آیا شخصیت شناسی بر اساس ماه تولّد افراد، مبنای عقلانی دارد؟

همه جا نوشته‌هایی می بینید که بر مبنای ماه تولد افراد ، روحیات و خلق و خوی آنها را حدس میزنند. از نشریات زرد گرفته تا سینی فست فودها و پیج ها و سایت های مختلف. این شخصیت شناسی تا به چه حد می تواند درست باشد؟ اختربینی مدعی رابطه ای علّی بین نشانه های غیب گویی (ستارگان و سیارات) و رویدادهای متناظر با آنهاست. این دیدگاه مبتنی بر باورهای بابِلیان است که معتقد بودند هر یک از هفت سیاره تاثیرگذار بر زندگی ما (خورشید، ماه، تیر، زهره، بهرام، کیوان، و برجیس) تخت خدایانی است و هر یک از خدایان تاثیری متفاوتی بر زندگی ما می گذارند. اختربینان و فالگیران زمانه ما اصرار دارند که به جای واژگانی نظیر خدایان و ...، از تاثیرات اجرام آسمانی و نیروهای گرانشی و الکترومغناطیس صحبت کنند. اما نه بابِلیان و نه مجریان برنامه فریب عمومی زمانه ما هیچکدام اشاره ای نمی کنند که روابط علّی و معلولی مورد ادعای آنها بین اجرام آسمانی و امور انسانی چطور برقرار میشود. آنها مدعی اند تمامی خصوصیات جسمانی و روانی انسان ها نه از توارث و محیط آنان بلکه از آرایش خاص ستارگان و سیارات به هنگام تولدّشان نشات میگیرد. با توجه به آنچه که بابِلی ها در آن روزگار از گیتی میدانستند، چنین دیدگاهی نامعقول نبود. هرکسی می تواند ببیند که موقعیت اجرام آسمانی با فصول همبسته است. اما هیچ مدرکی در دست نیست که نشان دهد همبستگی بین شخصیت انسان ها و موقعیت ستارگان وجود دارد. آنها میگویند: مردم زاده شده تحت تاثیر سیاره یا صورت فلکی ویژه ای خصلت های انسانی، الهه ای یا جانوری برگرفته از نام آن سیاره یا صورت فلکی یا سیاره را کسب میکنند. متولدین تحت نشان آریس (حَمَل) قوچ وَش هستند. بی باک ، بی تاب، و پرانرژی، حال آنکه متولدین تحت نشان تارووس (ثور) ورزاووَش هستند – بردبار، سرسخت و لجباز! امّا اشاره ای نمی کنند که چرا و چگونه به این نتیجه رسیده اند.
طالع بینی

طالع بینی

تلاشهای بسیاری برای تایید آماری تاثیر آرایش ستارگان و ماه تولّد بر سرنوشت و امور انسانی صورت گرفت ولی هیچکدام با موفقیت همراه نبود: • در 1937 فارنزورث نتوانست هیچ تناظری بین قریحه هنری و نشان طالع با خورشید در نشان لیبرا (میزان) برای تاریخ های تولد 2000 نقاش و موسیقیدان مشهور پیدا بکند. • بُک و مِیال (1941) در بین دانشمندان فهرست شده در راهنمای دانشمندان the american Men of Science به چیرگی هیچ یک از نشان های منطقه البروج برنخوردند. • بارث و بِنت (1973) برای بررسی اینکه "آیا تعداد مردانی که تحت تاثیر سیاره بهرام (مریخ) متولد شده بودند و شغلی لشگری را برگزیده بودند بیشتر از آنانی است که سراغ شغل غیرنظامی رفته بودند" دست به مطالعه آماری زد، آنان هیچ رابطه ای را پیدا نکردند. • مک گِروی (1977) با استفاده از تعداد بسیار زیادی تاریخ تولّد، جدولی از دانشمندان و سیاستمداران تهیه کرد( در مجموع 16634 دانشمند و 6475 سیاستمدار) که در هر روز سال زاده شده بودند و محض نمونه حتی یک نشان اختربینانه که تاثیر اجرام آسمانی را بر شخصیت و سرنوشت انسان ها نشان بدهد پیدا نکرد. • در مطالعه جدید دیگری باستِدو (1978) به طور آماری بررسی کرد که آیا انسان هایی با خصلت هایی نظیر قابلیت رهبری، آزادیخواهی، محافظه کاری، هوشمندی و 30 متغیر دیگر، که بسیاری از آنها به تاثیر اجرام آسمانی و صور فلکی منتسب می شدند تمرکزی در تاریخ های تولد خاصی دارند یا خیر، نتیجه کاملاً منفی بود. • پژوهش های جدیدتر (کالور و ایانا) برای تعیین اینکه آیا ادعای اختربینان و طالع بینان مبنی بر وجود همبستگی بین نشان خورشید (منطقه ای که وقتی شما متولّد میشوید خورشید در منطقه البروج آنجاست) و ویژگی های بدنی از صدها نفر نظرسنجی کردند. بر خلاف آنچه مجریان برنامه فریب عمومی تمایل دارند باور کنیم ، هیچ مجموعه ای از ویژگی های جسمانی حتی با یکی از نشان ها هم جور نشدند. حتی اگر تمامی تغییراتی که طالع بینان دوست دارند در این آزمون ها لحاظ کنیم باز هم نتایج کماکان منفی خواهد بود. در پژوهش جونوس نابلیت در باب اینکه آیا روابط زاویه ای بین سیارات می تواند ویژگی شخصیتی یک فرد را پیش بینی کند یا خیر ، هیچ کدام از پیش بینی های طالع بینان با داده ها مورد تایید قرار نگرفتند. • در مطالعه ای که در Nature انتشار یافت، شان کارلسن فیزیکدان و استاد دانشگاه برکلی، به 30 اختربین معروف آمریکایی و اروپایی جداول تاریخ تولد 116 سوژه را ارئه کرد. برای هر سوژه به طالع بینان سه شرح شخصیتی ارائه شد، یکی مربوط به سوژه و دو تای دیگر با انتخاب تصادفی، آزمونی استاندارد برای اندازه گیری ویژگی شخصیتی در این برنامه لحاظ شد. وظیفه طالع بینان انطباق دادن جدول زادگاهی سوژه با شرح شخصیتی او بود. طالع بینان تنها در 34% موارد موفق بودند ، بعبارتی اگر کسی تنها حدس هم میزد به همین مقدار می رسید! منابع: http://www.hupaa.com/20120512060543006/ http://www.nature.com/nature/journal/v318/n6045/abs/318419a0.html http://journal.telospress.com/content/1974/19/13.shortآیا شخصیت شناسی بر اساس ماه تولّد افراد، مبنای عقلانی دارد؟, 4.7 out of 5 based on 25 ratings
اجتماعی باشید! به اشتراک بگذارید...

    30 دیدگاه درباره “آیا شخصیت شناسی بر اساس ماه تولّد افراد، مبنای عقلانی دارد؟

    1. در علم! ماورا برخی از پدیده ها با مبنای عقلانی قابل سنجش نیست و عقل بشر را بدان راه نیست. در واقع علم ماورا با علم کوته نظرانه ی بشر قابل درک نیست. پس اساسا این سوال شما که آیا مبنای عقلانی دارد از ریشه غلط است. در مورد انرژی هایی که سیارات بر ما می گذارند هم به همین ترتیب می باشد. (منبع : ramalanehnews) این انرژی ها از نوع دیگری از انرژی ناشناخته است که تنها توسط علم کوانتوم و عدم قطیت شناخته می شود و در تعاریف علمی و دانشگاهی به آن انرژی کیهانی – کوانتومی (کازموکوانتوم) می گویند. (منبع: انستیتو علم و فناوری فیزیک دانشگاه هاروارد). در واقع این انرژی ها به دلیل چند پارگی های پارالل در جهان های موازی غیر قابل سنجش مستقیم توسط ابزار آلات علوم تجربی بوده و تنها از طریق فیزیک نئوکوانتوپولیتن و با اتکا به معدلات پیچیده ریاضی قابل اثبات هستند. (منبع: bicharehawkingonline)
      به به . روحم شاد. شاد باشید…

      VA:F [1.9.22_1171]
      Rating: -5 (from 49 votes)
        • فیزیک کوانتوم و اصولا فیزیک، شبه علم محسوب می شه؟ من پیشنهاد می کنم با دقت بیشتری به منابعی که اعلام کردم یه نگاهی بندازی.
          پ.ن: حرف هایی که من گفتم مشخصا شوخیه. اما اگر این حرف ها رو به یه سری از همین مردم که به این مسائل اعتقاد دارن بزنی خیلی خوشحال می شن. و بدتر از اون باعث باور تعداد خیلی بیشتری از مردم احمق می شه. متاسفانه نادانی مردم باعث می شه که بلافاصله با شنیدن یه سری کلماتی که سر در نمیارن باعث بشه که توهم علمی بودن مطلب بهشون القا بشه. الان خیلی ها از مباحث کم فهمیده و دست و پا شکسته کوانتوم سعی در علمی نشون دادن این اراجیف می کنن.

          VA:F [1.9.22_1171]
          Rating: +20 (from 28 votes)
          • حقیقتا با کازموکوانتوم خیلی حال کردم دستت درد نکنه رادین البته اون نئوکوانتوپولیتن هم خوب بود مطمئن باش اگه همینجوری ادامه بدی تا چندوقت دیگه میتونی یک دین خوب تاسیس بکنی یک پول خوبی هم کاسب شی من خودم همیشه بین مذهبی ها از داروین و نیچه و فروید میگم این قدر قربون و صدقه هم میرن و جل الخالق میگن که البته به جز کلی خنده و خوشی از خریتشون چیزی گیرم نمیاد

            VA:F [1.9.22_1171]
            Rating: -1 (from 13 votes)
            • اون کسی که پای حرفای موجودی مثل تو میشینه و وقتشو تلف میکنه خیلی ضریب هوشیش از تو بالاتر نیست

              تویی که حتی احتمال بد شدن آینده ی خودتو نمیتونی درنظر بگیری خیلی عاقل هستی؟
              بر فرض نفهمیدن معنی دین، دستکم احتیاط که شرط عقل هست، چقدر درباره ی واقعیت بودن دین و آخرت احتیاط داری؟ هیچ = حماقت

              VA:F [1.9.22_1171]
              Rating: -16 (from 26 votes)
            • آنکس نداند ونداند که نداند تا ابد در جهل خود بماند ودین رو افراد متعصب و افراد علکی خوش زدن نابود کردن که هر دو درعین نادانی حرف علمی میزنند اولا این داروینی که شما میگید خودش خدا پرست و کشیش بوده دوما انسان تکامل یافته از نسل حیوون باشدهیچ خللی در مهندسی آفرینش وارد نمیشود سوما شما علم رو فقط در نقض کردن دین میبینید

              VA:F [1.9.22_1171]
              Rating: -1 (from 5 votes)
      • خب حالا میشه بفرمایید دوستان رمال و سیخ فروش از کجا تونستن به اندازه و جهت این انرژی ها پی ببرند؟! ابزار آزمایش از نوع نئوکوانتوپولیتن دارن تو بغچه شون؟!! ضمنا با جماعت دبیرستانی که طرف نیستی در سیارات اطراف خورشید تنها انرژی موجود انرژی دسته خورشیدی … یک مسئله دیگه هم اینکه قرار نیست که هر چیز و هر انرژی که (فقط ممکن است .شاید) موجود باشد مبنا قوانین عقلی علمی انسان باشه. دیگه علم خرافه ای ندیده بودیم

        VA:F [1.9.22_1171]
        Rating: 0 (from 0 votes)
    2. ممنون از زحماتتون … با مطلبتون موافقم ولی یه سری روایات هست که نمیدونم از کدوم دسته هستن(متواتر،خبر واحد،مسندو…) البته اینقدر زیاد شنیدمشون که احتمالاً جزو متواترها به حساب بیاد … مثلاً پیش بینی تولد حضرت محمد(ص) که چند پادشاه زرتشت (و به روایتی چند دانشمند مجوس) به دنبال ستاره ای تا صحرای حجاز حرکت کردند و نوید تولد ایشان را دادند …
      مساله اینه که بیشتر روایات کهن خبر از پیشگویی اتفاقات بسیار مهم از طریق کواکب را دادند ولیکن این که امروز این اتفاق بیافتد و از طریق کواکب بشه چیزی رو پیشگویی یا پیش بینی کرد من تا بحال هیچ مستندی رو به شخصه ندیدم …
      این مسائل انسان رو سردرگم میکنه …
      ولی به هرحال مطلب شما جالب و قابل توجه بود … ممنون

      VA:F [1.9.22_1171]
      Rating: -3 (from 11 votes)
    3. میگن ۱۲ نشان طالع بینی که نشان دهنده ۱۲ ساله و هر سال هم بر اساس ماهاش میشه ۱۲ گروه مختلف یعنی هر ماه یک گروه و حالا اگر این ۱۲ سال رو ضرب در ۱۲ ماه هر سال کنیم میشه ۱۴۴ شخصیت مختلف که در کل در هر کتاب طالع بینی فقط یا ماه رو قبول دارن و مطالبی در مورد خصوصیات ماها مینویسن یا سال رو قبول دارن که میان کل طالع بینیشون رو بر اساس ۱۲ نشان سال بنا میکنن و اصلا اشاره ای به باقی حرفهای همکارهاشون نمیکنن و هر کی ساز خودش رو میزنه دیگه تا باقی ماجرا را خودتون تشخیص بدین

      حالا اگر این صخبتها درست باشه من میام این ۱۴۴ گروه این دوستان طالع بین رو به ۴ گروه جدید تقسیم میکنم بر اساس گروه خون افراد :دی حالا شاید بگین این یارو از دیگه چی میگه اما باید خدمتتون عرض کنم که گروه خون هم خیلی در اخلاق افراد تاثیر داره چون در ژاپن که یکی از پیشرفته ترین کشورهای دنیاست بر اساس گروه خون کارمند یا کارگرانشون رو استخدام میکنن و در ژاپن به این دسته بندی ۴ تایی گروه خون خیلی اعتقاد دارن !! با همه این تفاصیل این دسته بندیها به حدی پیچیده میشه که اصلا نمیشه ترتیبی براش در نظر گرفت و همون بهتر که به عقل و احساسات انسانی خودمون رجوع کنیم و سعی کنیم در زندگیمون به درجه ای از انسانیت برسیم که بتونیم هر شخصی رو با هر نوع اخلاق رفتار دیدگاه بپذیریم و به معنی واقعی زندگی کنیم نه اینکه خودمون رو درگیر تقسیم بندی و پیش داوریهای احمقانه در مورد انسانهای دیگه کنیم که میشه گفت اگر این راه رو بریم زندگیمون میشه جهنم و هر شخصی رو در یک تقسیم بندی اشتباه میگذاریم و در انتخاب دوست و دشمن دچار اشتباهات جبران نا پذیری میشیم

      VA:F [1.9.22_1171]
      Rating: +4 (from 6 votes)
    4. سلام .

      به نظرم کل این جهان یک معادله ی بسیار پیچیده با توابعی بسیار پیچیده هست که عقل انسان از درک همش به طور کامل عاجز هست .
      این سیستم از اونجا که فوق العاده دقیق و به طرز حیرت آوری منظم هست ، همه ی اجزاش به نحوی ( هرچند بسیار پیچیده ) به هم ارتباط دارند و تابعی از فعالیت سایر سیستم ها هستند .

      در پاره ای از مواقع تحت شرایط خاص در جهان ما وراء ، معادلات زمان و مکان دستخوش تغییر می شن .

      یک نمونه ی عامیانش این هست که تقریبا همه ی ما لحظاتی از آینده رو در خواب دیدیم و بعد از اتفاق افتادن اون موضوع به یقین غیر قابل انکاری در مورد صحت خواب آینده بینانه ی خودمون می رسیم یا حتی تعبیر خواب هایی که از آینده خبر می دهند و برای خبر رسانی از آینده از نشانه های مشخصی استفاده می کنن مثل خواب حاکم مصر و تعبیر توسط حضرت یوسف پیامبر ( ع ) در مورد قحطی مصر که در قرآن اومده و حتی مورد تایید تمامی ادیان توحیدی یهودیت و مسیحیت نیز هست .

      حقیقتا نمیشه نادیده گرفت که ممکن هست راه های میانبری وجود داشته باشه ( همونطور که در حل معادلات پیچیده ریاضی هست ) تا از حالات و معادلات مکانی و زمانی اجرام آسمانی به نحوی در مورد برخی از پارامترهای شخصیتی به برداشت ها و نتیجه گیری هایی رسید .
      حالا این راه های میانبر رو چه کسانی به انسان های چند هزار سال پیش یاد دادن خودش یک معماست ، همونطور که قدرت معماری مصریان در خلق اهرام بزرگ مصر تا کنون یک معما هست که چند هزار سال پیش چطور اینچنین معماری دقیق و قدرتمندی به کار گرفته شده .
      اصولا معماری مصریان برای ساخت اینچنین بنای بی نقصی نیازمند محاسبات هندسی و ریاضی فوق العاده پیچیده ای بوده که بسیاری از علوم مورد نیاز در چند هزار سال پیش برای ساخت اهرام ، تنها در ۲-۳ قرن گذشته کشف شده اند !

      نکته : عاقلانه نیست وجود تمدن های فرا زمینی هوشمند را نادیده بگیریم . این جهان که میلیاردها میلیارد سحابی و کهکشان دارد و هر کهکشان میلیون ها منظومه و هر منظومه چندیدن سیاره دارد ( در واقع ما و کهکشان کوچکمان در مقابل این عظمت به شمار نمی آییم ) ، ساده انگارانه است که تمدن و حیات هوشمند را فقط در کره ی زمین منحصر بدانیم .
      به این دلیل که با حکمت خدا در تضاد هست که جهانی به این پهناوری خلق کند و در تنها یکی از حقیقتا بی نهایت کرات آسمانی ( زمین ما ) فقط حیات را برقرار نموده باشد !

      اگر این احتمال را قوی بدانیم آن گاه می توان روی انتقال دانش از آن موجودات احتمالا هوشمند به انسان های نخستین نیز احتمالاتی مطرح نمود . چنان که در بسیاری از بناهای نخستین و تاریخی نیز طرح های بشقاب پرنده و اشیا پرنده در آسمان و یا توصیفاتی از این قبیل را مشاهده نموده ایم .
      به نظرم در این گونه زمینه ها مجهولات تاریخی و علمی ما در هم ضرب می شوند و تاریکی گسترده ای را در پیش روی ما قرار می دهند .

      VA:F [1.9.22_1171]
      Rating: 0 (from 8 votes)
    5. لطفا به بخش شبه علم در همین سایت نگاهی بیندازید و خودتون صحت حرف هایی که زدید رو از لحاظ علمی بسنجید. دیدن آینده در خواب، تاثیر اجرام آسمانی بر شخصیت انسان ها، وجود بشقاب پرنده ها و … هیچکدوم از لحاظ علمی تایید نشده. بله در این که پارامتر های زیادی بر عوامل فیزیکی تاثیر گذارند شکی نیست اما تعداد این پارامتر ها اینقدر زیاد و بعضا دارای تاثییراتی ناچیزند که غیر قابل پیش بینی می شن. (مثل ریختن تاس که امری کاملا فیزیکی اما غیر قابل پیش بینیه) در مورد تاثیر اجرام آسمانی روی عوامل انسانی هم به همین شکل. شکی نیست که از لحاظ فیزیکی دارای تاثیر هست (که اون هم با محاسبه رابطه ی جرم و فاصله هر کدوم قابل اندازه گیریه) اما این تاثیر به اندازه ای نا چیزه و اینقدر عوامل دیگر موثر وجود داره که می شه تاثیر این اجرام رو نا دیده گرفت. من ازین حرف ها تعجب می کنم. این سایت حدود هفت مورد از بررسی های علمی و آماری رو آورده و نشون داده که این امر از لحاظ علمی مردوده اما همچنان یه سری سعی می کنن به هر طریق و از هر راهی که شده عقاید قبل خودشون رو توجیه کنن. البته این بدیهیه که تغییر موضع در زمینه هایی که به اندازه طول زندگی بشریت درازا داره کمی سخت باشه.

      VA:F [1.9.22_1171]
      Rating: +8 (from 10 votes)
      • دوست من ! تا همین ۴۰۰ سال پیش هم این خورشید بود که به دور زمین می چرخید و حرف گالیله و دیگران که می گفتن زمین هست که بدور خورشید می چرخه نه شبه علم ، بلکه غیر علمی بود و مستوجب مرگشون می شد !

        ما الان در جاهلیت ۴۰۰ سال قبل از سال ۲۴۰۰ میلادی هستیم .

        اینکه یه تیغی به اسن شبه علم بگیریم دستمون و هرچیزی که در موردش نمی دونیم رو بگیم شبه علم کاملا ساده انگارانه هست .

        مشکل ما این هست که فکر می کنیم با علم و فیزیک می تونیم همه چیز رو اندازه بگیریم در حالی که از کشف سیاره دهم منظومه شمسی تنها ۱ سال می گذره !!

        مگر همه جیز در جرم و فاصله خلاصه میشه !؟

        من به شخصه برای خودم اثبات شده که زمان هایی بوده که آینده رو در خواب دیدم و نه یک بار بلکه چند بار هم این اتفاق افتاده و تقریبا برای همه این اتفاق افتاده ( به احتمال قوی حتی خود شما هم ممکنه این پدیده رو تجربه کردید )

        دیدن آینده در خواب اسناد بسیار محکمی داره ، قرآن خودمون به خواب عزیز مصر اشاره می کنه که توسط یوسف پیامبر تعبیر شد . چیزی که مبنای علمی نداشته باشه چطور تعبیر میشه !؟

        اما اینکه علم نمی تونه درک کنه چطور روح انسان محدودیت فضا و مکان رو میشکنه نتونسته به توضیح دقیقی برسه و لی این قضیه از علمی بودم مطلب کم نمی کنه .

        تسخیر جن و به خدمت گماشتن اونها توسط حضرت سلیمان در تمامی ادیان به طور مستقیم نقل شده . مگه میشه این ها علمی نباشه !؟

        ۱۰۰% علمی هست ، اما علم امروز ما جواب و توضیحی براش نداره ، وگرنه ممکن هست ۲۰۰ سال دیگه توضیح بسیار مستدل علمی براش یافت بشه .
        اصلا خود جادوگری که وجودش کاملا اثبات شده هست ، کاملا علمی هست ، اما علم و دانش امروزی هنوز براش توضیحی نداره ممکن هست ۵۰۰ سال دیگه توضیحی براش ارائه بشه .

        بسیاری از مسائل علمی ۵۰ سال گذشته هیچ توضیحی براشون نبود اما امروز هست .

        اهرام ثلاثه معماری کاملا علمی و مدرن داره ! اما چون علم نمیتونه پیچیدگی هاشو ” توضیح ” بده اسم اعجوبه روش گذاشته شده !

        ما عقاید قبلی رو توجیه نمی کنیم اما چیزی که علم محدود امروزمون نتونه توضیح بده رو شبه علم نمی دونم و رد نمی کنم !

        میگفتن گوشت خوک ضرر نداره که روشن شد تاثیرات روانی داره اما هنوز توضیح علمی یافت نشده .
        آمار نشون میده در ماه بدر کامل جتایت ها و جرم ها بیشتر میشه ، اما هنوز توضیح علمی ( به دلیل محدود بودن دانشمون ) یافت نشده و اینها اصلا شبه علم نیست !!

        ذره ی هیگز ( بورن ) یا ذره ی خدا ، وجودش لمس شده بود ، اما هنوز توضیح علمی اثبات کننده ای براش وجود نداشت و باعث شده بود در حد نظریه باقی بمونه اما علم پیشرفت کرد و سال گذشاته به طور کامل این نظریه به قانون تبدیل شد .

        تنها افرادی که تظاهر به روشن فکری دارن همه چیز رو با شبه علم قیچی می کنن دوست عزیزم

        VA:F [1.9.22_1171]
        Rating: 0 (from 16 votes)
        • شبه علم و علم کاملا قابل تشخیص هستند و بر خلاف اینکه به نظر تشخیصشون سخت هست اما مرز کاملا مشخصی دارند. در مورد گالیله این کلیسا بود که با برداشت خودش از دین گالیله رو انکار می کردند و متد گالیله کاملا علمی بود. یکی از خصوصیات علم، اینه که در طول زمان تکامل پیدا می کنه و قابلیت رد پذیری داره. دوست خوب من باید عرض کنم که مدل بطلمیوسی که زمین رو مرکز جهان می دونست یک مدل کاملا علمی بود اما درک کلیسای قرون وسطی از مرکزیت زمین خیر. در مورد بوزون هیگز هم وجودش لمس نشده بود! بلکه با “فرمول های پیچیده ریاضی” به عنوان یه نظریه ارائه شده بود که به تازگی هم با “آزمایشات علمی و تجربی” که تکرار پذیر هم هستند، به قطعیت رسید. در ضمن در مورد اسم این ذره (ذره خدا) هم دچار اشتباه نشید. برخی از دانشمندان طراز اول دنیا (مثل هاوکینگ) از وجود این ذره برای نفی کامل ماوراالطبیعه استفاده کردند. (عاملی برای تبدیل انرژی به جرم. ر.ک کتاب طرح بزرگ / استفان هاوکینگ). در مورد اهرام مصر هم اگر دست از سر کتاب ها و سایت های صد من یه غاز بر دارید متوجه میشید که اهرام مصر ازین جهت که یه شاهکار معماری هست ارزشمند هست نه به خاطر اسرار و عجایبی که اکثرا می شناسند. اهرام مصر یه پدیده ی ناگهانی نیست و محصول یه پروسه ی پیشرفت معماری در مصر هست. چیزی که این جا مهمه عظمت این اهرامه که اون هم با تعداد نیروی کار زیاد به انجام میرسه. در مورد چگونگی ساخت اهرام تمام جزئیات مثل سال دقیق ساخت و تخمین تعداد نیروی کار موجوده. ( ر.ک: http://www.history.com/topics /the-egyptian-pyramids ). در کل من منکر این نیستم که تا الان برخی مسائل رو علم هنوز نتونسته حل کنه، تمام حرف من اینه که مسائلی که به صورت علمی مطرح می شن رو فقط باید از طریق علمی نقض کرد نه با قصه و داستان (منظور من از قصه و داستان ارجاعات مذهبی نیست و داستانهای عامه پسند و دم دستی مورد نظرمه. و در مورد علم و سنت های مذهبی هم معتقدم که این ها دوتا ابزار مستقل هستند و با معیار های همدیگه نباید سنجیده بشن. بهتره در مسائل علمی دین رو و در مسائل مذهبی علم رو وارد نکنیم، یعنی سعی نکنیم با دین مسائل علمی رو رد یا تایید و با علم مسائل دینی رو رد یا تایید بکنیم). شاد باشید.

          VA:F [1.9.22_1171]
          Rating: +12 (from 16 votes)
          • احسنت رادین جان. علم محدوده مشخصی داره و روش علمی این محدوده رو مشخص میکنه و همچنین باید توجه کرد که علم پویاست و به جلو حرکت میکنه. وقتی گزاره ای غیرعلمی تلقی میشه، یعنی الان علم براش جوابی نداره و شبه علم گونه ای از گزاره هاست که فقط «امید» میره علم بتونه با روش علمی براش جوابی پیدا کنه.
            من به همه کتاب «جهان بینی علمی» اثر «برتراند راسل» رو معرفی میکنم. به خوبی علم رو معرفی کرده

            VA:F [1.9.22_1171]
            Rating: +2 (from 2 votes)
          • سلام

            با عرض معذرت، ولی آقای رادین خیلی حرفتون نا مربوط و جسارتا مسخرست!

            کلیات کامنت هایی که گذاشتین ( منهای اون کامنت های شوخی تون ) مثل این میمونه که یه آدم از یه قسمت از زمین که تاحالا هیچ تمدنی رو ندیده بیاد تو یه شهر عادی و برای اولین با حرکت اتومبیل رو ببینه، حالا این آدم چون نمیتونه با علم محدود و ابتدایی خودش حرکت اتومبیل رو استنتاج و توجیه کنه “مه چطوری یه ارابه بدون اسب و خر حرکت میکنه؟!؟!”، از این بابت نتیجه گیری میکنه که “چون علم من نمیتونه حرکت ارابه بدون خر و اسب رو اثبات کنه، پس این اتومبیلی که داره حرکت توهمه و حرکت نمیکنه!!!”

            پیرو صحبت های آقای محمدحسین، برای همه ی ما پیش اومده که لحظاتی رو در زندگی تجربه کنیم انگاری قبلا هم اون اتفاق رو در همون زمان و همون مکان تجربه کردیم و به عبارتی انگار آینده رو از قبل به صورت ناخودآگاه دیده بودیم! تو بعضی از منابع به این اتفاق میگن “رویای صادقه”.
            لطفا نگین که این اتفاق برای شما نیوفتاده و اونو تجربه نکردین که در این صورت فکر میکنم شما در سیاره ی دیگه ی زندگی میکنین و از اونجا به سرور زمین کانکت میشین!

            خب حالا چون علم الان به سازوکار رویای صادقه هیچگونه آشنایی نداره و درکی ازش براش موجود نیست، باید بگیم پس “رویای صادقه” که برای هممون اتفاق افتاده دروغه و اتفاق نیوفتاده!؟ باید صورت مساله رو پاک کنیم چون جواب مساله رو نمیدونیم؟!

            قبول دارم موجودیتی به نام شبهه علم وجود داره و حرف شما در رابطه با موضوع این بحث مث این میمونه که تا ۱۰۰ سال پیش اگه یکی میگفت دارم تحقیق میکنم وسیله ای برای سفر به ماه بسازم، ملت میگفتن طرف بالاخونشو اجاره داده که در ادبیات الان به قول شما میشه “شبه علم”!

            رفتار های عجیب غریب مرتاض های هندی و حرکت های عجیب تر رزمی کارای معابد شائولین و … رو چطور میتونین با علم ۲۰۱۳ جهانی اثبات کنین؟!
            شما میتونین یه تعریف علمی از مفهوم “چی” در تعالیم رزمی شائولین بهم بگین؟ اصلا میتونین حرکات رزمی کاران شائولین رو که بر مبنای “چی” انجام میشه رو با علم ناب ۲۰۱۳ توجیه کنین؟!

            حالا اگه نشه توجیه کرد، باید گفت اون حرکات و اون کارها همه دروغه و ما داریم مجموعه از توهمات رو میبینیم!!!!

            VA:F [1.9.22_1171]
            Rating: -2 (from 2 votes)
            • آقا مرصاد، زود قضاوت نکن. رادین گفت که حوزه علم و شبه علم جداست، نگفت موضوعاتی که در حوزه شبه علمه، دروغه و باید رد بشه. جنس موضوعات این حوزه از جنس علمی نیست که بشه اونا رو بررسی کرد ولی به این معنی نیست که وقتی چیزی از حوزه علم خارجه یعنی توهمه. دوره پوزیتیویسم تموم شده. کسی دیگه چنین حرفی نمیزنه

              VA:F [1.9.22_1171]
              Rating: +2 (from 2 votes)
        • تنها یه خشک‌مغز آلوده به ویروس دین می‌تونه این‌طور اراجیف بگه و جن و جادوگری و رویای صادقه و گوشت خوک رو یه‌ی‌هو به ذره‌ی هیگز و گالیله بچسبونه! کامنت‌های این مطلب می‌تونه به عنوان مصداق بارز شبه علم توی تمام دانشگاه‌های معتبر تدریس بشه. ماشالا تپه‌ی شبه‌علم نریده‌ای باقی نذاشتن این دوستان. مشعوف شدیم! تا ابد توی توهمات بی‌پایانتون بلولین! دمتون گرم!

          VA:F [1.9.22_1171]
          Rating: +1 (from 1 vote)
    6. بازتاب ها : آیا شخصیت شناسی بر اساس ماه تولّد افراد، مبنای عقلانی

    7. درسته دوست من ولی در صورتی که مفروضات دینی که ۱۰۰% مورد پذیرش هستند رو فرض مسائل علمی بدونیم بسیاری از پروسه های اثبات کوتاه میشن نسبت به زمانی که ما حتی هیچ مفروضاتی نداریم و بخواهیم از صفر شروع کنیم .

      VA:F [1.9.22_1171]
      Rating: -6 (from 14 votes)
    8. بازتاب ها : اختربینی؛ خرافه یا واقعیت! - گلچین

    9. با سلام و خسته نباشید خدمت شما عزیزان که زحمت کنکاش و گرد آوری تمام این مطالب رو کشیدین

      تقریبا تمامی مطالب شما رو خوندم و همه رو قبول دارم و از شما ممنونم که برای آگاهی همه ی ما تلاش می کنین

      همونطور که عرض کردم همه ی مطالب شما رو قبول دارم البته جز این مقاله
      اگر این ۲ پرسش من رو پاسخ بدید این مطلب رو هم از شما قبول خواهم کرد و تشکر بسیار خواهم داشت البته هیچگونه وارد مسائل دینی و اعتقادی نخواهم شد

      همه ی ما اثر جذر و مد ماه رو بر روی آب دریاها دیدیم، حالا با توجه به اینکه حدود۷۰% بدن انسان ها از آب تشکیل شده با چه قطعیتی می توان گفت که جذر و مد ماه روی ما انسان ها هیچ تاثیری نمی زاره!؟

      روزانه به جز جذر و مد، انواع اشعه و اصوات و امواج کیهانی (که از منابع مختلفی هستش) رو به زمین (و بقیه ی کهکشان ها) گسیل می شه، با چه قطعیتی می شه منکر تاثیر این اشعات و امواج از لحظه ی شکل گیری نطفه تا لحظه ی تولد شد!؟

      VA:F [1.9.22_1171]
      Rating: -1 (from 3 votes)
      • با کدوم قطعیت؟ با قطعیت آماری.
        آمار از قطعیت حرف نمیزنه. آمار به ما کمک میکنه بفهمیم چیزی روی چیز دیگه‌ای تأثیر داره یا نه، و اگر تأثیر داره چقدر تأثیر داره. گردش ستارگان و سیارات همونطور که در مطالعات آماری بالا اومده، تأثیر معنی‌داری بر انسانها نداره.
        آیا هیچ تأثیری نداره؟ آمار در مورد هیچ حرف نمیزنه. علم وادی یقین نیست. علم جایگاه شک و تردیده. چیزی که میدونیم اینه که چندین بار اثر صور فلکی بر اخلاق و خصوصیات انسانها بررسی شده و در همه‌ی موارد اثری مشاهده نشده. آیا ممکنه روزی مطالعه‌ای انجام بشه و ثابت بشه این مطالعات غلط بوده‌اند؟ نه، اون مطالعه شواهدی ارائه می‌کنه در کنار این شواهد. این راه علمه.

        VA:F [1.9.22_1171]
        Rating: 0 (from 2 votes)
    10. با درود
      در اینجا لینک یک فیلم مستند را میگذارم که خوشبختانه با زیرنویس فارسی هم هست و هر کس خودش میتواند که نتیجه گیری کرده وقضاوت کند؛ آیا درست است یا نه ؟
      موفق و پیروز باشید
      http://www.youtube.com/watch?v=T2YT0tmxVa8&list=FLv1XlA5stK8BdFrDIQ4vMhA&index=46

      VA:F [1.9.22_1171]
      Rating: -1 (from 1 vote)
    11. یکی نیست به این دختر خانم ها بگه که هرجا بریم موقع خواستگاری از این حرفها میزنند جالبه اینجاست که بعضی ها ازدواج با افرادی را به خاطر مطابقت ننمودن با ماه تولد خودشون رد میکنند

      VA:F [1.9.22_1171]
      Rating: +1 (from 3 votes)

    پاسخ دهید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    *


    7 + نُه =

    به صورت خودکار کلمات فینگلیش را به فارسی تبدیل کن. در صورتی که می‌خواهید انگلیسی تایپ کنید Ctrl+g را فشار دهید.