته های نگارنده با دانش امروزی برابری میکنه یا نه…با هیچ پیش برداشتی( ازینکه ادمین خود ابلیس هست یا نیست و یا برای نابودی باورهاتون داره تلاش میکنه) به نوشته هاش نگاه کنید و دمی دست از لجبازی و یکدندگی در باورهاتون بردارید تا به پاسخ درست برسید…سپاس ازینکه گفته هامو که به درازا کشید رو خوندید و امیدوارم سرتون رو بدرد نیورده باشم…پاینده و تندرست باشید

        VA:F [1.9.22_1171]
        Rating: +1 (from 1 vote)
    57. این شایعه انقد عمیق نفوذ کرده که هر چند روز یه بار باید برای یه نفر این پست رو بفرستم
      نمونه‌ی بارز به گروگان گرفتن علم

      VA:F [1.9.22_1171]
      Rating: +1 (from 1 vote)
    58. عالی بود . مو به تنم سیخ شد

      VA:F [1.9.22_1171]
      Rating: 0 (from 0 votes)

    دیدگاهتان را ثبت کنید

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

    *

    لطفا این معادله را حل کنید! *

    به صورت خودکار کلمات فینگلیش را به فارسی تبدیل کن. در صورتی که می‌خواهید انگلیسی تایپ کنید Ctrl+g را فشار دهید.

    theme
    ?>